Postęp prac przy przebudowie ul. Władysława Szafera wskazuje, że jest szansa, że ta inwestycja komunikacyjno-drogowa dołączy do listy nielicznych, które w Szczecinie zakończą się bez poślizgów. Na całej jej długości od przystanku przy nowym rondzie Jana Olszewskiego po rejon skrzyżowań z ulicami Eugeniusza Romera, Modrą i Szeroką trwają prace.
Do tej pory praktycznie ukończona została większość prac rozbiórkowych przy starym uzbrojeniu i sukcesywnie – krok po kroku – cały teren, tam gdzie jest to możliwe, uzbrajany jest w nowe odcinki rur wodociągowych, kanalizacji deszczowej i kanalizacji sanitarnej, instalacje gazową, elektroenergetyczną i teletechniczną.
- Niedawne marcowe kilkudniowe deszcze wymusiły nieco zwolnienie tempa prac, ale jest ono wciąż dobre. Niewątpliwie na usprawnienie ich wpływa fakt, że teren budowy w całości udało nam się wygrodzić. Osoby postronne nie mają wstępu, a przy zakresie prowadzonych prac ma to wielkie znaczenie - mówi Paweł Knap, dyrektor oddziału spółki Eurovia Polska, wykonawcy zadania.
W tym miesiącu drogowcy powinni uporać się także z układaniem nowych rur ciepłociągu. Po wstępnym zniwelowaniu wzniesienia i następnie po usunięciu pasa starego chodnika wzdłuż skarpy od strony ogródków działkowych z użyciem ciężkiego sprzętu trwają wciąż wykopy pod instalację kanalizacyjną na odcinku między rondem Jana Olszewskiego i rondem Szczecińskich Olimpijczyków.
- W tym rejonie wykopy wykonywane są na głębokość do 7 metrów. Samo obniżenie wzniesienia to nic innego jak operacja dostosowania niwelety przyszłej drogi do wykonanej wcześniej części trasy wraz z torami tramwajowymi w krótkim odcinku jezdni od rozjazdu na rondzie od al. Wojska Polskiego. Tam z kolei rzędną terenu musieliśmy podnieść o prawie 1,3 m, czyli wynieść samo rondo, by później móc uzyskać właściwy kąt nachylenia drogi i podjazd/zjazd pod takim kątem, by przy różnicy poziomów terenu zapewnić odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwo przejazdu tramwajów – wyjaśnia dyrektor Paweł Knap.
Na wydzielonym terenie pod przyszłą pętlę tramwajowo-autobusową po wykarczowaniu tam wszystkich drzew i odhumusowaniu ustawiona została już konstrukcja muru oporowego. Wzniesiony on został w bezpośrednim sąsiedztwie betonowej drogi, która prowadzi do pobliskiej strzelnicy wojskowej na terenie znajdującej się obok jednostki. Teraz wywrotki zwożą tam nowy urobek, którym na wysokość muru szeroki pas terenu jest teraz wypełniany i niwelowany przez koparki i spychacze, a następnie warstwa po warstwie ubijany z użyciem walców.
Spory zakres prac przy instalacjach podziemnych wykonany został w rejonie skrzyżowań ul. Władysława Szafera z ulicami Eugeniusza Romera, Modrą i Szeroką, gdzie też teren wymaga niwelacji, stąd m.in. kolejne odcinki konstrukcji w postaci murów oporowych, które stoją już w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu garaży wzdłuż skrętu z ul. Władysława Szafera w ul. Eugeniusza Romera (na wysokości przejścia dla pieszych i zlikwidowanego tam przystanku autobusów linii 75). Podobnie jak i od strony płotu, odgradzającego plac drogowej przebudowy od terenu należącego do zachodniopomorskiego oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
- Materiały niezbędne do prowadzenia wszystkich prac mamy zapewnione. Niewykluczone, że jeszcze w marcu rozpoczną się także prace przy wykonaniu samego koryta i konstrukcji jezdni na odcinku do ronda Szczecińskich Olimpijczyków – dodaje dyrektor Paweł Knap. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK