Wiemy już, kiedy zakończy się przebudowa węzła Kijewo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z firmą Budimex kluczową umowę o wartości prawie 60 mln zł. Wykonawca ma nieco ponad rok na dokończenie niezbędnych prac.
Przebudowa węzła trwa już od października 2017 roku. To jedna z głównych tras wylotowych ze Szczecina. Kiedy firma Energopol Szczecin wpadła w problemy finansowe, prace zostały zatrzymane, a GDDKiA wypowiedziała jej umowę. W wyniku kolejnych przetargów część robót wykonało w etapach kilku innych podwykonawców.
– W lipcu przyszłego roku planujemy zakończyć rozbudowę węzła na skrzyżowaniu autostrady A6 z drogą krajową nr 10. Prace na węźle Szczecin-Kijewo dokończy firma Budimex, z którą podpisaliśmy dziś umowę o wartości ok. 59,9 mln zł. Na początku przyszłego tygodnia przekażemy wykonawcy plac budowy – mówi Mateusz Grzeszczuk, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w GDDKiA Oddział Szczecin.
Dokończenie robót będzie wiązało się ze zmianą organizacji ruchu i czasowymi utrudnieniami dla kierowców. W celu zbudowania nowego wiaduktu zamknięta zostanie jezdnia DK10 w stronę Stargardu. W związku z tym ruch DK10 będzie odbywał się dwukierunkowo jezdnią w stronę Szczecina, a kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Konieczne będzie zatem poszerzenie jezdni DK10 w stronę Szczecina i wykonanie połączeń pomiędzy jezdniami.
Prace na jezdni autostrady A6 spowodują konieczność wprowadzenia ruchu jedną jezdnią. Ograniczenie to nie obejmie okresu wakacji. Wtedy, w czasie wzmożonego ruchu, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
– Wypracowane założenia do organizacji ruchu zakładają priorytet utrzymywania newralgicznych dla ruchu relacji Kołbaskowo – Stargard, Szczecin – Kołbaskowo i Szczecin – Świnoujście – zaznacza Mateusz Grzeszczuk.
O szczegółach organizacji ruchu i etapach wprowadzania zmian GDDKiA poinformuje w przyszłym tygodniu.
Roboty drogowe obejmą wykonanie wszystkich pozostałych prac związanych z rozbudową. W ramach wcześniejszych etapów powstały dwie nowe łącznice po północnej stronie węzła (Stargard – Świnoujście i Świnoujście – Szczecin) oraz nowy wiadukt nad autostradą w ciągu przebudowanej jezdni DK10 w stronę Szczecina.
Po przebudowie węzeł Kijewo będzie miał nowe, szersze wiadukty, dzięki którym poprawi się płynność przejazdu. Starą betonową nawierzchnię autostrady zastąpi nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice będą miały łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstanie większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
(kaw)