Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Przejścia sugerowane… kierowcom. Testowanie cierpliwości pieszych?

Data publikacji: 03 października 2023 r. 16:28
Ostatnia aktualizacja: 03 października 2023 r. 21:59
Przejścia sugerowane… kierowcom. Testowanie cierpliwości pieszych?
Prawo o ruchu drogowym nakłada na kierowcę obowiązek zatrzymania się, gdy pieszy jest na wyznaczonym przejściu dla pieszych albo gdy na nie wchodzi. W przypadku przejścia sugerowanego, pieszy bezwzględnego pierwszeństwa nie ma. Kierowcy przed nim więc nie zwalniają. Fot. Arleta NALEWAJKO  

Ze Starego Miasta zniknęły niemal wszystkie tradycyjne „zebry". Ich miejsca zajęły tzw. przejścia sugerowane. Testują cierpliwość pieszych. Latami i do bólu. Natomiast w wielu kierowcach obudziły poczucie uzasadnionej bezkarności. Które teraz - przy okazji realizowanych inwestycji drogowych - ma szansę rozlać się po całym Szczecinie.

Przejścia sugerowane miały ułatwić życie pieszym. Pozwolić na przechodzenie przez jezdnię także w miejscach nieoznakowanych pasami (gdzie te są np. nazbyt od siebie oddalone - przyp. aut.). Wprawdzie bez pierwszeństwa, czyli po uprzednim przepuszczeniu samochodu, ale jednak bez ryzyka ukarania mandatem.

To rozwiązanie zaczerpnięte z ulic Berlina. Gdzie świetnie się sprawdza. Jednak w realiach Szczecina…

- Nie działa albo wręcz działa na szkodę pieszych - przyznaje Karolina Grochowicka ze stowarzyszenia Idee przez miasto. - Na obecnym poziomie rozwoju kultury prawnej oraz drogowej nie jest to rozwiązanie trafione. Co przyznaję, choć to my właśnie na to rozwiązanie zwróciliśmy uwagę urzędnikom z Wydziału Gospodarki Komunalnej UM, pokazując praktykę ich

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 03-10-2023

 

Arleta Nalewajko
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

cesio
2023-10-04 14:56:59
@Ard von Mexen - nie doceniasz mojego wieku - ciąg DK 10 przerzucono na Kopernika dopiero około roku 2000. Przejść też początkowo było znacznie mniej (tylko 2 i bruk). Zaczęły mnożyć się po 2005, gdy doszło tam do kilku wypadków z ofiarami. Z ostatniego raportu GDDKA wynikało, że 90% przejść na drogach krajowych jest niewłaściwie zaprojektowanych, a szczególnie te w których powstaniu maczali palce gminni urzędnicy. @urząd miasta - w sedno, tych "doradców" należałoby pogonić
Ard von Mexen
2023-10-04 01:09:43
@cesio - Naprawdę oskarżasz przejścia dla pieszych winą za własną fatalną organizację pracy i podejmowanie się nierealnych terminów? Idź lepiej pozabieraj wszystkie samochody z trawników, chodników i ścieżek rowerowych, bo przejścia na Kopernika były, nim zacząłeś nosić pieluchy... @Urząd miasta - Słuszna uwaga. Rewolucje zaczynane są u nas jak zwykle od końca, ale i nie do końca. Robią te przejścia sugerowane na modłę zachodnią, ale limit prędkości aut w tych miejscach niezmieniony.
Urząd miasta
2023-10-03 21:44:22
I jego doradcy zafascynowani są Berlinem, fajnie tylko gdzie w Szczecinie mamy sbahn i ubahn? Gdzie autostradowe obwodnice Szczecina? Gdzie arterie miejskie odciążające strefy ruchu uspokojonego? Gdzie wiele innych rozwiązań? Nie można przenosić ślepo wybranych rozwiązań z innych miast bo trzeba byłoby przenieść de facto wszystkie rozwiązania a nie tylko wybrane.
cesio
2023-10-03 19:52:35
@Ard von Mexen - zapraszam za kierownicę ciężarowego, z kagańcem tachografu, przejedź się krajową 10 gdzie przejść naćpane do absurdu a na Kopernika w szczególności. Noclegi oczywiście w budzie na parkingu, gdy ci kwadransa n tachografie zabraknie a weekendowy w szczególności.
Ard von Mexen
2023-10-03 19:02:53
@Benek: Kierowcy nie mogą normalnie jeździć? Jak nie możesz gdzieś jeździć, to tam nie jedź i się przejdź! Do rolników też masz pretensję, że po ich polach nie da się przejechać? Ja wiem, że wszyscy chorzy na samochodozę to by tak chcieli ze swojej kanapy od razu wjechać samochodem prosto do środka sklepu. Ale żyjesz w stadzie, człowieku! Żyjesz dzięki życiu innych. Zbastuj więc trochę z roszczeniami! Bo to to samo ględzenie, co przy kierowcach użalających się na korki. Schizofrenia jakaś.
Benek
2023-10-03 18:28:17
Czytam artykuł z niedowierzaniem! Z protokołu z obrad Sejmu wynika wprost co innego niż podaję autor. Przepis ten uchwalono ponieważ w związku z licznymi przejściami dla pieszych w niektórych miejscach i na niektórych ulicach kierowcy nie mogli normalnie jeździć gdyż przejścia dla pieszych wyznaczane były w odległości nawet 15m od siebie! To protesty związków kierowców przyczyniły się do zmiany i wprowadzenia nowych zapisów.
Mara
2023-10-03 18:22:28
Ja jestem zgy i nie stoję na prawym w kolejce by wjechać na rondo jak zs tylko wjeżdżam z lewego pasa
Mara
2023-10-03 18:11:32
A ja jestem zgy i nie stoję w kolejce na prawym przed rondem jak zs tylko wjeżdżam lewym
On
2023-10-03 18:11:05
Sugeruję, aby nastąpiła natychmiastowa zmiana personalna w szczecinskim Magistracie.
Nazwa
2023-10-03 18:05:13
to samo w okolicach dworca niebuszewo, nikt nie patrzy tylko gna ... do czasu aż wypadki będą to może ktoś pójdzie po rozum.
123
2023-10-03 16:33:00
Jak kierowca nie widzi pasów na jezdni to dla niego przejscia nie ma, bo przeciez na znaki nie bedzie patrzał ! a potem wypadek,szpital,zus,renta, smierc itd.kalectwo szczegolnie nalezy uwazac na patokierowcow z bmw i tych bez tlumika -slychac ich z daleka, szczegolnie z zgr,zpl,zpy,zgy

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA