Na peronie nr 2 stargardzkiej stacji kolejowej zdemontowano wiatę, trwa też rozbiórka podtrzymujących ją historycznych filarów. Staraniem Towarzystwa Przyjaciół Stargardu zostaną one wykorzystane m.in. na stargardzkim dworcu.
Ekipy Trakcji S.A., która jest wykonawcą przebudowy linii kolejowej E-59 na trasie Poznań- Szczecin Dąbie, zdemontowały historyczną wiatę na drugim peronie stacji kolejowej w Stargardzie. Jej los podzielają podtrzymujące ją słupy, ale one zostaną ocalone przed zezłomowaniem.
– Najważniejsze, że nie pójdą na przemiał i będą dalej służyć mieszkańcom – cieszy się Bożena Kuszela z Towarzystwa Przyjaciół Stargardu.
Na stargardzkiej stacji kolejowej praca wre. Z końcem ub. r. pasażerom oddano do użytku odremontowany peron nr 3. Teraz prace toczą się na kolejnych.
– Wiata na peronie pierwszym, przylegająca do budynku dworca pozostanie i zostanie wyremontowana – zapewnia Bartosz Pietrzykowski, rzecznik PKP PLK w Szczecinie. – Jednak ta z drugiego peronu ze względów technicznych musi zostać zdemontowana. Nowy, będzie miał inne parametry niż obecnie, przejścia będą szersze i dłuższe. Nowa wiata ma nawiązywać wyglądem do tej, którą zbudowano na odremontowanym i oddanym niedawno do użytku peronie nr 3. Historyczne słupy kolidowałyby z projektem, peron nr 2 musi mieć strefę bez przeszkód, dlatego te słupy muszą z niego zniknąć. Wykonawca otrzymał jednak zalecenie, by demontować je delikatnie, by ich nie uszkodzić i by jak najwięcej z nich zachować. A nie są one w najlepszym stanie. Są leciwe i pod farbą widać liczne spękania.
Rozmowy o historycznych filarach na stacji kolejowej w Stargardzie trwały od 2018 roku. Starania o ich zachowanie podjęło Towarzystwo Przyjaciół Stargardu. Wiaty nie udało się wpisać do rejestru zabytków. Ale jest szansa na ocalenie zdobionych słupów i zamontowanie ich w innym miejscu.
– Polskie Linie Kolejowe chcą przekazać je miastu w ramach darowizny – dodaje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK. – Od 2018 r. trwa korespondencja z Urzędem Miejskim w Stargardzie, by słupy wykorzystać w innym miejscu w mieście.
Jest koncepcja, by zabytkowe filary posłużyły przy budowie letniej poczekalni na stargardzkim dworcu, do remontu którego przymierza się kolej.
Podobnie zdobione historyczne słupy zachowano m.in. na peronie nr 1 w Szczecinie, a także nr 2 w Kołobrzegu oraz w Słupsku. ©℗
(w)