Poniedziałek, 28 lipca 2025 r. 
REKLAMA

Umowa na obwodnice podpisana. Rusza budowa nowego połączenia Szczecina z autostradą A6 [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 28 lipca 2025 r. 13:51
Ostatnia aktualizacja: 28 lipca 2025 r. 19:59
Umowa na obwodnice podpisana. Rusza budowa nowego połączenia Szczecina z autostradą A6
Fot. GDDKiA w Szczecinie  

Podpisany został kontrakt na budowę drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13, a także budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym. Inwestycję za 429 mln zł zrealizuje firma Budimex.

Wszystkie trzy inwestycje realizowane będą w formule "Buduj".

Kiedy powstaną obwodnice?

- W ciągu 30 dni przekażemy wykonawcy plac budowy i ruszą pierwsze roboty. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy - informuje Matusz Grzeszczuk ze szczecińskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z kolei budowa drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa powinna się zakończyć w ciągu 27 miesięcy.

- Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Biorąc pod uwagę powyższe terminy, w 2027 r. powinny zakończyć się prace na A6 przy granicy, natomiast w 2028 r. realizacja dwóch pozostałych zadań - wylicza Mateusz Grzeszczuk.

Droga o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w 2023 r. pierwszy etap obwodnicy Przecławia i Warzymic. W tym rejonie – na południe od Przecławia – powstanie węzeł Szczecin Południe. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą S6 - Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Na połączeniu z autostradą A6 powstanie nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, do którego od południa będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa.

Ruch ominie Kołbaskowo

- Droga krajowa nr 13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega teraz przez Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym - ocenia rzecznik GDDKiA.

Trasa o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód. Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13, z którą połączy się na rondzie na południe od Rosówka. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 m przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.

Usprawnienia na granicy

Na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej obecnie nie ma możliwości zawracania, a kolejny węzeł po stronie niemieckiej znajduje się 9,5 km dalej. Brakuje również odpowiednich miejsc do kontroli, więc służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby to zmienić powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady wybudowany zostanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem. Dzięki temu nie będzie już potrzeby prowadzenia przez służby kontroli na granicy na jezdni wzdłuż stacji paliw, co znacznie usprawni ich pracę.

(k)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Henryk @co to jest
2025-07-28 19:40:38
Znaleźli się projektanci i tępaki. Prawo jazdy do oddania.
Henryk
2025-07-28 18:04:16
Wykonana "wizualizacja" jest beznadziejna i kompletnie"nieczytelna" dla zwykłego śmiertelnika.Trudno z niej cokolwiek wyczytać.Twórca w dobie wszechobecnej dostępności do różnych programów i narzędzi nie przyłożył się by stworzyć wizualizację wiernie odtwarzającą rzeczywistość przed i po wybudowaniu obwodnicy.
co to jest
2025-07-28 16:23:46
A normalnych skrzyżowań nie dało się zaprojektować? Rondo podpaska na węźle Kołbaskowo, zjazd pętla na węźle Szczecin. Hektary terenu i zaprojektowano takie gówno! Nawet taki projekt udało się zepsuć!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA