W Szczecińskiej Fabryce Motocykli produkowano kultowe już dziś motocykle Junak. Przez pewien czas planowano w Szczecinie produkcję niewielkich samochodów o nazwie Smyk. Kto nie zgodził się na uruchomienie produkcji samochodów w Szczecinie? Dlaczego zaprzestano produkcji Junaków?
Trudne początki powojennej motoryzacji
Po drugiej wojnie światowej zręby polskiego przemysłu motoryzacyjnego trzeba było budować od początku. Po dawnych fabrykach samochodów i motocykli w Warszawie zostały jedynie zgliszcza. Praktycznie nic nie zostało z fabryki silników i podzespołów podwozia w Lublinie czy zakładów w Starachowicach i Ursusie. Przemysł motoryzacyjny z pewnością nie należał do priorytetów powojennej gospodarki, a jego rozwój w pierwszych latach po wyzwoleniu oparto o próby zaprojektowania samochodów ciężarowych dla rolnictwa.
W czerwcu 1948 roku gotowy był pierwszy polski samochód ciężarowy Star-20. Pierwszych pięć gotowych pojazdów zaprezentowano w Warszawie na Kongresie Zjednoczeniowym PPR i PPS, który odbywał się w gmachu Politechniki Warszawskiej w dniach 15-21
...