Tzw. sugerowane przejścia dla pieszych powstają podczas modernizacji wielu ulic, jak choćby Hrubieszowskiej na szczecińskich Gumieńcach. Fot. Tomasz TOKARZEWSKI
Ze szczecińskich ulic znikają przejścia dla pieszych. Zastępują je tzw. przejścia sugerowane. Radny Patryk Jaskulski próbował dociec, ile takich rozwiązań wdrożono. Odpowiedzi jednak nie uzyskał.
– Przy okazji zmian w organizacji ruchu lub przy okazji modernizacji ulic coraz częściej wydział organizacji ruchu wprowadza rozwiązania związane z wyznaczaniem tzw. przejść sugerowanych, a co za tym idzie likwidowane są tradycyjne przejścia dla pieszych z widocznymi znakami poziomymi – zauważa Patryk Jaskulski. – Niestety, działania te nie są poparte szerokimi akcjami informacyjnymi, a mieszkańcy bardzo negatywnie oceniają takie rozwiązania.
Radny w jednej ze swoich interpelacji pytał, ile przejść dla pieszych zostało zlikwidowanych od 2018 roku do dnia dzisiejszego na terenie Szczecina i ile w tym samym czasie powstało przejść sugerowanych. Okazało się, że nikt tego nie wie.
– W zasobach Urzędu Miasta nie są prowadzone wnioskowane przez pana statystyki – odpowiedziała krótko Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.
Przyznała jedynie, że „sukcesywnie w ramach prowadzonych prac, zarówno przy przebudowie ulic w kwartałach śródmiejskich czy nowych organizacjach ruchu, wdrażane są rozwiązania polegające na tworzeniu obszarów ruchu uspokojonego, m.in. stref ograniczenia prędkości do 30 km na godz., gdzie w pierwszej kolejności kładzie się nacisk na wprowadzenie rozwiązań wymuszających poruszanie się z prędkością oczekiwaną, wyrażoną na znaku drogowym”.
Witam. Czytam komentarze i śmiać mi się chce. Zapoznajcie się z obowiązującymi przepisami a nie piszecie jak dzieci we mgle. Strefa "30" nie musi mieć wyznaczonych przejść dla pieszych. Każdy może przechodzić, gdzie chce ustępując pojazdom. Polecam każdemu Kodeks Drogowy bo prawo jazdy zrobili jak dinozaury biegały po Szczecinie. Nauczcie się przepisów. Z panem radnym na czele. Wstyd kto nas reprezentuje.
Olk
2022-06-18 17:10:08
Bardzo szkodliwy trend. Piesi i tak nie uważają, a przez takie rozwiązania jeszcze bardziej nie myślą.
Tak tak
2022-06-18 16:09:12
Po co likwidować coś co wyznacza bezpieczeństwo na drogach? Likwidacja już istniejących znaków, bez sensu.
Bodziek
2022-06-18 11:28:55
Witam jak już jesteśmy przy temacie przejścia dla pieszych to chciałbym poruszyć temat tego ze przy ulicy Langiewicza , oraz wzdłuż ulicy królowej Jadwigi również znikły pasy dla pieszych a przecież w pobliżu są szkoły, gdzie chodzą dzieci do podstawówki i troszkę starsze, ale moim zdaniem w takich miejscach powinny być pasy biało czerwone widoczne. Tych przejść niema już dość długo, i o dziwo NIK się tym nie interesuje.
Pozdrawiam
Szczeciniarz
2022-06-18 10:01:30
@Janusz: światła dla pieszych na rondzie hmm dobry pomysł
Tak na poważnie, przemyśl co piszesz i nie rób z siebie błazna
Andy
2022-06-18 09:58:14
Brak pasów na Hrubieszowskiej i wielkie długie wyniesienie w okolicy apteki spowodowało że kierowcy SUV robią sobie tor crosowy po prostu bie zwalniają. A wchodząc na razie wyniesienie nawet gdy samochód jest daleko to ryzykujemy bardzo. Samochód nie zwalnia jakby chciał rozjechać pieszego. Wyniesienie jest dodatkowo niskie . Lepszy byłby garb jak koło Casto mały ale wysoki i trzeba zwolnić. A te wyniesienie z kostki to porażka. Po co tyle pieniędzy w błoto. Pasy były jednoznaczne + wysoki garb
Mgor
2022-06-17 16:22:34
Na ulicy Mazurskiej róg Mazowieckiej wyznaczono sugerowane przejścia, dla wielu kierowców to miejsce postojowe (ciekawostka)!!!!
dexter
2022-06-17 09:20:57
O TYM CZY W DANYM MIEJSCU JEST PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH STANOWIĄ TYLKO I WYŁĄCZNIE (!!) ZNAKI PIOONOWE - ZNAK D-6!!!
KRESKI NA PASACH RUCHU TO TYLKO DODATEK , REDAKTORZYNO!!!!!!!!!
Art
2022-06-17 02:12:15
Przy ulicy Kaszubskiej i Limanowskiego w okolicach sądu i policji też poznikały zebry a pojawiły się przejścia tzw sugerowane. Na jednym z takich przejść na skrzyżowaniu Limanowskiego z Kaszubska o mały włos potracilby mnie radiowóz policyjny z pobliskiej komendy kierowca radiowozu taki łysawy z Broda Binladena z Prewencji ani nie myślał ustąpić pierwszeństwa przejazdu pomimo że przechodziłem z 9 letnim dzieckiem.
Janusz
2022-06-17 00:20:26
Do SEDINY to piesi sami stwarzają sobie zagrożenie wchodząc bezmyślnie pod samochód zapatrzeni w smartfon
mexen
2022-06-16 23:49:35
Świetny pomysł z tymi nowymi przejściami! Nie do przejścia na obcasie, o lasce, z walizką na kółkach, czy torbą na zakupy. Brawo! A muszę pisać, że przy tych podwyższeniach zbiera się woda deszczowa i stoją kałuże? A muszę pisać, że na przykład na Hrubieszowskiej tak "z głową" wyremontowano ulicę, że stoją latarnie na środku chodnika? A muszę pisać, że po wyremontowanym chodniku jeżdżą miejskie śmieciarki i go dewastują, bo panom nie chce się pchać pojemników? "Ach, szkoda, k%, gadać..."
mexen
2022-06-16 23:44:00
@Janusz: Ty jak w tym Berlinie byłeś, to chyba po pijaku jako pasażer. Jakie światła przy przejściach? A ograniczenia prędkości tam widziałeś? Strefy? Wiesz jakie są kary, jak skasujesz pieszego na pasach? Wiesz w ogóle jakie tam obowiązki ma kierowca przy przejściach i w strefach? Nasze "święte krowy" jeszcze mają daleko do tamtejszych przywilejów i kultury kierowców (co zresztą widać po twoich wypocinach).
Janusz
2022-06-16 23:02:41
Piesi to teraz chcą aby ich traktować jak Święte Krowy. Proszę pojechać do Berlina i zobaczyć jak tam jest. Przejścia dla pieszych są ze światłami. W innych miejscach nie ma wyznaczonych przejść. Pieszy musi poczekać aż samochód przejedzie. U nas piesi hamują cały ruch. Rondo na Głębokim. Korki przez pieszych. Wystarczy zrobić światła na przejściach. Niech poczekają trochę.
Z prawobrzeża
2022-06-16 21:53:21
A na Mącznej i Pszennej, po remoncie nawierzchni, brak oznakowania przejść dla pieszych.
Czekamy na pierwszy śmiertelny wypadek?
no tak...
2022-06-16 21:13:43
To jest rozwiązanie wspierające "zapier..." kierowców. Taki jadący prawidłowo zatrzyma się tak jak zawsze a, taki "zapier.." teraz śmiga trąbiąc na wszystkich pieszych. Rozwiązanie typowego samochodziarza - pewnie z jakieś wioski obok miasta. Jak się tak obawiają o pieszych to niech zrobią strefę zamieszkania i wtedy wszystko jest jasne.
A ja pytam
2022-06-16 21:03:54
O to czy urzędnicy dysponują analizami na ile rozwiązanie to poprawia bezpieczeństwo pieszych... Żeby nie okazało się że dla zaoszczędzenia kubła farby wylano kubły ludzkiej krwi...
Sedina
2022-06-16 19:14:06
Nie mają racji ani Pani Prezydent (wice) ani autor artykułu: nakaz jazdy z podłością do 30km/h musi być poprzedzony znakiem drogowym D-40: strefa zamieszkania. Takich znaków nie ustawiono np. w rejonie ulic Pocztowa, Chodkiewicza, 5-go Lipca, Ściegiennego. Brak znaków drogowych i poziomych i pionowych stwarza realne niebezpieczeństwo dla pieszych, a kierowcy nie wiedzą, że któryś z urzędników miał pomysł, ale nie do końca umiał go zrealizować.
Nie ma obowiązku.
2022-06-16 18:27:57
Nie ma obowiązku wyznaczania przejść dla pieszych. Pieszy ma prawo przechodzić przez jezdnię w rejonie skrzyżowania. W pewnych sytuacjach pieszy tez ma prawo przechodzenia przez jezdnię poza skrzyżowaniami.
Cel jest taki.
2022-06-16 17:50:10
Cel jest taki, żeby przechodzień nie właził bezmyślnie na jezdnię.
A jaki
2022-06-16 15:55:05
jest cel zaniechania poziomego oznakowania przejść ?
se
2022-06-16 15:50:49
przejscie sugerowane to znaczy pieszy może normalnie przechodzić,kierowca ma obowiązek przepuscić.
Tak, będzie właził!
2022-06-16 15:47:11
bo on ma pierwszeństwo, a obowiązkiem kierującego jest go/ją przepuścić.
on ma pierwszeństwo.
2022-06-16 13:45:29
Wielokrotnie widzę jak piesi włażą na przejście dla pieszych bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Jest to zabronione przez Kodeks Drogowy.
Taki pieszy mógłby poczekać te 15 sek i przepuścić 1, lub 2 pojazdy. Ale NIE, bedzie właził na przejście, bo on ma pierwszeństwo.
Jorguś
2022-06-16 13:21:50
Ograniczenia prędkości to taki żart. Policja często ustawia się na pomiar prędkości obok Finomaru. Proponuję ustawić się po drugiej stronie w kierunku dworca. Ulica Łady przed wylotem z ul. Szarotki jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, Szarotki to ograniczenie odwołuje i za 50 m jest znów ograniczenie 30km/h odwołanie jest za sygnalizacją świetlną. Do owego ograniczenia stosują się kursanci w L-kach. Mało tego wielu kierowców postanawia skręcić sobie w Szarotki z Łady.
Many
2022-06-16 13:15:02
To przez Grodzką przejeżdżają jacyś inni kierowcy, niż przez Hrubieszowską. Nie ma żadnego problemu z przejściem przez ulicę. Kierowcy pięknie zwalniają i przepuszczają. Związane jest to dodatkowo z wyniesieniami z kostki brukowej.
Mieszkaniec
2022-06-16 12:55:18
Na Grockiej również zlikwidowano "zebry"Rezultat ?? Codziennie piesi na tzw.przejściach sugerowanych są ścigani przez niedouczonych kierowców.A dlaczego niedouczonych ?? Bo miasto ich nie doszkoliło Czują sie niczym na torze samochodowym :( Kto za taki projekt odpowiada???
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.