Na ciężarówce do Koszalina z Gryfic zostanie przywieziony parowóz Px48 o numerze ewidencyjnym 3901. Muzeum Narodowe w Szczecinie wypożyczy pojazd, który w Koszalinie przejdzie gruntowny remont, aby od czerwca 2020 roku służyć Towarzystwu Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej.
W lokomotywowni przy ul. Lechickiej 54 G została podpisana umowa na wykonanie naprawy maszyny, którą TKKW będzie użytkować za pośrednictwem koszalińskiego przewoźnika. Inwestorem prac o wartości 500 tysięcy złotych jest Miejski Zakład Komunikacji (MZK), a wykonawcą firma Wood – Pack z Poznania. Porozumienie podpisali: Andrzej Bacławski, prezes spółki miejskiej, oraz Paweł Ruksza w imieniu zleceniobiorcy.
Przedsięwzięcie czekało cztery lata na realizację, bo funkcjonuje w ramach Koszalińskiego Budżetu Obywatelskiego z 2015 roku. Miasto wkład pieniężny na zadanie przekazało w grudniu minionego roku.
– To duża zaległość, lecz parowóz już czeka na dostawę, aby za rok być atrakcją turystyczną na szynach wąskotorówki – stwierdził Piotr Jedliński, prezydent Koszalina.
Warto tu podać, że realizacja napotkała przeszkody. Pierwszy przetarg nieograniczony na wykonanie remontu parowozu Px48-3910, użyczonego przez ówczesne Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, nie przyniósł sukcesu, podobnie jak sześć następnych postępowań. W międzyczasie nastąpiła zmiana maszyny, bo TKKW pozyskało inny parowóz Px48 w ramach nawiązanej współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie. Pojazd jest w skansenie Pomorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach, a był eksploatowany do 1996 roku.
W ramach nowego przetargu nieograniczonego został wyłoniony wykonawca. Spółka Wood – Pack z Poznania za ponad 585 tysięcy złotych brutto dokona naprawy głównej P5 z wymianą skrzyni ogniowej parowozu Px48 oraz naprawy tendra Pt6x48. Termin realizacji został ustalony na czerwiec 2020 r. Prace będą wykonywane w Koszalinie.
– Od 150 lat parowozy tworzyły obraz kolei – podkreśla Paweł Ruksza ze stolicy Wielkopolski. – Obecnie w Polsce czynny jest jeden parowóz w Krośnicach. W naprawie jest taki pojazd w Ełku. Trzeci postaramy się jak najszybciej przywrócić do ruchu w Koszalinie.
Tymczasem wre inna praca. Zimą na koszalińskiej wąskotorówce trwa remont zaplecza lokomotywowni. W przygotowaniu są dwa pomieszczenia na cele socjalne.
– Będzie tu szatnia z toaletą – wyjaśnia Andrzej Kisiel z TKKW. – Są już przyłącza wodne i ogrzewanie, a przy okazji wzmacniamy konstrukcję dachu. Pomieszczenia te zostały zrujnowane w latach 2001-2005, kiedy kolej była nieczynna, a obiekty pozbawione nadzoru.
TKKW, dawniej Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki, jako stowarzyszenie funkcjonuje od 2005 roku. Cel organizacji to utrzymanie ruchu na wąskotorówce, której TKKW jest licencjonowanym przewoźnikiem. ©℗
Tekst i fot. (m)