Środa, 06 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Województwo inwestuje. Sprzedali pociągi kolei

Data publikacji: 26 listopada 2021 r. 23:18
Ostatnia aktualizacja: 28 listopada 2021 r. 21:31
Województwo inwestuje. Sprzedali pociągi kolei
Zachodniopomorskie jest pierwszym regionem w kraju, który postawił na pociągi hybrydowe, jak ten na zdjęciu. Dzięki temu marszałek może wyprzedawać używany tabor, który w innych regionach będzie uznany za nowoczesny. Fot. Dariusz GORAJSKi  

Z zachodniopomorskich torów znikają kolejne pociągi. Region, który od lat konsekwentnie inwestuje i może pochwalić się najnowocześniejszym taborem w kraju, wyprzedaje najstarsze lub najbardziej wyeksploatowane jednostki. Trafiają do...kolei, a konkretnie do spółki Polregio.

Wprawdzie sprzedaż udała się dopiero w drugim przetargu, ale niespodzianki nie było. Państwowa spółka była jedynym podmiotem, zainteresowanym używanymi pociągami. Tym samym z tras obsługiwanych na zlecenie Marszałka Województwa znikną dwa pojazdy Link, 3 zmodernizowane pociągi EN57AL, a także spalinowy SA109. Do kasy województwa wpłynie dzięki temu 27 mln zł.

Zachodniopomorskie od lat konsekwentnie odnawia tabor kolejowy. Region był pierwszym, z którego zniknęły stare wersje najbardziej popularnych w Polsce elektrycznych składów EN57. Po naszych torach kursują już wyłącznie nowe lub mocno zmodernizowane składy, których innych w województwach mogą nam pozazdrościć. Zachodniopomorskie jako pierwsze w Polsce kupiło też pociągi hybrydowe, które mogą kursować zarówno na zelektryfikowanych liniach, jak i tych, gdzie mogą poruszać się jedynie pojazdy spalinowe. W województwie kursuje też 40 nowych elektrycznych Impulsów. W związku z powyższym region od jakiegoś czasu wyprzedaje kolejne modele pociągów EN57AL, które do tej pory także kupowało Polregio.

Wyprzedaż taboru przez Zachodniopomorskie nikogo już nie dziwi, głosy zdziwienia w branży kolejowej wywołało wystawienie na sprzedaż stosunkowo nowych spalinowych składów Link. Z powodzeniem jeszcze przez wiele lat mogłyby kursować na trasach, na których nie ma sieci. Region stawia jednak na pociągi hybrydowe, których docelowo według najnowszych planów ma być aż 12.

ToT

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@spoko
2021-11-28 20:47:57
Region biedny nie jest. Tylko w odróżnieniu od całej zacofanej pod każdym względem ściany wschodniej musi radzić sobie sam. Nikt nie pompuje w Pomorze Zachodnie tyle kasy unijnej co w ubogą Polskę B. Pieniędzy utopionych tam jest mnóstwo bo i mentalność ciemnogrodu i organizacja pracy jak w Rosji.
@rewident
2021-11-28 19:36:36
Nie Pesa a Kolzam, poza tym sprzedają pojazdy które nie jeżdżą albo mało co jeżdżą.
rewident wodociagów
2021-11-28 19:29:17
SA 109 to Pesa. Beda ograniczenia w ilosci pociągów na liniach niezelektryfikowanych. A miało byc tak cudownie a juz widac braki w kursowaniu w odpowiednim czasie relacji Goleniów/ Swinoujście - Olsztyn.
@spoko
2021-11-28 18:00:20
Akurat mało który spalinowy zespół trakcyjny jest "hybrydą" Prawie wszystkie opierają się na przekładni hydraulicznej(np sprzedawane Linki) i nie ma tam prądnicy. Przekładnia elektryczna jest natomiast w większości lokomotyw spalinowych.
Wojciech Bąkowski
2021-11-28 14:00:40
Używany wyeksploatowany tabor przejdzie modernizację. A modernizacja da pracę wielu zatrudnionych w państwowej firmie. A dalej zmodernizowany -wyremontowany tabor będzie częściej ulegał warii i znowu da prace Tak powstaje zacofanie
@ PO "gospodarsku"
2021-11-28 06:53:40
Nieprawda. Hybrydy wytwarzają prąd z diesla podczas jazdy na odcinku niezelektryfikowanym, a na odcinkach z trakcją korzystają bezpośrednio z prądu z siebie. To, o czym piszesz, to klasyczny pociąg spalinowy. Prądu na koła najczęściej nie przekazuje w nich silnik diesla, tylko właśnie silnik elektryczny, który pobiera energię z agregatu podłączonego do silnika spalinowego.
Spoko
2021-11-27 16:26:09
Kto bogatemu zabroni...? Bogaty region, ma wiele źródeł dochodu, bogate firmy, bogaci przedsiębiorcy, bogaci podatnicy... Jest ok i napewno będzie jeszcze lepiej. PS nieśmiało zauważę że większa SC składów spalinowych tak naprawdę to hybrydy. Z różnych względów w lokomotywach spalinowych silnik spalinowy napędza prądnicę a ta produkuje prąd do zasilania silników elektrycznych które napędzają pojazd. Myślę że lepiej byłoby postawić na diesle z instalacją CNG/LNG ale kto bogatemu zabroni...?
Aż 12!
2021-11-27 15:29:33
Wow. To ile będzie połączeń w regionie. 6?
PO "gospodarsku"
2021-11-27 15:20:29
@2021-11-27 14:51:02 Hybrydy jeżdżą wyłącznie na prądzie. Na odcinkach niezelektryfikowanych prąd wytwarza agregat prądotwórczy napędzany silnikiem diesla. Jaki jest więc sens sprzedawać dobre pociągi dieslowskie, żeby kupić droższe i bardziej skomplikowane hybrydy, żeby ostatecznie jeździć nadal na dieslu? Jest jeszcze wiele niezelektryfikowanych odcinków torów, a wydawanie pieniędzy na pseudoeko zabawki tylko opóźni moment elektryfikacji. Ale tłumacz to "gospodarzom" z PO.
@@ PO gospodarsku
2021-11-27 14:51:02
Akurat to można było osiągnąć pociągiem wyłącznie spalinowym, nie było żadnych zmian pociągu kiedy zjeżdżał na linie niezelektryfikowaną. Nie wiem co jest tańsze-jazda na dieslu czy na prądzie, pociągi są bardzo drogie ale myśle że województwo wie co robi.
EKSPERT
2021-11-27 14:45:02
bardzo fajnie że tak jest, ale chyba ważniejsze są szpitale, które Pan Marszałek doprowadza do ruiny, zobaczcie jak wyglądają budynki zaraz za główną bramą szpitala przy Arkońskiej, jak wyglądają drogi i ogrodzenie. Niedawno wybudowano nowy budynek, teraz powstaje kolejny, ale co ze starymi ruderami!?!
Dumny
2021-11-27 13:22:01
Z zachodniopomorskich torów znikają kolejne pociągi ... To prawda, już niedługo nie będzie ich wcale. To jest właśnie aktualna polityka samorządowa totalnej opozycji. Naród z utęsknieniem czeka na moment, kiedy samorządy zostaną zlikwidowane, a władzę przejmie w całości środowisko niepodległościowo-patriotyczne pod światłym kierownictwem Naczelnika Państwa, Zbawcy Narodu, Pana prof. Jarosława Kaczyńskiego.
@PO "gospodarsku"
2021-11-27 12:48:34
Jak się nie znasz to nie pisz. Po to żeby jednym pociągiem pojechać przez trasy zelektryzowane i te niezelektryzowane. Bez zmiany pociągów na jednej linii. Przecież to proste jak banan :)
PO "gospodarsku"
2021-11-27 04:10:20
A po co regionowi pociągi hybrydowe na trasach niezelektryfikowanych? Żeby było drożej?
PolRegio to nie PKP!
2021-11-27 00:01:28
PolRegio NIE należy jest częścią Grupy PKP. Proszę skorygować artykuł.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA