W rejonie szczecińskiego pl. Szarych Szeregów przebudowa torowiska dla tramwajów trwa od połowy stycznia. Spółka ZUE z Krakowa, wykonawca inwestycji, z pracami przy wymianie infrastruktury przeniosła się w połowie marca w przyległy do niego odcinek ul. Piłsudskiego do wysokości pl. Odrodzenia.
To jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w mieście modernizowany dopiero teraz jako pierwszy z pakietu inwestycji zaplanowanych do wykonania ze wsparciem finansowym z funduszy Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Koszt realizacji projektu to ponad 19 milionów złotych. Finał ma nastąpić w czerwcu.
Na wyłączonym teraz z ruchu pasie dotąd drogowcy zdążyli zdemontować starą sieć trakcyjną i słupy oraz dokonać rozbiórki samych torów, peronów przystankowych, wiat i wygrodzeń obu przystanków. Rozpoczęli wykonywanie fundamentów pod nowe słupy trakcyjne. Te czekają już na ustawienie zwiezione na plac budowy urządzony w obrębie ronda. Podobnie jak na montaż czekają również już dostarczone szyny. Rozpoczęły się prace przy układaniu m.in. nowej kanalizacji deszczowej i odwodnienia torowiska. Ponadto na części wydzielonej między jezdniami przygotowywana jest warstwa jego nowej podbudowy na długości peronów tramwajowych.
Przypomnijmy, że przebudowa w rejonie pl. Szarych Szeregów i na odcinku ul. Piłsudskiego jest pierwszym z dwóch zadań realizowanych w ramach jednego kontraktu zawartego z ZUE S.A. z Krakowa. Ten obejmuje również budowę nowego fragmentu torowiska z rozjazdami i całą infrastrukturą oraz modernizację układu drogowo-komunikacyjnego w węźle ul. Wyszyńskiego - ul. Nabrzeże Wieleckie - most Długi za kwotę ok. 25,9 mln zł. W tym ostatnim roboty mają rozpocząć się latem z finałem założonym w umowie do 27 stycznia 2021 roku. A rolę inwestora zastępczego w imieniu miasta pełni przy realizacji całego kontraktu spółka komunalna Tramwaje Szczecińskie. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK