Wrócił do Szczecina. Muzeum techniki kupiło ósmego stoewera
Wrócił do Szczecina. Muzeum techniki kupiło ósmego stoewera
Data publikacji: 19 października 2024 r. 11:16
Ostatnia aktualizacja: 20 października 2024 r. 23:05
Stoewer R-150 z 1935 roku - nowy nabytek Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie
W poniedziałek, 21 października, o godz. 11, do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie wjedzie stoewer R-150 z 1935 roku. Samochód dołączy do siedmiu stoewerów, które można oglądać w muzeum. Żona niedawnego właściciela samochodu Jutta Barckmann, jest wnuczką Bernhardta Stoewera juniora, jednego z założycieli szczecińskiej fabryki samochodów. Stoewery R-150 były produkowane w latach 1934-1935. Powstało 1150 tych aut.
Model R-150 od swojego poprzednika R-140 różnił się inną skrzynią biegów i tylną osią. Pierwsze R-150 miały silniki o pojemności 1355 cm³, które montowano jeszcze w stoewerach R-140, kolejne dostały silniki 1466 cm³. Stoewery R-140 i R-150 zastąpiły model V-5, dumę fabryki braci Stoewerów. Stoewer V-5 wyprzedzał swoje czasy, był pierwszym niemieckim samochodem produkowanym seryjnie wyposażonym w przedni napęd i niezależne zawieszenie kół przedniej i tylnej osi.
Nowy stoewer, to dwudrzwiowy kabriolet z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 1466 cm³. Rozpędzał się do 90 km/godz. Jego starszy brat R-140 był o 5 kilometrów wolniejszy.
– O Szczecinie, fabryce samochodów dziadka, niewiele mówiło się w naszym domu – mówi Jutta Barckmann. – Pewnie dlatego, że moja mama nie chciała wspominać Szczecina. Zmieniło się to w latach dziewięćdziesiątych, kiedy odezwał się do mnie pan Bauer.
Manfried Bauer, szczecinianin z urodzenia, stworzył Muzeum Stoewera w Wald-Michelbach w Hesji, niedaleko granicy francuskiej. Dziś jego zbiory można oglądać w naszym muzeum.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 21.10.2024 r.
(K)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@Eryk Pomorski
2024-10-21 12:15:35
z wami zawsze ten sam problem, wymyślacie i konfabulujecie z taką łatwością że zatracacie się w tym sami i zaczynacie wierzyć w urojenia...
jeszcze wiele zostało poniemieckich kocich łbów a zdjęcia (niemieckie) pokazują wielość tych prymitywnych furmanek...
szczecinianin
2024-10-20 20:26:49
A ile to cacko kosztuje? Na obecne pieniądze?
@Lwow
2024-10-20 15:31:13
Trzeba mieć chory mózg żeby porównywać wspaniały czyn społeczny jakim była odbudowa Warszawy przez wszystkich Polaków.do grabieży 3 Rzeszy.
@@Pogon Lwów
2024-10-20 07:59:01
Popieram w pełni! Niech Warszawa w końcu odda wszystko co ukradła i wypłaci reparację, z których odbuduje się stare miasto!
Super
2024-10-19 20:09:21
Ale stan - jak z fabryki :)
@Pogon Lwow
2024-10-19 18:58:06
Skąd niby zapyziała warszawa, jedna z najbardziej zapuszczonych przedwojennych stolic Europy, jednego z najbiedniejszych krajów europejskich miałaby mieć tyle kosztowności? Zresztą po wojnie warszawiacy odbili sobie z nawiązką, szabrując masowo Szczecin i Wrocław. Pytanie kiedy Warszafka zwróci nam eksponaty muzealne, rzeźby, księgozbiory itd oraz odda za skradzione masowo cegły i drzewa wywożone ze szczecińskich parków? To interesuje Szczecinian!
Lwów Corso
2024-10-19 17:46:54
Nie lubię Niemców ale ten eksponat jest w pytę i pasuje do Szczecina.Pozdrawiam.
Lwów
2024-10-19 17:22:05
Ile muzeum zaplaciło za ten egzemplarz Niemce z publicznych pieniędzy?
Pogoń Lwów
2024-10-19 17:20:07
Należy dodać,że niemiecki przemysł doskonale się rozwinął dzięki niewolniczej pracy więźniów z całej Europy.A sami Niemcy bezpowrotnie ukradli z samej tylko Warszawy 40000 wagonów kolejowych kosztowności.
Mirek
2024-10-19 13:46:21
Super
pisomatołek
2024-10-19 13:38:11
W 1936 roku fabryka Stoewera opracowała dla armii niemieckiej „jednolity lekki samochód terenowy” ( le.E.Pkw , leichter geländegängiger Einheits-PKW ) , wszechstronny samochód z napędem na cztery koła , Stoewer R200 początkowo (do 1940 roku) wyposażony w cztery koła skrętne . Ze względu na ograniczenia wydajności samochody musiały być również produkowane przez fabrykę BMW w Eisenach jako BMW 325 oraz przez Hanomag w Hanowerze jako Typ 20 B. Łącznie trzej producenci wyprodukowali ok. 13 000 szt,
Eryk Pomorski
2024-10-19 12:07:44
I bardzo fajnie. Kiedy w innych polskich ówcześnie miastach jeździli furmankami po wąskich brukowanych nierównych drogach, poprzedni mieszkańcy naszego miasta śmigali autostradą w autach szczecińskiej produkcji.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.