Od minionego piątku – po przekazaniu placu przebudowy – trwają przygotowania do rozpoczęcia remontu kolejnych ulic w śródmieściu Szczecina. Od wtorku (3 marca) z pierwszymi blokadami i czasową zmianą organizacji ruchu, które wprowadzane są na najbliższe miesiące, będą musieli oswoić się kierowcy. Na początek dotyczą one jednokierunkowego odcinka ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od pl. Zgody do skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi. Dla samochodów będzie on nieprzejezdny.
Spółka Elbud, której ZDiTM zlecił zadanie, do poniedziałku ustawiała wygrodzenia wzdłuż jezdni, informując o wprowadzanych utrudnieniach mieszkańców okolicznych budynków i przyjezdnych, rozwieszając stosowne komunikaty na bramach i barierkach, by nie parkowali w pasie drogowym, tj. po obu stronach jezdni na zamykanym dla ruchu samochodowego odcinku ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Spółka apeluje o usunięcie przez zainteresowanych swoich aut od 2 marca z okolicznych podwórek. W poniedziałek od rana trwał demontaż dotychczasowego stałego oznakowania, w tym znaków drogowych i słupów z tablicami z nazwami ulic, ustawiane było oznakowanie tymczasowe na czas inwestycji.
Kontrakt ze spółką Elbud Szczecin, która, stając do przetargu, zaoferowała usługi za najniższą cenę, obejmuje przebudowę na całej długości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz odcinka ul. Królowej Jadwigi od ul. Małkowskiego do ul. Ściegiennego i tej ostatniej do skrzyżowania z al. Piastów. To kolejne ze zleceń dla tego podmiotu i zarazem kontynuacja inwestycji drogowych w tym samym rejonie śródmieścia. Wcześniej Elbud realizował także – niejako po sąsiedzku – inwestycje drogowe na ul. Małkowskiego oraz na odcinku ul. Księcia Bogusława X między pl. Zgody do ul. Bolesława Krzywoustego i odcinku ul. Królowej Jadwigi między ulicami Małkowskiego i Bolesława Krzywoustego. Zaoferowała najniższą cenę 14 305 546 zł. Termin realizacji zamówienia to 20 miesięcy od dnia przekazania placu budowy, tj. najpóźniej do końca października 2021 roku.
Na wszystkich trzech ulicach, tj. zarówno na całej długości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz odcinkach ulic Królowej Jadwigi i Ściegiennego projekt przewiduje remont jezdni o nawierzchni bitumicznej oraz urządzenie nowej konstrukcji ciągów pieszych z płyt granitowych. Tak samo jak na dotąd przebudowanej w tym kwartale zabudowy ul. Małkowskiego wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy. Po remontach ulice przekształcone zostaną w strefy ruchu „30”, a piesi będą mogli przekraczać jezdnie w dowolnym miejscu.
Przebudowane zostaną – wzorem sąsiednich dotąd zmodernizowanych ulic – skrzyżowania i rejony „sugerowanych” przejść dla pieszych. Krawężniki wykonane zostaną z wyniesieniem 2 cm zapewniającym prowadzenie wód opadowych. W rejonie skrzyżowań oraz „sugerowanych” przejść dla pieszych nawierzchnia ma być wykonana z kostki granitowej szarej 15 x 15 x 15 cm. Nawierzchnia chodników wykonana zostanie z płyt kamiennych o wymiarach 100 x 60 cm układanych na styk. Opaski wzdłuż krawężnika i przy budynkach będą z kostki kamiennej szarej 10 x 10 x 10 cm.
Inwestycja zakłada przebudowę sieci i przyłączy wody oraz przyłączy kanalizacji deszczowej. Wody opadowe odprowadzane będą przez istniejące i projektowane wpusty deszczowe do istniejącej już sieci ogólnospławnej. Przebudowa sieci wodociągowej oznaczać będzie wymianę hydrantów podziemnych na hydranty nadziemne, zgodnie z istniejącą lokalizacją. Projekt nie przewiduje wymiany na nowe oświetlenia tych ulic.
Na pozbawionych do tej pory jakiejkolwiek zieleni odcinkach ul. Ściegiennego i ul. Królowej Jadwigi (nie licząc otoczenia pobliskiego ZSO nr 9 przy ul. Małkowskiego) zaplanowano posadzenie w sumie 44 drzew, a na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego ma ich pojawić się 13.
Wzdłuż każdej z ulic wyznaczone zostaną zatoki postojowe do parkowania równoległego z jednej i prostopadłego z drugiej strony jezdni. W miejscach narażonych na nieprzepisowe parkowanie pojazdów wykonane zostaną słupki zabezpieczające oraz ustawione zostaną donice z białego betonu i z siedziskami z desek ze sztucznego drewna. Ponadto pojawią się stojaki rowerowe. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK