W styczniu 2023 roku minie 30. rocznica zatonięcia na Bałtyku promu „Jan Heweliusz". W wyniku tej katastrofy morskiej zginęło 55 osób. Niedawno natomiast minęło 40 lat od pożaru, jaki wybuchł w siłowni promu „Mikołaj Kopernik". Na szczęście, w przypadku tego zdarzenia obyło się bez ofiar.
Prom pasażersko-kolejowo-samochodowy „Mikołaj Kopernik" został zbudowany przez norweską stocznię Trosvik Mekaniske Verksteder dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne, na mocy kontraktu zawartego przez Centromor 27 maja 1972 roku na dwa statki. Wodowanie odbyło się w październiku 1973 roku. Portem macierzystym jednostki był Szczecin.
Prom miał 125,61 m długości, 17,02 m szerokości oraz 4,5 m zanurzenia. Mógł pomieścić 26 wagonów kolejowych i 21 naczep oraz przewieźć 41 pasażerów.
W swój pierwszy rejs, pod dowództwem kpt. Tadeusza Pieńkowskiego, wypłynął 29 maja 1974 roku do szwedzkiego portu w Ystad. Rozpoczął w ten sposób 16-letni czarter w ramach Polskich Kolei Państwowych na linii Świnoujście - Ystad. W czerwcu 1982 roku został przekazany spółce Polskie Towarzystwo Okrętowe (następnie
...