Zamknięty dla parkowania samochodów, a otwarty dla ludzi i społecznych inicjatyw. Takie jest teraz pl. Orła Białego. Na ile to trwała zmiana, szczecinianie przekonają się dopiero w listopadzie.
Fot. Arleta NALEWAJKO
Drugi wariant eksperymentu urbanistycznego zwanego prototypowaniem zmian dla przyszłości pl. Orła Białego, zakładający całkowite zamknięcie dla parkowania tej części górnego tarasu Starego Miasta, wypadł w niedzielę (1 września). Jednak dopiero praktyka dnia powszedniego – czyli poniedziałek – pokazała, jaki wpływ na szczecinian ma to rozwiązanie.
Kierowcy z dużą rezerwą przyjęli tę zmianę. Stąd obecność straży miejskiej mającej zmobilizować niepokornych i jeżdżących na pamięć do przestrzegania nowych znaków drogowych, zmieniających „układ sił” na pl. Orła Białego. Dotychczas zdominowany przez samochody (ponad 200 miejsc parkingowych w obrębie placu – przyp. aut.), teraz został dla nich zamknięty.
Miesiąc temu częściowo, czyli z dopuszczonym parkowaniem przy bankach oraz w części ul. Grodzkiej, przyległej do placu. Co już wówczas (23 sierpnia br.) zaowocowało listem protestacyjnym kierowców oraz właścicieli i pracowników kilku okolicznych firm (97 podpisów), w którym do magistratu m.in. napisali: „Samochód jest jednym z podstawowych narzędzi pracy, a centrum miasta jest miejscem przede wszystkim właśnie pracy.(…) Z kolei miejsc postojowych w tej okolicy dotychczas było zbyt mało. Tak więc stopniowe uszczuplanie tego zasobu jest niezrozumiałe dla wszystkich nas, podpisujących to pismo. Dodajmy, że wg nas miejscem wypoczynku i rekreacji są przede wszystkim pobliskie tereny zielone, parki, bulwary nad Odrą czy deptaki, m.in. Złoty Szlak, pasaż Bogusława, aleja kwiatowa”.
Jednym z podnoszonych przez tychże kierowców postulatów jest więc: „Zabezpieczenie w budżecie miasta na rok przyszły odpowiedniej kwoty na utworzenie miejsc parkingowych/parkingu podziemnego”. Chcą także – jak pracownicy kilku okolicznych firm, których właściciele podpisali się pod wspomnianym listem protestacyjnym – przywrócenia parkowania ukośnego na ul. Koński Kierat oraz przy ul. Staromłyńskiej.
Natomiast przechodnie zamknięcie pl. Orła Białego dla parkowania przyjęli bardzo dobrze.
– Dopiero teraz widać, jak reprezentacyjny to plac. Straszne, ile przestrzeni nam, ludziom, do tej pory zabierały samochody. Staliśmy się ich niewolnikami. Fatalnie to o nas świadczy – mówiła pani Sabina (dane do wiadomości redakcji).
– Wreszcie widać cały urok pałacu Pod Globusem i przyległych doń zabytkowych kamienic. Lobby samochodowe podnosi głowę?! Jeżeli nie podpisują listów protestacyjnych o przywrócenie parkowania na głównym placu Watykanu, to wara im od pl. Orła Białego. Tym bardziej że po zakończeniu prac budowlanych parking przed katedrą znów zostanie dla nich otwarty – komentował pan Jan.
Na zdjęciu: Zamknięty dla parkowania samochodów, a otwarty dla ludzi i społecznych inicjatyw. Takie jest teraz pl. Orła Białego. Na ile to trwała zmiana, szczecinianie przekonają się dopiero w listopadzie.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Pomysł chybiony
2019-09-04 19:21:15
Kierownik noclegoani Caritas podczas spotkania opowiedział,:,że bezdomni którzy nie zgadzają się na trzeźwość, dezynsekcje i kąpiel w Caritasie zapowiedzieli, że pójdą na Plac Orła. I faktycznie nocą piją i sypiaja na hamakach na których w dzień odpoczywają młodzi ludzie. Mieszkańcy muszą dalej gdzieś wyprowadzać swoje psy. Pomysł.... chybione....bardzo.
eva
2019-09-04 14:16:08
Brawo, Bedziemy mieli największy i najpiekniejszy plac menela w kraju.
urząd ameb
2019-09-04 00:19:28
piękne parki i zieleńce pozamieniali w betonowce - jak plac solidarności, albo postawiali betonowe fontanny i oni Nam wciskają, że chodzi o przestrzeń dla ludzi ?? ktoś w to wierzy ??
zamknąć szczecin
2019-09-04 00:17:04
dobrze że już nie robię nic dla firm z placu orła białego bo gdybym robił, to bym rzucił w cholerę te zlecenia :) niech sobie szukają fachowców co ich sprzęt i pracownicy przylecą helikopterem i na linach zjadą.... albo niech bankrutują, mi to wisi
Ryszard
2019-09-03 21:50:15
Jestem niepełnosprawną osobą 65 lat , która codziennie opiekuje się swoją mamą wiek 85 lat dotychczs mogłem zaparkować na wyznaczonych miejscach obecnie jest to niemożliwe ponieważ dwa istniejące miejsca są zajęte przez osoby niepełnosprawne mieszkające przy tych miejscach pojazdy te z drobnym wyjątkiem zajmują miejsca całą dobę mają takie prawo.Miasto zapomniało że jast to dzielnica gdzie częsć ludzi wymaga opieki i ci co to wykonują teraz nie zawsze są wstanie to zrobić ze względu na koszty parkowania.zrobienie zakupów i wykonanie drobnych spraw związanych z opieką nad osobą starszą nie samodzielną zajmuje to sporo czasu. w związku z powyrzszym proszę o wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych dla osub niepełnosprawnych.Pragnę nadmienić iż nawet w ostatnim czasie bywało iż szejść miejsc dla niepełno sprawnych było zajętych .
pozdrawiam Ryszard W.
żenada krzystkowa
2019-09-03 21:01:57
A ta straż miejska to co? Wybrańcy?! Jakim prawem przyjechali tam samochodem? Jak rowerów nie mają, to są jeszcze patrole piesze!
Mieszkaniec
2019-09-03 19:04:05
Bardzo zły pomysł z zamknięciem placu. Trzeba pamiętać,że tam są szkoły,do których część dzieci dojeżdża spoza Szczecina. Trzba gdzieś zaparkować. Nie można ciàgle zabierać nie dając nic w zamian. Potrzeba parkingów
Plac Orła Białego bez spalin.
2019-09-03 16:10:04
Teraz wreszcie można lepiej oddychać bez spalin. Tak powinno zostać.
Trzeba częściej wykorzystywać tramwaje i autobusy. Za dużo jest samochodów
w Szczecinie. Niestety , zakompleksieni ludzie nie wsiądą do tramwaju ,
bo to dla nich obciach przed znajomymi.
miasto
2019-09-03 12:53:32
Nareszcie samochody ze stargo miasta Won.Jak jeszcze pogonimy auta z oficyn,to secesja może będzie do pokazania ludziom.I przybedą Ci którzy ożywią to wymarłe śródmieście.
wywalmy z placu
2019-09-03 12:36:33
knajpy lodziarnie banki
co zostanie?
menele na skwerku bo będzie cisza i spokój
123
2019-09-03 12:35:56
@ przyszła jesien.... i zima :na pewno nie wlasciciele samochodow, lepsza jesien i zima niz upały, idz na bulwary wyspe grodzka itd.to zobaczysz jak miasto zyje co weekend
HogoFogo
2019-09-03 11:41:45
Restauratorzy pierwsi poproszą o przywrócenie ruchu - kwestia kilku miesięcy.
Zrobią to swoimi kanałami, na ucho, bez angażowania gazetek.
gość
2019-09-03 11:34:06
szkoda fajnych knajp, długo nie pociągną - to raz. Dwa główne polskie banki pewnie też wkrótce przeniosą swoje siedziby w bardziej dostępne dla Klientów miejsce. Zmiany ok, zieleń ok, miejsca spacerowe ok, ale wszystko musi zostać przeprowadzone z głową, a przede wszystkim z poszanowaniem praw wszystkich mieszkańców, również tych zmotoryzowanych, dla których auto jest jedynym sprawnym środkiem komunikacji, jeśli się mieszka w peryferyjnych dzielnicach Szczecina. I przede wszystkich parkingi podziemne, bo tych brakuje bardzo.
HIHO
2019-09-03 11:25:51
Chętnie bym przyjechał tam na jakiś jarmark ale nie ma gdzie zaparkować więc nie przyjadę. Kolejne miejsce w mieście do omijania z daleka. Kiedy będzie w końcu referendum odwołujące te nieszczęsne władze ?
i przyszła jesien.... i zima
2019-09-03 11:06:40
i kto tam bedzie siedział o 19 ulice pustoszeją we wsi Szczecin ... pomylenie wszystkiego ....
Arnie
2019-09-03 10:44:36
No pięknie! Co zrobić jeśli w jakiejś części miasta koszmarnie brakuje miejsc parkingowych? - zlikwidować te co jeszcze zostały! Przypomina mi się taki dowcip: Jeśli przestępczość w mieście rośnie to ludzie częściej dzwonią na policję. Jeśli przestępczość maleje to ludzie rzadziej dzwonią na policję. Co rozbić żeby całkowicie zlikwidować przestępczość? - Wyłączyć na policji telefony! Tu mamy dokładnie ten sam mechanizm. Co za durnie...
Obserwatorka
2019-09-03 10:30:28
Kolejność nie taka, najpierw wybudować garaż podziemny, a potem wprowadzać zakaz. Interesy wszystkich trzeba zabezpieczyć.
Grześ
2019-09-03 10:04:05
Jeżeli chcemy mieć tak jak w innych miastach już zrobiono to takie rozwiązania muszą następować.
Te firmy muszą się z tym liczyć że trzeba się przenieść do nowych biurowców które się buduje.
To jest część Starego Miasta i priorytet jest inny.
Bartek
2019-09-03 10:03:52
To jest miasto bez wizji, bez ambicji, rządzone przez małomiasteczkowych twardogłowych wapniakiow, ludzie zamiast budowac centrum kultury w jakiś peryferyjnych dzielnicach może weźmiecie się za podnoszenie atrakcyjności miasta, parkingi pod placami i ulicami,rewitalizacja centrum, dwie wypasione wieże widokowe, jedną przy szmaragdowym, druga na Arkońskim. Gdyby ktoś z głową włożył w to miasto 200mln to można zrobić właśnie te parkingi, chodniki i wykorzystać naturalne otoczenie miasta. No ale twardogłowy chyba nigdy nie zmądrzeje i zawsze będzie jedynie urzedasem...
Sziszajn
2019-09-03 09:35:11
Gdzieś te samochody muszą stać. Odciążanie jednych stref, przeciąży inne. Aaa SPP nie krzyczy ze jej chlebek odbierają?
@Viola
2019-09-03 09:27:25
Kierowcom skończył się monopol na terroryzowanie?
Kierowca
2019-09-03 09:25:25
Brawo! W całej Europie centra miast to nie parkingi tylko strefy piesze. Samochód to nie wszystko. Jest fajny gdy trzeba gdzieś dalej pojechać ale nie koniecznie do centrum miasta.
nicki
2019-09-03 09:13:39
Do Dzikiej Gęsi na obiad się umówiłem (z prawobrzeża dojeżdżałem). Dzięki cudownym zmianom ponad 20min jeździłem po tych uliczkach zanim w końcu akurat zwolniło się jakieś miejsce. Wszyscy zadowoleni - Ja, bo spóźniony, mieszkańcy, bo wkoło krąży dziesiątki samochodów dymiąc spalinami, Restaurator, bo więcej już nie dam się wmanewrować (choć jedzenie smaczne), skoro są knajpy, gdzie można zaparkować bez problemu.
A już hitem jest cud-fontanna, której konserwator nie pozwala włączyć, bo się może popsuć i tymczasowe donice (zapewne na wieczne pozostanie).
Bareja by tego lepiej nie wymyślił
floating durnota
2019-09-03 08:37:02
Najlepiej niech włodarze miasta zakażą ruchu samochodów w całym mieście i zabetonują resztę placów! Do tego niech powycinają drzewa a cała zieleń będzie w donicach - wtedy będzie pięknie, nowocześnie i ekologicznie!?
Viola
2019-09-03 08:24:57
Terroru pieszych i cyklistów ciąg dalszy...
Boger
2019-09-03 08:24:42
I bardzo dobrze, że wreszcie zniknęły auta. Sam jestem kierowcą i zdecydowanie popieram taką wersję. W Poznaniu jest p. Wolności, który jest bardzo podobny do naszego. I tam pod placem jest wybudowany podziemny parking. Auta z jednej strony wjeżdżają, a z drugiej wyjeżdżają. Cała powierzchnia jest wolna od samochodów i taki parking powinien powstać również i u nas.
Ajo
2019-09-03 08:21:44
W większości miast europejskich ogranicza się ruch aut po Starym Mieście a wręcz wyklucza z Rynku.W Szczecinie ani jeden z kilku szczecińskich rynków nie spelniał swojego zadania czyli miejsca spotkań,spacerów,kawiarenek,muzyki itp.Dopiero niedawno usunięto wreszcie auta z Rynku Siennego i przywrócono mu zycie.Teraz mozna zrobić to samo z Pl.Orła Białego( dawny Rynek Koński),ale trzeba zainwestować w parking podziemny.Niestety od ruchu aut nie uciekniemy i gdzieś trzeba je zaparkować.Wzorem innych miast np.Poznan mozna wybudowac podziemny parking.Tam blisko Starego Rynku funkcjonuje on bardzo dobrze.
Nie chcecie mnie i mojego samochodu na pl. Orła Białego?
2019-09-03 07:38:01
OK. Wasze prawo. A moje prawo to olać to miejsce i jego sklepy i restauracje.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.