Zmieni się wygląd bezpośredniego otoczenia dojścia do stacji PKP Szczecin-Zdroje u zbiegu ulic Sanatoryjnej i Walecznych. ZDiTM przekazał już teren do zagospodarowania firmie PHU Budmar Marek Niedośpiał ze Szczecina, której zlecił w jego obrębie prace remontowe. Zgodnie z umową, wykonawca ma na nie 90 dni, tj. powinien uporać się z nimi przed końcem czerwca. Koszt wyniesie 820 041 zł. Będzie wyższy od zakładanego.
Według kalkulacji sporządzonej w ZDiTM wydatek na ten remont miał się zamknąć w kwocie do 688 989 zł. W marcu, kiedy upłynął czas na składanie ofert w przetargu, okazało się, że oferta Budmaru jest najtańsza. O zlecenie zabiegał również szczeciński Elbud, wyceniając usługę na jeszcze więcej, bo ponad 925 tys. zł.
– Kierowcy i piesi muszą spodziewać się drobnych utrudnień – uprzedza Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM. – Na ulicy Sanatoryjnej, na wysokości przebudowywanego zjazdu, zajęta zostanie część prawego pasa ruchu. W rejonie prowadzenia robót prędkość będzie ograniczona do 30 km/h.
Pomiędzy terenem przylegającym do stacji PKP Szczecin-Zdroje, tuż przy wiadukcie kolejowym i skarpie nasypu ze schodami, które do niej prowadzą, a pasem urządzonego skweru i chodnikiem znajduje się niezagospodarowany teren, wykorzystywany przez kierowców jako parking dla samochodów. Plac ma nawierzchnię częściowo utwardzoną z płyt betonowych, a częściowo to nawierzchnia z piasku i gruzu, którym doraźnie zasypywane bywały w niej kolejne doły i wyrwy.
Zgodnie z dokumentacją projektową, jaką przygotowało Biuro Projektów Drogowych Dominik Liakos, przebudowany zostanie zjazd z ulicy Sanatoryjnej, urządzona będzie jezdnia manewrowa oraz nowe miejsca postojowe. Pomiędzy chodnikiem przebiegającym wzdłuż ulicy Walecznych a jezdnią manewrową – dziś klepiskiem tuż obok skweru bliżej minironda u zbiegu ulic Sanatoryjnej, Walecznych i Piechoty – powstanie pas przejścia dla pieszych. Dodatkowo zostaną wykonane: kanalizacja deszczowa, przyłącza kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej oraz nowe oświetlenie wzdłuż nowych miejsc postojowych. Ponadto projekt zakłada montaż słupków zabezpieczających oraz ustawienie 10 stojaków rowerowych.
Zaprojektowany tam został zjazd w miejscu istniejącego o szerokości 5 m z nawierzchnią z szarej kostki betonowej. Taką samą kostką ma być wyłożona cała nawierzchnia jezdni. Nawierzchnia zjazdu będzie z wyniesieniem na 3 cm w stosunku do poziomu jezdni ulicy Sanatoryjnej. Po północnej stronie jezdni manewrowej zlokalizowanych będzie 26 miejsc postojowych i dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych, a po południowej stronie powstaną 4 miejsca do parkowania równoległego.
Aby zachować połączenie komunikacyjne z terenem przy stacji kolejowej, na środku urządzony zostanie chodnik o nawierzchni wzmocnionej obramowany krawężnikiem betonowym. Pomiędzy miejscami postojowymi prostopadłymi wydzielony będzie chodnik dla pieszych, z dojściem do stacji kolejowej od strony skweru. Na chodniku pomiędzy tymi miejscami postojowymi oznaczony będzie on słupkami (po trzy w rzędzie o różnej wysokości), blokującymi możliwość parkowania w tamtym miejscu i umożliwiającymi bezproblemowe przejście pieszym. Na końcu drogi manewrowej powstanie łącznik w postaci chodnika z tym już istniejącym wzdłuż jezdni ulicy Walecznych w kierunku wiaduktu. Tam też pojawią się słupki blokujące, by wyeliminować ewentualne próby jazdy samochodami na skróty. ©℗
(MIR)
Na zdjęciu: Plac z dojściem do stacji PKP Szczecin Zdroje obok skrzyżowania ulic Sanatoryjnej i Walecznych.
Fot. Mirosław WINCONEK