Sobota, 19 października 2024 r. 
REKLAMA

Wrócił do Szczecina. Muzeum techniki kupiło ósmego stoewera

Data publikacji: 19 października 2024 r. 11:16
Ostatnia aktualizacja: 19 października 2024 r. 12:17
Wrócił do Szczecina. Muzeum techniki kupiło ósmego stoewera
Stoewer R-150 z 1935 roku - nowy nabytek Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie  

W poniedziałek, 21 października, o godz. 11, do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie wjedzie stoewer R-150 z 1935 roku. Samochód dołączy do siedmiu stoewerów, które można oglądać w muzeum. Żona niedawnego właściciela samochodu Jutta Barckmann, jest wnuczką Bernhardta Stoewera juniora, jednego z założycieli szczecińskiej fabryki samochodów. Stoewery R-150 były produkowane w latach 1934-1935. Powstało 1150 tych aut.

Model R-150 od swojego poprzednika R-140 różnił się inną skrzynią biegów i tylną osią. Pierwsze R-150 miały silniki o pojemności 1355 cm³, które montowano jeszcze w stoewerach R-140, kolejne dostały silniki 1466 cm³. Stoewery R-140 i R-150 zastąpiły model V-5, dumę fabryki braci Stoewerów. Stoewer V-5 wyprzedzał swoje czasy, był pierwszym niemieckim samochodem produkowanym seryjnie wyposażonym w przedni napęd i niezależne zawieszenie kół przedniej i tylnej osi.

Nowy stoewer, to dwudrzwiowy kabriolet z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 1466 cm³. Rozpędzał się do 90 km/godz. Jego starszy brat R-140 był o 5 kilometrów wolniejszy.

– O Szczecinie, fabryce samochodów dziadka, niewiele mówiło się w naszym domu – mówi Jutta Barckmann. – Pewnie dlatego, że moja mama nie chciała wspominać Szczecina. Zmieniło się to w latach dziewięćdziesiątych, kiedy odezwał się do mnie pan Bauer.

Manfried Bauer, szczecinianin z urodzenia, stworzył Muzeum Stoewera w Wald-Michelbach w Hesji, niedaleko granicy francuskiej. Dziś jego zbiory można oglądać w naszym muzeum.

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 21.10.2024 r.

(K)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Mirek
2024-10-19 13:46:21
Super
pisomatołek
2024-10-19 13:38:11
W 1936 roku fabryka Stoewera opracowała dla armii niemieckiej „jednolity lekki samochód terenowy” ( le.E.Pkw , leichter geländegängiger Einheits-PKW ) , wszechstronny samochód z napędem na cztery koła , Stoewer R200 początkowo (do 1940 roku) wyposażony w cztery koła skrętne . Ze względu na ograniczenia wydajności samochody musiały być również produkowane przez fabrykę BMW w Eisenach jako BMW 325 oraz przez Hanomag w Hanowerze jako Typ 20 B. Łącznie trzej producenci wyprodukowali ok. 13 000 szt,
Eryk Pomorski
2024-10-19 12:07:44
I bardzo fajnie. Kiedy w innych polskich ówcześnie miastach jeździli furmankami po wąskich brukowanych nierównych drogach, poprzedni mieszkańcy naszego miasta śmigali autostradą w autach szczecińskiej produkcji.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA