Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam

Data publikacji: 09 grudnia 2019 r. 20:47
Ostatnia aktualizacja: 11 grudnia 2019 r. 08:45
W Chinach powstaje maszyna do wywiercenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam
 

W Chinach rozpoczęła się budowa maszyny, która wywierci tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Maszyna będzie miała ponad 13 metrów średnicy, a średnica samej tarczy wyniesie 12 metrów.

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do budowy stałego połączenia wysp Wolin i Uznam jest już budowana - poinformowały w poniedziałek służby prasowe świnoujskiego magistratu.

Maszyna dostosowana do tunelu w Świnoujściu

Konsorcjum budujące tunel zleciło wykonanie maszyny firmie China Railway Engineering Group. Urządzenie będzie wprawdzie podobne do tych, które wiercą tunele w innych inwestycjach, ale będzie miało parametry wskazane przez polskich projektantów tunelu.

Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę ponad 13 metrów, a sama tarcza liczyć będzie 12 metrów. Długość całej konstrukcji ma wynieść 101 metrów, a waga - 2740 ton. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r. Później zostanie tam zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia.

Tunel pod Świną między wyspami Wolin i Uznam

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku br. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut A.S i Energopol Szczecin SA.

Tunel pod Świną za 913 mln zł

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 metrów; ma tam powstać dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

 Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

(pap)

Fot. Facebook/Prezydent Świnoujścia

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

dla zachodniopomorskiego
2019-12-11 08:07:28
Pięć lat pisowskich oszustw
Gioco
2019-12-10 21:16:46
Najpierw przed wybudowaniem tunelu do Świnoujścia miasto musi wybudować kilka parkingów podziemnych czy kilkupiętrowych dla samochodów osobowych bo w sezonie letnim będzie totalny paraliż z powodu braku miejsc do parkowania w tym miescie
Tunel pod Martwą Wisłą powstał bo zrabowano pieniądze
2019-12-10 20:33:36
właśnie z tunelu w Świnoujściu... tak PO doceniło oddanie wyborców z zachodniopomorskiego...
@ Bosman
2019-12-10 18:08:03
Tusk wróci na białym koniu i wreszcie zbuduje ci tunel. Poradził sobie ze Smoleńskiem, to i Świnoujście przyłączy do swojej ojczyzny. Tylko POczekaj.
SZCZECINIAK
2019-12-10 17:33:14
A PO CO WAM TUNEL, PIS NIE ROBIĆ TO MIASTO NIE MA POTRZEBY ,NIECH PŁYWAJĄ JAK W TYCH KOMENTARZACH ,,,,NIE BUDOWAC
Bosman
2019-12-10 16:31:58
Żyję na tym świecie ponad 50 lat.Z tego od 30 słyszę o budowie tunelu.Faktycznie nie łudźcie się że to realne terminy,To klasyczna fantasmagoria w takim samym stopniu co mgła Smoleńska i zamach.Popatrzcie na nos Pinokia w TV rządowej.Każda reżimowa władza może obiecać co tylko im ślina przyniesie na język i co ciemny lud chce usłyszeć.
Nihi
2019-12-10 13:44:16
W Gdańsku dwa tunele o długości 1100 metrów przewiercono w 4 miesiące każdy razem 8 miesięcy 2200metrow. Czyli w Świnoujściu ma być jeden tunel o długości ok. 1460m to powinni go przewiercic w ciągu około pięciu czy max sześciu miesięcy ta chińska maszyną
Do@optym_a po.... a
2019-12-10 13:31:21
Matolku jeden tanio to nie znaczy dobrze i szybko bo żadna znaczącą firma od budowy tuneli nie zamawia urządzeń do wykonania tuneli metoda TBM w Chinach gdzie oprócz braku pewności jakości tej tarczy dochodzą większe koszty wysyłki że względu na odległość itd. A Gdańska tarcza wiertnicza zamówiona była w firmie Herrenknecht w Schwanau niedaleko Świnoujścia w porównaniu do odległości z Chin życzę powodzenia bo nawet w Szanghaju do wykonania tuneli metoda TBM nie zamawiają chińskich urządzeń
gosc
2019-12-10 10:51:55
@Optym :jak najwazniejszym kryterium byla cena to wygrywał ten co dał najniższa ,obecnie tez tak jest, czego nadal nie rozumiesz? zmien ustawy a potem się mądruj albo tanio albo drogo i dobrze
gosc
2019-12-10 10:50:47
Ale jak to nie w wielkiej IV RP WSTAWAJACEJ Z KOLAN?W RADOMIU JANUSZ Z MIETKIEM BY TO WYSPAWALI W DWA WEEKENDY Z SUPPORTEM 1L KILKU HARANSUF I VICEROYOW Z UKRAINY BEZ VAT, WARTO ZAWSZE DOPISAC ZE 90% KOSZTÓW TEGO TUNELU TO DOFINANSOWANIE UE .PROMY TEZ MIALYBYC BUDOWANE W SZCZECINIE A PODOBNO 4 MAJA BYC W CHINACH I MA PRZYJECHAC 1000 FILIPINCZYKOW DO PRACY A DO ZAKLADOW POLICE 300 PRACOWNIKOW Z AZJI -PRACE POLAKOM ZABIERAJO ŁOPCOKRAJOFCÓW SPROWADZAJO !!!!
weger
2019-12-10 10:26:01
Budowa tunelu pod Świną to taki sam kit jak budowa promu w tzw. "Stoczni Szczecińskiej" NIC SIĘ NIE DZIEJE.
Krytyk Społeczny.
2019-12-10 10:11:09
" Tunel ma być gotowy do września 2022 r. " ..... Piszecie i zapewne sami w to nie wierzycie.Wyłączcie proszę emocje i kierujcie się zdrowym rozsądkiem.Podawanie przybliżonych terminów to jak wróżenie z fusów w Polskich realiach.
póki co
2019-12-10 09:48:16
Przekonany byłem, że ta maszyneria już u wrót Świnoujścia, a Chińczyki ją dopiero klepią. Pora zaczynać, więc chłopy brać się za łopaty....
haha
2019-12-10 09:46:44
5 lat rządów PiS a nawet nie rozpoczęto budowy tunelu, bo buduje się maszynę do drążenia
@ Lehoo
2019-12-10 09:23:40
A prawidłowo, to było by 2740000000 gram. Tak przewiduje układ SI.
Do Odliczający czas ...PIS-ego upadku
2019-12-10 09:19:24
Platforma jak już coś zrobiła, to do końca i skutecznie. Stocznie do dziś nie mogą całkowicie się podnieść. Chwała lemingom i ich tuskowemu przywódcy!
Tadzio
2019-12-10 05:52:46
Chińczycy są gites. Mądrze postąpili. Zlecają gdzie taniej. Wy malkontenci przejrzycie swoje rzeczy w domu, i te z napisem Madę in P.R.C. szybciutko do ekkoportu.
do @ Optym-a po..a
2019-12-10 00:41:16
"..ak podobny tunel był wiercony pod m(? małe)artwa Wis..." lekki debilu takie maszyny buduje się PO_d konkretne zamówienie. Odpowiednia średnica, twardość gruntu itepe.. Taka maszyna w Berlinie stała "do wzięcia" ponad 3 lata. Wyśledź szpeniu co robi maszyna od "martwej Wisły" i jaka maszyna (skąd) zap..la w Wa-wie.
Mietek
2019-12-10 00:16:30
PO budowało z Chińczykami autostrady z piasku hahahaha teraz PIS buduje maszynę zobaczymy czy też się posypie jak te autostrady
Chwilkowski
2019-12-09 23:07:35
PIS dużo szumi a produkcja w Chinach. Na co nam te państwowe stocznie i przedsiębiorstwa w tym górnicze skoro i tak wszystko zlecają na zewnątrz...
@Lehoo
2019-12-09 22:25:30
"Fizycy, technicy, inżynierowie czynią różnicę między masą i wagą, język ogólny jednak ją zaciera. W podręczniku fizyki spodziewamy się więc sformułowań typu przedmiot o masie 10 kg, ale w innych publikacjach za poprawne należy uważać konstrukcje typu przedmiot o wadze stu ton" - poradnia językowa PWN https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/waga-i-masa;15348.html
Lehoo
2019-12-09 21:54:06
"a waga - 2740 ton". Na wadze to się waży. Masa, kochaniutcy, MASA !
Optym
2019-12-09 20:21:44
Oby się nie skończyło z tymi Chincxykami tak jak z budową przez nich autostrady w Polsce za czasów PO PSL. Przecież po co kombinować z tymi Chinczykami jak podobny tunel był wiercony pod martwa Wisła w Gdandku
Odliczający czas ...PIS-ego upadku
2019-12-09 20:18:47
Oby nie tak , jak dotychczas budowali u nas autostrady..., a podobno Polska myśl techniczna najlepsza, stępka pod budowę promu już 3 rok rdzewieje, ale co tam minister żeglugi "odcina kupony" , uparcie dąży do transportu rzecznego jak kilka wieków temu pasmo sukcesów gratulacje..

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA