W 202 rocznicę urodzin Johannesa Quistorpa powróciło pytanie o przyszłość zabytkowej willi przy al. Wojska Polskiego 92. Do czego przyczynkiem był nie tylko okazjonalny spacer historyczny.
W 202 rocznicę urodzin Johannesa Quistorpa powróciło pytanie o przyszłość zabytkowej willi przy al. Wojska Polskiego 92. Do czego przyczynkiem był nie tylko okazjonalny spacer historyczny, ale także rosnące społeczne poparcie dla petycji o utworzenie instytucji kultury lub jej filii w dawnej rodowej siedzibie bodaj najsłynniejszych szczecińskich przedsiębiorców oraz filantropów przełomu XIX i XX wieku.
Spacer historyczny poprowadziły w sobotę (9 listopada) współinicjatorki petycji: Dorota Pundyk oraz Sabina Wacławczyk, społeczniczki i badaczki historii dawnego Szczecina, od trzech lat współprowadzące na społecznościowym portalu stronę „Johannes Quistorp".
Pamięć o przeszłości
Od nieprzypadkowego miejsca go rozpoczęły, bo od zespołu budynków dawnego zakładu opiekuńczego „Betania", którego fundatorem był właśnie JQ, a też na którego terenie spoczął wraz z bliskimi. Właśnie na jego odrestaurowanej rodzinnej mogile uczestnicy spaceru - niektórzy w strojach z epoki - symbolicznie zapalili znicze i złożyli kwiaty.
- Podczas spaceru nasza petycja zyskała kolejnych 17 podpisów. Poparcie stale rośnie również w wersji elektronicznej. Pod naszym pomysłem utworzenia instytucji kultury lub jej filii w willi przy al. Wojska Polskiego 92, wybudowanej przez Johannesa Quistorpa i należącej do jego rodziny przez ponad 50 lat, do tej pory podpisało się już blisko 1300 osób - mówi Dorota Pundyk. - Liczymy na kolejne. Petycja będzie aktywna do 4 grudnia włącznie. Także do tego dnia będziemy zbierać podpisy szczecinian pod jej papierową wersją. Zamierzamy bowiem 5 grudnia przekazać petycję marszałkowi województwa Olgierdowi Geblewiczowi, niejako symbolicznie: na Mikołaja.
Petycja dotyczy jednej z pierwszych willi dawnego szczecińskiego Westendu. Zbudowanej w latach 1871-72 - w stylu inspirowanym toskańskim renesansem, dzięki czemu zyskała formę pałacyku - dla rodziny słynnych ówczesnych przedsiębiorców i filatropów Quistorpów. Pierwszym jej właścicielem był senior rodu - Johannes, fundator m.in. wspomnianego kompleksu zakładu opiekuńczego Betania, a po jego śmierci odziedziczył ją syn Martin, któremu Szczecin zawdzięcza - przekazane w darze - zarówno współczesny park Kasprowicza (zapisany testamentem Johannesa) oraz Jasne Błonia, jak też Las Arkoński. Willa była w rodzinie Quistorpów do końca II wojny światowej (odziedziczył ją Heinricha Jahn, siostrzeniec Martina - przyp. aut.). Natomiast od lat 50. ub. wieku dwukondygnacyjny bogato zdobiony budynek stał się siedzibą Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego. Przystosowanie go do potrzeb służby zdrowia zdegradowało wnętrze willi.
Współcześnie właścicielem dawnej willi Quistorpa jest Samorząd Województwa. Gdy więc pogotowie ratunkowe przeniosło się do dwóch nowo wybudowanych siedzib - przy ul. Duńskiej i Twardowskiego - Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego poczynił kroki do sprzedaży zabytkowego pałacyku. Choć budynek wymaga gruntownego remontu (nadal jest siedzibą przychodni „Lancet" - przyp. aut.), to jednak - jak wynika z opracowanego na początku br. operatu szacunkowego, jest wart niemal 5 milionów złotych.
Nie wszystko na sprzedaż
Urząd Marszałkowski przygotował uchwałę o zbyciu nieruchomości w drodze przetargu, a Sejmik Samorządowy - jeszcze w czerwcu br. - przystał na to rozwiązanie. Jednak rozgorzała wówczas dyskusja - zarówno w środowisku historyków, jak i m.in. architektów - w której dominował wątek krytyczny, o pochopności tej decyzji. Sugerowano, że willa powinna pozostać w gestii władz samorządowych lub zostać przekazana Szczecinowi. Niezależnie od praw majątkowych, widziano konieczność restauracji pałacyku w stylu i charakterze instytucji kultury, w jakim została przywrócona współczesnym willa Lentza.
Urząd Marszałkowski informował, że willa przy al. Wojska Polskiego 92 została „wycofana z tegorocznych planów sprzedaży". Natomiast pojawiła się petycja, zyskująca coraz szersze poparcie społeczne. Czytamy w niej m.in. „Uważamy, że wnętrza willi powinny zostać przeznaczone na upamiętnienie rodziny Quistorpów i udostępnione do zwiedzania. Idee oddania tego obiektu do użyteczności publicznej popierają nie tylko mieszkańcy Polski, ale i Niemiec, w tym potomkowie rodu Quistorpów. Niejedna z tych osób posiada przedmioty, które jest skłonna oddać na poczet stworzenia ekspozycji poświęconej dorobkowi Quistorpów". A także: „Propagacją wiedzy na temat rodziny Quistorpów zajmują się w Szczecinie stowarzyszenia, przewodnicy miejscy i osoby zrzeszone w grupy nieformalne. Tę działalność wsparły niejednokrotnie samorządowe instytucje kultury i Urząd Miasta Szczecin. (...) Historia rodziny Quistorpów wiąże się ze zmianami urbanistycznymi miasta (...) Willa byłaby dobrym miejscem również na narrację o działalności mieszczaństwa szczecińskiego w XIX i XX wieku. (...) W przyszłości willa Quistorpów położona w niedalekiej odległości od willi Lentza, jednego z najznakomitszych zabytków naszego miasta, może stać się częścią większego kompleksu zabytkowych obiektów willowych (wraz z willami Stoltinga i Flüggego) poświęconych kulturze i historii naszego miasta oraz regionu".
Arleta NALEWAJKO
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Poirytowany
2024-11-11 16:14:14
Nie rozumiem dlaczego tak ciężko przekonać nasze szczecińskie władze do pielęgnacji własnej historii... własnej bo szczecińskiej, a nie niemieckiej czy może jakiejś innej. Ba całym świecie włodarze dbają o swoją tożsamość, jaką by nie była. Przykładem mogą być Włosi.
Czeka więc nas kokejna bitwa o zabytek...tak jak o kino Pionier.
szczecinianin
2024-11-10 23:45:38
Popieram, zabrać pomnik Sobieskiego z Wiednia. MY. Polacy mamy swój honor. A niech im bedzie "na pohybel" takie polskie powiedzenie. Sami na kolanach przyjda, bo Polski Król, ich wyzwolił. Kąsasz rękę co Ci chleb podaje?
szczecinianin
2024-11-10 23:02:58
Czy ja o czymś zapomniałem? Niech Ci wszyscy, internetowe dzieci, podważą moja wiedzę o historii Ojczyzny. Podniosę rzucona mi pod nogi rękawicę
szczecinianin
2024-11-10 22:02:25
Ty adminie, pasujący do bydła , wypasanego na Stołczynie, blokujesz mi wolność wpisu, bo co? Za dużo prawdy chce ludziom napisać? Albo jesteś :czerwony: Innaczej tego nie napisze, ale ten kto przeczyta, to wie, czym jest pała do szczania. W Nowogardzie Ci to na jezyk Polski przetłuaczą. Polski Król, Polscy piloci, Polscy żołnierze spod Monte Cassino, Mało faktów? Mało Polskiej krwi wsiąkło w ziemie? Wszystkim ocalilismy dupe, a co było w zamian?
@Sobieski
2024-11-10 21:58:33
Pomnik Sobieskiego jest piękny inaczej, a Szczecin jest już chyba dostatecznie zadźwigajony.
szczecinianin
2024-11-10 21:53:01
Nikt na świecie nie może znieważać wyczynu Polskiego Króla, co ocalił Europę. Nikt na świecie nie może podważyć bohaterstwa polskich pilotów, co obronili anglikom dupe. Nikt nie podważy zdobycia Monte Cassino. Zrobi to Rusek, bo tylko Polacy w 1612 zdobyli Moskwę, a cara, na sznurku przed oblicze króla przywiedli. . Nawet Napoleon i Hitler nie dali rady. Rusek będzie sie mścił, ale historia nia kłamie
Sobieski
2024-11-10 21:15:25
Pomnik Sobieskiego jest piękny i warto go przyjąć do Szczecina. Niemieckojęzyczni Austriacy twierdzą że pomnik jest przeszkodą w europejskiej
inkluzywnosci i uraża mahometan
@Maciej
2024-11-10 21:07:43
W Szczecinie w XIX wieku nie było Polaków.
@Sobieski
2024-11-10 19:35:52
A może wiedeńczycy nie chcą wspomnianego pomnika, bo jest potwornie brzydki? Oczywiście można byłoby za wyczyny wojenne ukarać Austriaków tym "arcydziełem", ale trzeba mieć litość dla turystów i nie katować niewinnych po oczach.
Mirek
2024-11-10 19:24:01
Ciekawe czy ķłistropowcy pójda na marsz niepodległości pod haslem Tu jest Polska
@szczecinianin
2024-11-10 18:38:42
wiele razy pytałem w związku z trendem upamiętniania przeróżnych szczecińskich prusaków czy można wskazać chociaż jeden aspekt propolskiej ich działalności w pruskim Szczecinie - na razie jest echo - masz okazję nas tu uświadomić, zanieść ten "krużganek" oświaty i dokonać iluminacji - nas - podludzi.
Może Marian Turski cię oświeci:"Jedenaste przykazanie: nie bądź obojętny, bo jeżeli nie, to się nawet nie obejrzycie jak na was, jak na waszych potomków, „jakiś Auschwitz”, nagle spadnie z nieba."
szczecinianin
2024-11-10 15:04:59
Czytam te wpisy , pod każdym artykułem, Brak mi już słów. Internetowe dzieci, szkoda, bo nowi będa jeszcze bardziej głupimi obywatelami
Sobieski
2024-11-10 13:57:47
W tym samym czasie niemieckojęzyczni Austriacy protestują przeciwko pomnikowi Sobieskiego w Wiedniu, który uratował im życie i państwo. Oczywiście pomnika Sobieskiego w Wiedniu nie będzie. Lepiej pomnik Sobieskiego sciągnąć do Szczecina bysmy pamietali o niewdzieczności i w przeszłosci i obecnie, patrzmy na swiat polskimi oczami
@1,2,3
2024-11-10 13:52:13
Stalin aż tak bardzo nie oszukał Polski na wschodzie. Przedtem Ukraińcy, Białorusini i Litwini byli częściowo w obrębie państwa sowieckiego, a częściowo w obrębie Rzeczpospolitej. Stalin umożliwił tym narodom byt na jednolitym etnicznie obszarze, nie jako suwerenne państwa, ale przynajmniej jako republiki sowieckie. Tym samym Polska przestała być krajem wielonarodowym. Nie widzę tu jakiejś szczególnej dla nas krzywdy. Co oczywiście nie oznacza, że Stalina należałoby oceniać pozytywniej.
@ Maciej
2024-11-10 13:46:15
To nie jest szaleństwo. To jest bardzo precyzyjne działanie.
Farrqday
2024-11-10 13:33:02
Już na puste i zapuszczone kino poszło 2mln i ładują kolejne miliony bo nie ma wentylacji i drzwi do toalety a nawet projektora. Teraz z naszych podatków ma pojść 5 mln i kolejne miliony na posady dyrektorskie, kierownicze, ochronę i renowację bo komuś sie podoba Quistorp który popieral Bismarcka? Ludzie w wolontariacie robią wystawy jak mają takie potrzeby
Co robili młodsi
2024-11-10 13:31:40
Quistorpowie w latach 1933 - 1945 ?
Kabaret
2024-11-10 13:13:00
To jakiś kabaret, ateiści modlą sie do Niemca by wyciągnąć od miasta pałac
Maciej
2024-11-10 13:07:04
Trzeba powstrzymać to szaleństwo promowania Prusaków. Gdzie pamięć o mordowanych Polakach?
Woren
2024-11-10 12:57:57
Johannes Quistorp powinien mieć w Szczecinie swoją ulicę.
szczecinianin
2024-11-10 12:24:49
Ja bym głosował za postawieniem brata bliźniaka przy NSZZ "Solidarność", Faktu nie da się ukryć, było ich dwóch
1,2,3
2024-11-10 11:00:59
Czyli nie Niemcy nam reparacje wojenne, tylko Polacy przez mordowani i paleni w krematoriach , oszukani przez Stalina na ziemiach wschodnich, teraz mamy oddać Niemcom co niemieckie.Stoi za tymi przebierańcami jakiś solidny mocodawca i chce za frajer odzyskać kamienicę! Niech odkupi za potrójną wartość , albo i drożej jak taki mocny.W Szczecinie pełno takich cwaniaków co w konszachtach z miastem kupiło za grosze.Władza durna, proniemiecka odda za darmo i podniesie ceny np. za wodę .Bulić frajery!
FIGO
2024-11-10 10:51:45
Trzeba myśleć jak gospodarz .Spóldzielnia " Lancet ",coś tam o niej słyszałem,jest bardziej potrzebna społeczeństwu Szczecina.NFZ ma coraz mniej pieniędzy,a lekarze z tej spółdzielni,czy jak tam oni prosperują zawsze uzupełnią potrzebną pomoc lekarską .Co bardziej potrzebne? lekarze, czy kolejne miejsce do, którego pies z kulawą nogą nie zajrzy!Ktoś pism swędem chce mieć kamienicę na koszt miasta.Nikt im nie zabrania stroić się pięknie w historyczne stroje i celebrować historię.Kupcie za hajs!
@@Ta pani
2024-11-10 09:37:13
Z wami szejnfeldwondupensztajn jest ten problem że narrację którą tu próbujecie narzucać nie pasuje do faktów, co prawda ten akwarelista jeszcze jest nieznany ale Bismarck jest już znany, podobnie jak znane są antypolskie represje w Wielkopolsce w której niemieccy kuzyni quistorpów dokonują czystek etnicznych. Ciekawe czy Quistorp odczuwał "wstyd z powodu własnej nikczemności" jak to ujął Schweinitz... Zakładam że wasza nikczemność nie jest dla was powodem do wstydu...
szczecinianin
2024-11-10 05:37:23
Temat jest gorący , jak z ogniska wyjety upieczony kartofel, kazdy go odrzuca do kolejnego gościa. Powinnismy sie cieszyć, że Szczecin był bogatym miastem, świadczy o tym jego historia. Cieszmy sie z tego. A jakie macie zdania o mieście Lwów ? Semper Fidelis... zawsze Polski, ta maksyma nie umrze, nigdy.
@Ta pani
2024-11-10 00:10:17
Próbujecie, Matecki, szczuć metodą per rectum. I Quistorp był dobrym człowiekiem i Rentgen też. Upamiętnienie im się należy.
O niespełnionym akwareliście z Braunau am Inn jeszcze nikt wtedy nie słyszał. Przepadnijcie więc w otchłani zapomnienia i pogardy, jak i ów potwór przepadł.
Już geblewicze
2024-11-09 23:44:06
kombinują jak odwracać historycznego kota ogonem. Nie ma zgody na upamiętnianie niemieckich rodów i to jeszcze za publiczne pieniądze Polaków, podpierając się petycją z niecałym 1300 podpisów analfabetów historycznych. Powiem krótko: Trzeba było na dupie siedzieć i wojny nie wywoływać. A poparcie dla Hitlera w Stettin było pełne. Tej rodziny pewnie też!
Yarpen Zigrin
2024-11-09 22:26:01
"(odziedziczył ją Heinricha Jahn, siostrzeniec Martina - przyp. aut.)" - czyżby identyfikował się jako kobieta ?
E....!
2024-11-09 22:24:50
Postawić tam szybko bliźniaka obok potwora wieżowca starej TV. Będzie SZMAL kochani.Będzie SZMAL !!!
Ta pani we fiolecie
2024-11-09 21:57:48
na nagłówkowym zdjęciu tak gorliwie się modli o spokój duszy śp. Qistorpa ? Chwalebny, słowiański czyn.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.