Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Przęsło w zawieszeniu. Zabytek przekażą w darze

Data publikacji: 09 marca 2023 r. 18:53
Ostatnia aktualizacja: 09 marca 2023 r. 21:18
Przęsło w zawieszeniu. Zabytek przekażą w darze
Zabytkowe przęsło pozostanie własnością PKP PLK. Nie wiadomo jednak, czy będzie atrakcją turystyczną Fot. Dariusz GORAJSKI  

Od kilku tygodni trwa rozbiórka mostu kolejowego w szczecińskich Podjuchach. Wiadomo, że tylko część konstrukcji, uznana za zabytek, zostanie zachowana. Zaniepokojenie jej dalszym losem wyrazili miłośnicy kolei i techniki, zrzeszeni m.in. w Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Komunikacji RP w Szczecinie. PKP PLK, które są właścicielem mostu, konkretnych planów nie mają. Ale firma jest otwarta na propozycje.

Stary most utrudniał zarówno komunikację kolejową, jak i żeglugę pod nim. Zwodzone przęsło unoszono, gdy przepływały większe jednostki, co wstrzymywało ruch pociągów, ale żegluga była utrudniona podczas ruchu kolejowego. W dodatku konstrukcja była awaryjna. Mimo to most miał swój urok.

- Powstał w 1877 r. i do niedawna był jedynym czynnym zwodzonym mostem kolejowym w Polsce, a jednocześnie jedynym w Europie z napędem mechanicznym. Początkowo miał przęsło obrotowe. W trakcie II wojny światowej został zburzony, a po odbudowaniu stał się mostem zwodzonym. Koncepcja obecnie trwającego projektu przewiduje zachowanie zwodzonego przęsła o długości ok. 17,5 m wraz z przynależną

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 61% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 09-03-2023

 

Autor: Tomasz Tokarzewski
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Jarl Bischek
2023-03-11 19:12:31
Historia techniki jest bardzo ważna. Szkoda tylko, że nie jest należycie w szkołach eksponowana. Bo próbując zbliżyć się do prawdy historycznej często zapomina się o historii techniki. A czasami proste wynalazki tworzyły imperia jak np. zamiana ruchu obrotowego na posuwisty. To umożliwiło Holendrom wytwarzania desek na dużą skalę i szybką budowę statków. Albo przenośny zegar okrętowy w Wielkiej Brytanii. Historia techniki pokazuje jak to co teraz niby mądre jest zupełnie głupie.
Wacek Rondelek
2023-03-09 20:12:58
"Miłośnicy" najlepiej zrobią zabierając tę kupę żelastwa na swoje podwórka i będą to żelastwo utrzymywać za swoje pieniądze.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA