Trwa remont ul. Międzyparkowej w Szczecinie. To część realizowanej w jej bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji, tj. budowy nowego układu drogowo-komunikacyjnego z torowiskiem w ul. Władysława Szafera - al. Wojska Polskiego - ul. Arkońskiej aż do będącej także w trakcie przebudowy pętli Las Arkoński. To właśnie tą ulicą po Wielkanocy, najpóźniej po majowym weekendzie, przez następne miesiące kursować będą autobusy linii 80.
Stanie się tak wraz z zamknięciem dla ruchu samej ul. Arkońskiej na czas wyburzeń pozostałej jeszcze części poniemieckiego wiaduktu, którym możliwy jest teraz przejazd miejskich autobusów. I robót przy wznoszeniu w tym miejscu od podstaw nowej konstrukcji, na której mają się znaleźć brakujące wciąż odcinki jezdni z wbudowanym w nie torowiskiem.
- W miniony wtorek podpisaliśmy z Eurovią Polska SA, wykonawcą inwestycji, aneks do umowy. Z początkiem maja, a dokładniej tuż po majowym długim weekendzie, autobusy linii 80 pojadą dostosowaną do ruchu ul. Międzyparkową. I w przyszłym miesiącu po wyłączeniu ruchu z ul. Arkońskiej (Spacerowej) powinny tam wreszcie ruszyć roboty przy nowej konstrukcji wiaduktu drogowego nad leśnym odcinkiem ul. Wincentego Pola, który biegnie w kierunku Arkonki - zapowiada Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji. - Jezdnia ul. Międzyparkowej będzie poszerzona, wykonana zostanie na niej nowa nawierzchnia, uporządkowany też zostanie zdewastowany pas pobocza z chodnikiem.
- Takie rozwiązanie, czyli utrzymanie ruchu autobusów dzięki ich przekierowaniu w ul. Międzyparkową, pozwoli nam w miesiącach wiosennych i letnich wykorzystać do maksimum czas na dokończenie wyburzeń i budowę nowej konstrukcji wiaduktu w całości, a nie etapowania robót kawałek po kawałku - mówi Paweł Knap, dyrektor oddziału Eurovia Poslka SA w Szczecinie.
Przypomnijmy, że przestój w rejonie starego wiaduktu trwa już od minionego lata. Kiedy okazało się, że jego modernizacja - co zakładał pierwotny projekt z dokumentacji - ze względu na stan techniczny ustroju nośnego mija się z celem. Po wyburzeniu go jedynie do połowy jesienią minionego roku zapadła decyzja o sporządzeniu projektu zamiennego i ma tam stanąć nowa konstrukcja, szersza i o wyższej nośności. Dodatkowym problemem była przebiegająca tamtędy magistrala wodociągowa.
Stąd oddalające się o kolejne miesiące terminy finału inwestycji, w tym przesunięcie na drugą połowę lipca br. oddania do użytku ronda u zbiegu al. Wojska Polskiego z ulicami Władysława Szafera i Arkońską, a na październik tego roku ukończenia jej w całości. To na razie nadal oficjalnie obowiązujące terminy. Choć z ostatnich wypowiedzi Michała Przepiery wynika, że bardziej realny scenariusz zakłada finał całego zakresu tego zadania bliżej końca tego roku.
- Według ustaleń inwestycja zakończy się pod koniec tego roku, stąd decyzja, że część płatności za nią przesunięta zostanie na rok 2020, co będzie też oznaczać zmniejszenie kwoty wydatkowanej na nią w tym roku, a znajdzie to odzwierciedlenie w przygotowanej korekcie zapisów budżetu na ten cel - informuje M. Przepiera. - Nie chcemy mieć presji czasowej, gdy chodzi o odbiory i porozumieliśmy się co do kwestii rozliczeń z przedstawicielami wykonawcy w tej sprawie w tym tygodniu.
Teraz - poza urządzaniem ul. Międzyparkowej - ekipy drogowców Eurovii i podwykonawców spółki koncentrują się na pracach w rejonie starej pętli Las Arkoński, gdzie po robotach rozbiórkowych do tej pory wykonane zostały już w dużym zakresie roboty przy wykopach i wymianie infrastruktury podziemnej. Ten zakres zadania realizuje min. spółka KML. Montowane są też przez spółkę Stanled kolejne odcinki torów z rozjazdami, które zepną trasę z istniejącym torowiskiem od strony skrzyżowania ul. Arkońskiej z ul. Wojciechowskiego.
Zniwelowany został już też na dłuższym odcinku pas pobocza pod ciąg pieszo-rowerowy od strony lasu, od przebudowywanej obecnie pętli w kierunku stadionu KS Arkonia i urządzanego naprzeciwko niego parkingu. Ułożone są też nawierzchnie chodników i wysp przystankowych w rejonie ronda zarówno od strony schroniska dla bezdomnych zwierząt, jak i wzdłuż ul. Władysława Szafera w kierunku osiedla Zawadzkiego-Klonowica. Ponadto przygotowane są do wylania nawierzchni pasy wytyczonych w tamtym rejonie ścieżek rowerowych. Gotowe są nawierzchnie dojazdów tak do schroniska od al. Wojska Polskiego, jak i pobliskiego kompleksu kortów tenisowych obok toru kolarskiego. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK