Przebudowa nawierzchni jezdni i chodników w szczecińskiej alei Papieża Jana Pawła II na odcinku od pl. Grunwaldzkiego do ul. Wacława Felczaka powinna kosztować przynajmniej o kilka milionów złotych mniej, niż to miałoby wynikać z wcześniej sporządzonej kalkulacji dla tej inwestycji. Termin składania ofert, który pięciokrotnie był wydłużany, upłynął 2 kwietnia. Wszyscy potencjalni wykonawcy, a jest ich trzech, zaproponowali w przetargu ceny grubo poniżej kwoty ponad 28 milionów złotych, jaką zamierzał wydać na ten cel ZDiTM.
Urządzanie na nowo tego zdegradowanego od lat szlaku będącego ważną osią komunikacyjną, przecinającej całe centrum miasta, aż do gmachu Urzędu Miasta przy pl. Armii Krajowej i dalej poprzez Jasne Błonia do parku im. Jana Kasprowicza, ma potrwać do 16 miesięcy. Tyle czasu wybrany wykonawca dostanie na wszystkie prace, licząc od daty zawarcia z nim umowy. Łączny budżet na tę inwestycję, przygotowany wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego oraz Zakład Wodociągów i Kanalizacji, opiewał na 28 018 079,05 zł. Wszystkie zainteresowane firmy, które stanęły do przetargu na zlecenie, nie tylko, że zmieściły się w nim, ale w każdym przypadku są to kwoty w sumie dużo mniejsze od założonych. Tylko w części dotyczącej wyceny zakresu prac przy sieciach będących w dyspozycji ZWiK kalkulacje są nieco wyższe (powyżej zakładanych wydatków na 3,3 mln zł).
Najniższą cenowo ofertę złożyło konsorcjum firm Roverpol z Warszawy (lider) i Rover Infraestructuras SA z Walencji (partner), które wyliczyło łączny koszt zadania na kwotę 23 860 000 zł. To - przypomnijmy - aktualnie wykonawca dwóch z kilku najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Szczecinie: przebudowy węzła drogowo-kolejowo-tramwajowego Łękno wraz z budową nowego odcinka trasy średnicowej, jak również przebudowy - rozbudowy węzła w Podjuchach w rejonie ulic Floriana Krygiera, Granitowej, Ciasnej, Marmurowej i Radosnej. Na nieco więcej cale przedsięwzięcie wyceniła spółka KRISTONE Krystian Suda z Płotów, bo zaproponowała swe usługi w tym zakresie za 24 917 734,07 zł. Natomiast konsorcjum, które tworzą ELBUD SZCZECIN (lider) i Przedsiębiorstwo Usług Inżynieryjno-Budowlanych Eljot Jacek Luterek ze Szczecina (partner), gotowe jest podjąć się zadania za wynagrodzenie w kwocie 25 147 003,88 zł. Teraz trwa analiza ofert.
Projekt zakłada przebudowę jezdni, chodników, sygnalizacji świetlnej, kolidującego uzbrojenia oraz sieci wodociągowej i bezwykopową renowację przyłączy kanalizacyjnych. a ponadto wykonanie nowych elementów małej architektury i zieleni. Nawierzchnia obu jezdni zostanie wykonana z kostki kamiennej. W rejonach skrzyżowań z przecinającymi ją ulicami nawierzchnia będzie w kolorze kontrastującym z nawierzchnią na innych odcinkach. Parkowanie równoległe wzdłuż krawędzi jezdni możliwe będzie po jednej stronie pasów postojowych. Pojawią się słupki uniemożliwiające postój w niedozwolonych miejscach.
Na wyglądzie powinna też zyskać część środkowa arterii, która pełni funkcję deptaka, ciągu spacerowego z wytyczonym odcinkiem pasa trasy dla rowerów ze szpalerami drzew i krzewów i rabatami kwiatów z akcentami rzeźbiarskimi po obu jego bokach, oddzielającymi go z każdej strony od jezdni. Na odcinku między ul. Mieczysława Niedziałkowskiego i Wacława Felczaka zieleń zostanie przesunięta ze środka alei na jej boki, tak jak jest dotąd na pozostałych odcinkach. Po przebudowie pojawią się nowe stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci oraz nasadzenia krzewów. Nawierzchnie nowych chodników zostaną wykonane z dużych płyt granitowych, a ścieżki rowerowej w tym samym śladzie co obecnie - z masy mastyksowo-grysowej.
To kolejna z inwestycji drogowych w Szczecinie z już z góry założonym harmonogramem, że jej realizacja, a co za tym idzie finansowanie z uwagi na niezbędne nakłady, potrwa w cyklu dwuletnim. ©
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK