Morska Stocznia Remontowa „Gryfia" w Szczecinie wystawiła na sprzedaż swoje dwa promy pasażersko-samochodowe. Służyły do transportu, gdy jeszcze nie było mostu Brdowskiego łączącego położony na wyspie zakład ze stałym lądem. Jeden z promów - „Gryfia" - został zbudowany 133 lata temu!
Pracownicy szczecińskiej remontówki nazywali go babcią. Prom „Gryfia" został zbudowany przez Stettiner Maschinenbau AG „Vulcan" (Szczecińskie Towarzystwo Budowy Maszyn „Vulcan") w 1887 roku. Podczas II wojny światowej jednostka była zatopiona, później też zdarzało jej się trafić pod wodę - z powodu zbyt dużego przeciążenia…
Po wojnie statek przebudowano, wymieniono cały napęd, a parowa turbina trafiła do szczecińskiego Muzeum Narodowego. Znajdująca się na śródokręciu sterówka została podniesiona. Zlikwidowano tory na pokładzie. Wcześniej mieściły się tam dwa 30-tonowe wagoniki z lokomotywą, później mogły wjechać samochody. Prom jest w stanie zabrać do 250 pasażerów, przygotowano dla nich miejsca również pod pokładem - tam gdzie kiedyś były kabiny dla załogi i sypano węgiel do kotła. Pozostawiono
...