Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Zwodowali elektryczny prom [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 29 września 2017 r. 16:23
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:51
Zwodowali elektryczny prom
 

Ma blisko 60 m długości i ok. 13 m szerokości. Ten niewielki, ale innowacyjny prom zwodowano w piątek (29 września) w Szczecińskim Parku Przemysłowym – Stoczni Szczecińskiej. Jednostka zeszła do wody z pochylni Wulkan. Głównym wykonawcą jest duńska stocznia Søby Vaerft, a podwykonawcami – szczecińskie firmy Spawrem i Ridson.

Armatorem, który zamówił statek, jest jedna z gmin w Danii.

– Prom zostanie przeholowany do Danii, tam doposażony, a w marcu-kwietniu przyszłego roku planowane jest oddanie go do eksploatacji – poinformował Marcin Chrabąszcz, prezes i właściciel firmy Ridson.

Jak dodał, obecnie w budowie jest kolejna, nieco mniejsza jednostka, zamówiona przez inną duńską gminę. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku będzie zwodowana.

– To są pierwsze kroki w kierunku produkcji w pełni wyposażonych statków – stwierdził Robert Dudziński, właściciel i prezes Spawremu, zaznaczając, że zwodowany w piątek prom jest już mocno wyposażony.

Nowa jednostka to projekt badawczo-innowacyjny E-ferry. Statek nie potrzebuje paliwa, gdyż będzie miał wyłącznie elektryczny napęd. Nosi nazwę „Ellen”. Będzie przewoził samochody i pasażerów.

– To już 80. statek zwodowany w stoczni, odkąd tu jestem, czyli przez ostatnie półtora roku – powiedział Andrzej Strzeboński, prezes SPP. – Były paszowce, jednostki techniczne, wielki jacht, a ostatnio przystań promowa. To seria statków, które są budowane i wyposażane, czyli nie tylko czyste kadłuby. Pochylnia żyje. Przy tym wodowaniu zastosowano suwnicę, która może wydać i przyjąć z wody 450 ton. Prom po uwolnieniu bramy zaporowej uzyskał pływalność rufy, został wycofany suwnicą i odholowany do nabrzeża.

Dodajmy, że nie tylko Spawrem i Ridson były zaangażowane w jego budowę. Łącznie uczestniczyło w niej ok. 10 firm z terenu SPP.

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Lewe "obciazenie"
2017-09-29 22:28:37
A co ten Prom-ik taki przechylony na lewa burte ??
George
2017-09-29 21:08:42
80 wodowań przy użyciu suwnicy "statków"to liczba chyba bez zera,to jest możliwe. 80 to ilość przejazdów suwnicy niekoniecznie transportująca "statki" Panie Strzeboński tą ilość podawał pan pół roku temu i jeszcze jeden temat do Dewelopera PP kiedy odbędzie się test próbny przejazdu pociągu po rewitalizacji torowiska do stoczni który miał odbyć się w połowie roku?1?!
Lolo
2017-09-29 19:41:55
SPP nie ma żadnego wkładu w nic, co się tam dzieje to firma, która wynajmuje powierzchnię a nie buduje cokolwiek. Każdy może tam wynająć halę lub jej część i budować nawet meble albo karmniki dla ptaków. Budują firmy działające w SPP, które muszą płacić za dzierżawę stawki na urzędników SPP
szczecinianin od 1946r
2017-09-29 19:40:49
80 statków przez 18 miesięcy? Panie Strzeboński to chyba kajaki. Nigdy nie wodowano w Szczecinie tylu statków - bo się nie zmieszczą . Nawet AZS nie wodował tyle kajaków na rozpoczęcie sezonu. No ale prezes to PREZES
cit
2017-09-29 19:16:27
Strzeboński ma taki wkład w budowę tego promu jak budowę rakiety na marsa, CHWALIPIĘTA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA