Urządzenia pozwalające identyfikować i rejestrować auta, których dopuszczalna masa całkowita jest przekroczona, montowane tej jesieni na ulicach Gdańskiej, Emila Zegadłowicza, Floriana Krygiera i Cukrowej w Szczecinie, zostały już uruchomione. Na wymierne pierwsze efekty działania tego systemu, w który zainwestował szczeciński Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, jeszcze trochę jednak poczekamy.
– Całość systemu jest zamontowana, zakończyły się także szkolenia pracowników Inspekcji Transportu Drogowego i ZDiTM. System działa i rejestruje sytuację na drodze, ale trwają ostatnie odbiory i kalibracje –informuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM.
Przypomnijmy, że wagi z oprzyrządowaniem zainstalowane zostały na ul. Cukrowej, będącej fragmentem drogi krajowej nr 13 w granicach administracyjnych miasta, na odcinku przed zjazdem w Warzymicach do Rajkowa, na ul. Emila Zegadłowicza w Pilchowie na odcinku między ulicami Juliana Tuwima, Makowską i Wadowicką, na ul. Floriana Krygiera (rejon drogi przy Odrze Wschodniej) i na obu nitkach ul. Gdańskiej na wysokości pętli tramwajowo-autobusowej przy Basenie Górniczym.
ZDiTM zlecił zadanie konsorcjum firm DUORS sp. z o.o. i SAFE Co. Ltd sp. z o.o., a jego koszt to 2 mln 801 tys. zł.
– Prace polegały na umiejscowieniu na wybranych odcinkach jezdni czujników instalowanych w nawierzchni, pętli indukcyjnych oraz konstrukcji wsporczej wraz z kamerami. Głównym celem instalacji wag preselekcyjnych jest ograniczenie ruchu pojazdów przeciążonych na wybranych drogach w Szczecinie. System WIMP to komputerowy system do automatycznego wykrywania i identyfikacji pojazdów ponadgabarytowych bez ich zatrzymywania – tłumaczy H. Pieczyńska.
Specjalne czujniki mają rejestrować przejazdy pojazdów, mierzyć nacisk kół na nawierzchnię drogi i ciężar pojazdu. Kamery i systemy identyfikacji zanotują markę, model, numer rejestracyjny, datę i godzinę przejazdu.
– System charakteryzuje się dużymi zakresami pomiarowymi: nacisk na oś: 500-20 000 kg, brak wrażliwości wyników ważenia w zakresie prędkości przejazdu od 15 do 170 km/h, zakres temperatur pracy od -40 stopni do +80 stopni Celsjusza – dodaje rzeczniczka ZDiTM. ©℗
Mirosław WINCONEK
Na zdjęciach: Bramownice z kamerami na odcinku jezdni ul. Gdańskiej z wbudowanymi w nawierzchnię czujnikami do pomiarów, na wysokości pętli Basen Górniczy.
Fot. Mirosław WINCONEK