Środa, 25 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Pierwsze wrażenia z ronda półturbinowego. To samo, ale nie takie samo

Data publikacji: 25 lipca 2019 r. 06:55
Ostatnia aktualizacja: 12 listopada 2020 r. 22:13
Pierwsze wrażenia z ronda półturbinowego. To samo, ale nie takie samo
 

- To działa! - przyznaje pan Łukasz. - Początkowo byłem nastawiony do tego pomysłu sceptycznie. Teraz stoję, obserwuję i się powolutku przekonuję.

Pan Łukasz mieszka na os. Reda w Szczecinie. Rondem Uniwersyteckim jeździ praktycznie codziennie. Zna je doskonale. Przyznaje jednak, że wprowadzona w nocy z wtorku na środę zmiana organizacji ruchu ułatwi poruszanie się po tym skrzyżowaniu.

- Upłynni ruch - wyrokuje. - Zresztą, to już się dzieje. Widać to.

Przypomnijmy, że rondo Uniwersyteckie to jedno z trzech szczecińskich rond wytypowanych do drogowego eksperymentu. Wszystkie, jeszcze latem, przekształcone zostaną na tzw. ronda półturbinowe. To oznacza, że na ich tarczach wprowadzony zostanie podział pasów zależny od miejsca zjazdu ze skrzyżowania. Wymaga to od kierowców szczególnej uwagi, gdyż przed wjazdem na rondo nie ma informacji o tym, jaki pas należy wybrać.

Na wszystkich trzech rondach pasy zewnętrzne (prawe) służyć mają wyłącznie do skrętu w prawo w najbliższy zjazd.

Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo, bądź do jazdy na wprost a pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do

...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 65% treści.

Pełna treść artykułu dostępna w
eKurierze
z dnia 25-07-2019

 

Autor: Leszek Wójcik
Fot. Dariusz Gorajski

 

Sonda

Czy ronda półturbinowe sprawdzą się w Szczecinie?
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

fundamentem poprawy bezpieczeństwa
2019-07-25 21:36:54
jest nie-zaskakiwanie kierowców! Duże gabaryty i tak jeżdżą po staremu czyli tną żółte pola ze względu na martwą strefę w kabinie... przywołujecie Europę Zachodnią - pięknie - tam kierowca dowiaduje się ze pas jest do skrętu w prawo nie na rondzie ale dużo wcześniej i bezpiecznie może zająć właściwy pas.
gość
2019-07-25 20:23:27
W Kamieniu Pomorskim rondo półturbinowe jest od kilku lat i jest...lepsze niż Uniwersyteckie
Chwilkowski
2019-07-25 14:20:20
Odpowiedź @an ma. No właśnie należy na zebrach zmniejszyc szerokość jezdni do 2 pasów, skracając w ten sposób długość przejścia dla pieszych z ok 10m do 7m. To ewidentnie poprawia bezpieczeństwo.
do @ An Ma
2019-07-25 13:22:28
To jest rozwiązanie jedynie na kilka miesięcy, jeżeli się nie sprawdzi to wrócą do stanu pierwotnego.
Emeryt
2019-07-25 12:55:27
Od lat stosuję taka metodę poruszania się po rondach. Tylko teraz nadano temu nazwę. W Wielkiej Brytanii i w wielu europejskich miastach w ten sposób pokonuje się ronda. Bardzo ułatwia to poruszanie się po rondzie I sprawny zjazd z niego.
@ An Ma
2019-07-25 12:21:46
Problem w tym, że rozwiązanie może sprawdzi się na rondzie Hakena, które ma trzy duże zjazdy oraz wjazd na posesję. Tam faktycznie wewnętrzny pas ruchu był mało wykorzystany. Na placu Grunwaldzki gdzie jest dużo zjazdów i przejść dla pieszych będzie więcej szkód niż pożytku. Teraz, przy niewielkim wakacyjnym ruchu tego nie widać, ale po wakacjach, przy normalnym natężeniu ruchu "zagubionych" będzie mnóstwo. Poza tym ta zmiana spowodowała zlikwidowanie wielu miejsc parkingowych, a to już głupota w czystej postaci. Problemem jest też to, że te zmiany wprowadza się dla niedouków niepotrafiących jeździć po rondach, a przecież przepisy w tym względzie są jednoznaczne.
An Ma
2019-07-25 10:01:56
Witam , ale proszę odpowiedzieć z czym , a może w czym jest problem ? Przecież teraz jedzie się intuicyjnie bez kombinowania. Przykład - na który pas wjechać i z którego pasa można zjechać nie zajeżdżając komuś drogi. Wszystko jest tak ładnie i przejrzyście wyrysowane że każdy normalny kierowca doceni tą prostotę w poruszani się po rondzie. Moim zdanie to należą się duże brawa dla tego kto to wymyślił ;).Oby zostało na stałe,a oportuniści niech idą na ponowne kursy prawa jazdy bo to co niektórzy wyrabiają to...... ech szkoda pisać , brak słów. Pozdrawiam
@Turbina
2019-07-25 09:42:53
Nie taka nowość. Rondo turbinowe od wielu lat funkcjonuje w Szczecinie na styku ulic Ku Słońcu i Sikorskiego.
Chwilkowski
2019-07-25 09:30:57
NIE nowość w 1995 roku w pracy dyplomowej zastosowałem na pl. Sprzymierzonych dawny Lenina takie rozwiązanie. Jeszcze wtedy nie nazywano tego turbinowym natomiast było to po prostu zastosowanie pasów włączen i wyłączen. To jest fundament poprawy płynności i bezpieczeństwa zjazdów z ronda
Turbina
2019-07-25 08:27:07
Nowość zawitała do Szczecina i konserwatyści rozpłakali się. Jak tu żyć? To może warto wybrać się choćby do Berlina i obejrzeć trochę świata. Nasza zaściankowość jest porażająca.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA