Wtorek, 03 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Węzeł Łękno w budowie za więcej i dłużej [GALERIA]

Data publikacji: 17 maja 2020 r. 06:36
Ostatnia aktualizacja: 25 czerwca 2020 r. 19:28
Węzeł Łękno w budowie za więcej i dłużej
 

Wytyczanie i usypywanie podbudowy  torowiska kolejowego, wykopy i układanie instalacji, brukowanie chodników i dojazdów do budynków, porządkowanie pasów poboczy i obsiewanie ich trawą, montaż stalowych konstrukcji kolejnych fragmentów murów oporowych przy wznoszonych nowych wiaduktach u zbiegu al. Wojska Polskiego z ul. Romualda Traugutta. To tylko część prac przy nowym węźle Łękno z odcinkiem szczecińskiej trasy średnicowej, które – co już wiadomo – będą gotowe później i droższe niż zakładał plan.

W ramach prac związanych z budową trasy średnicowej prowadzono w ostatnim czasie m.in. roboty przy kruszeniu elementów betonowych i kamiennych, hałdowaniu materiału, humusowaniu skarp. Prowadzono również prace brukarskie i przy pielęgnacji zieleni. Te ostatnie m.in. po obu stronach w pasach poboczy w al. Wojska Polskiego od skrzyżowań z ulicami Ludwika Solskiego i Bolesława Prusa do ul. Romualda Traugutta. Nowy pas chodnika ułożony został także od skrzyżowania z ul. Bohdana Zaleskiego do wysokości wjazdu na pobliską stację paliw. Na ułożenie warstw nawierzchni wszędzie wciąż jeszcze czekają gotowe z podbudową odcinki nowych pasów rowerowych. W rejonie stacji paliw w kierunku nowych wiaduktów część prac brukarskich jeszcze trwa. Po rozbiórce starej nawierzchni szykowany jest grunt pod konstrukcję odcinka nowej jezdni na wyłączonym z ruchu prawoskręcie z ul. Bohdana Zaleskiego w nitkę jezdni al. Wojska Polskiego w kierunku centrum.

Kolejny odcinek trasy średnicowej

Na samej ul. Bohdana Zaleskiego aż do przejazdu kolejowego w rejonie, gdzie zbiegają się ulice Henryka Sienkiewicza i Samuela Lindego przebudowywany jest na całej długości m.in. system kanalizacyjny. Po pracach wykonanych dotąd w pasie jezdni od skrzyżowania z al. Wojska Polskiego na wysokości skweru Telesfora Badetki teraz drogowcy w głębokich wykopach kładą rury na odcinku między ul. Spółdzielczą i ul. Stanisława Leszczyńskiego.

Węzeł Łękno

Przyszły węzeł Łękno to równocześnie budowa odcinka trasy średnicowej wraz z torowiskiem kolejowym po nowym śladzie i prowadzącego pod nowymi wiaduktami. W celu wyrównania podłoża, przeprowadzono tam dotąd prace przy makroniwelacji terenu pod ten szlak dla pociągów w nowym kształcie, zlokalizowany w większym niż dotąd oddaleniu niż obecnie od strony zabudowy willowej przy ul. Henryka Sienkiewicza. A usytuowanym za to bliżej znajdującego się po przeciwnej stronie skraju parku Briksa. Równocześnie trwa montaż kabli pod oświetlenie uliczne, jak i inne sieci podziemnego uzbrojenia, w tym przy budowie kanalizacji deszczowej. Na plac budowy zwiezione zostały także kolejne odcinki szyn i podkładów torów z betonu.

Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Szczecinie

Przypomnijmy, że węzeł Łękno i i odcinek trasy średnicowej teraz realizowane to jedno z największych i ważniejszych przedsięwzięć drogowych w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Po ukończeniu ma pełnić funkcję jednego z centrów przesiadkowych na przyszłej trasie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek ROVER INFRAESTRUCTURAS i ROVERPOL. Całkowity jej koszt na dziś, czyli po najnowszym z aneksów datowanym na ostatni dzień kwietnia br., przekroczył 131 mln 470 tys. zł. Jednocześnie znalazł się w nim zapis o wydłużeniu z 24 do 27 miesięcy terminu na ukończenie zadania.

Na sfinansowanie zabezpieczona jest dotacja z puli środków na zrównoważoną multimodalną mobilność miejską i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Transportowych dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w kwocie 73 mln zł. Roboty w zakresie branży kolejowej objęte zostały zaś dofinansowaniem w ramach projektu p.n. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” z puli funduszy przeznaczonej na rozwój transportu kolejowego w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 na poziomie 12 832 309 zł. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

A kto to akceptuje
2020-06-25 19:17:31
Wróciłem do Szczecina po około 3 miesiącach nieobecności i muszę się zgodzić z wieloma komentarzami, tak jak kiedyś to widać było postęp prac tak teraz nic się nie dzieje
Rowerzysta.
2020-05-17 20:39:09
O wiadukcie na Łęknie można zapomnieć. Przejazd rowerem przez park za 10 lat. Pod koniec budowy okaże się, że wiadukt trzeba zaprojektować - jak na Spacerowej... Ale wszyscy to mają głęboko!
ala66
2020-05-17 18:07:52
"zbiegają się ulcei" :), może warto dwa razy przeczytać przed publikacją? :)
Zaczęło się...
2020-05-17 17:30:57
Przedłużanie terminu, większe koszty, nocne przymrozki, ulewne deszcze, potem susza i brak wody... i zakończenie inwestycji z rocznym poślizgiem - to już normalka.
Kk
2020-05-17 16:36:54
Tylko jakoś postępu prac nie widać nagle jak by to zamarło zero ludzi nic się nie dzieje jak było kilka tygodni temu tak jest dzisaj zero postępów
@Bielik
2020-05-17 15:57:11
10/10 👍👍👍
Powtórka
2020-05-17 13:40:34
Chyba będziemy mieli podobny scenariusz jak z firmą Energopol bo obecną firma budującą węzeł Łekno opóźnia termin wykonania i podnosi cenę czyli ma problemy finansowe a co najgorsze wygrała kolejny przetarg na modernizację następnych odcinków drogowo tramwajowych w Szczecinie
Bogda
2020-05-17 11:08:27
Koszty powinny zostać przeniesione na firmę Rover za nie udolne kierowanie i zarządzanie budowa dlaczego my mieszkańcy i podatnicy mamy trącić. Logistyka tej budowy jest na zasadzie kto rano wstaje ten jest wladny
Greś
2020-05-17 10:08:27
Jak miasto rozwiąże problem dalszej przebudowy obwodnicy do 26 kwietnia bo tory które są już przebudowywane będą kolidować z obwodnicą.
Bielik
2020-05-17 09:57:49
No toż to szok! Drożej i dłużej! Przecież to się nigdy za jaśnie nam panującego Krzystka nie zdarzyło! Do tej pory przecież wszystkie zamówienia były w terminie i za uzgodnioną w przetargu kwotę. Jestem porażony tą informacją
wojtek
2020-05-17 08:27:52
Kiedy wróci autobus 67 na Traugutt??? Nie kursuje od 8 listopada ubiegłego roku. Trawniczki , chodniki , ścieżki rowerowe to kosmetyka. A to co istotne dla mieszkańców miasta nie ruszone.Starsi ludzie mieszkający w tej części Pogodna są odcięcie od swiata. Planisci i nadzorujący ta inwestycję natychmiast do wymiany!!!
Chwilkowski
2020-05-17 07:55:00
Za 130 mln zł węzeł bezkolizyjny + prawie 1 km jezdni dwujezdniowej + wymiana torów wraz z ich przesunięciem to nie jest dużo. Za zwykle skrzyżowanie ze światłami i niepotrzebny obecnie drugi most w Podjuchach trzeba zapłacić 104 mln zl. A korki i tak w Podjuchach będą. Pamietajmy , że Krzystkopodobni np Sochański to typy prawnicze dla których korki są bez znaczenia i będą bronić budowy mostu pod mostem na Lasztownie

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA