Dni mijającego ostatniego weekendu czerwca są początkiem zmian w organizacji ruchu przy moście Długim i na ul. Wyszyńskiego w Szczecinie. Tą ostatnią ruch samochodów w obu kierunkach teraz odbywa się tylko jedną jezdnią (tą od Bramy Portowej do mostu) w związku z pracami przy przebudowie torowisk. Nie jeżdżą na prawobrzeże tramwaje, a połączenie z nim - oprócz autobusów linii pośpiesznych - zapewnia aż do pętlu Turkusowa zastępcza linia autobusów 807.
W sobotę (27 czerwca), pierwszego dnia tych dużych zmian z powodu całkowitej blokady na połowie długości nitki jezdni ul. Wyszyńskiego od mostu Długiego do Bramy Portowej (ta kończy się na wysokości skrzyżowania z ul. Sołtysią) tworzyły się od rana okresowo zatory, sięgające skrzyżowania z al. Niepodległości i pl. Zwycięstwa, po południu ruch choć równie wolno, ale odbywał się już w miarę płynnie. Nie brakowało jednak niecierpliwych kierowców, którzy próbowali omijać sznur aut oczekujących na przejazd i wciskali się na wytyczony tam buspas. Na wysokości ul. Sołtysiej ich zapędy studzili funkcjonariusze policyjnego patrolu.
Przypomnijmy, że na całej swej szerokości północna część jezdni ul. Wyszyńskiego na odcinku od mostu Długiego do ul. Sołtysiej jest zamknięta.Zablokowany został również nawrót tzw. uchem Sternickiego na ul. Mała Odrzańska do ul. Nabrzeże Wieleckie, który umożliwia zwykle dalej jazdę nim na wprost w kierunku dworca.
Ruch w obu kierunkach odbywa się jezdnią południową (tą wyjazdową w ul. Energetyków i dalej ul. Gdańską na prawobrzeże). Teraz zza Odry na lewobrzeże zmotoryzowani mogą jechać tylko w prawo w ul. Nabrzeże Wieleckie i dalej ul. Jana z Kola lub na wprost tymczasowo wytyczonymi pasami, do których naprowadzają żółte linie na jezdni. A przed przejściem dla pieszych ustawione zostało dodatkowe wygrodzenie z barier drogowych, które kieruje nadjeżdżających lekko w lewo na odcinek do jazdy "pod prąd". Powrót na jezdnię do Bramy Portowej następuje na wysokości skrzyżowania z ul. Sołtysią. To jednak nie koniec zmian dla zmierzających do centrum przez Bramę Portową, bo na dojeździe do świateł przed przejściem dla pieszych na wysokości przystanku i biurowca czeka ich kolejna przeszkoda w postaci barierki na skrajnym, wewnętrznym pasie do jazdy na wprost. Blokada prowadzi aż za centralne skrzyżowanie, co oznacza, że w praktyce do jazdy na wprost służą tam teraz nie jak zwykle trzy, ale tylko dwa pasy ruchu.
Dla wyjeżdżających z centrum zmiany zaczynają się także tuż za skrzyżowaniem na Bramie Portowej. Kierowcy mają do dyspozycji tylko jeden pas do jazdy na wprost. ten środkowy tuż za przejściem dla pieszych od strony al. Niepodległości jest zagrodzony barierką. A dalej zarezerwowany jest dla autobusów. Na wysokości ul. Sołtysiej zwężają się one do jednego wydzielonego pasa do jazdy w kierunku mostu Długiego (o czym informuje wymalowana na jezdni podwójna ciągła żółta linia). Pasy do jazdy w przeciwnych kierunkach dodatkowo oddzielają pachołki. Utrzymany jest prawoskręt dla chcących wjechać w Nabrzeże Wieleckie w kierunku dworca
Jednocześnie od soboty (dla autobusów linii nocnych od nocy z soboty na niedzielę) do odwołania wycofane zostały tramwaje na odcinku Brama Portowa – pętla „Turkusowa” i korekty tras dotyczą też linii autobusów. Zawieszona jest linia 2. Ósemki kursują teraz trasą Gumieńce – Brama Portowa – Dworzec Niebuszewo, a siódemki są przekierowane do pętli przy ul. Potulickiej. Tramwaje linii 10 mają specjalny letni rozkład jazdy. W zastępstwie tramwajów połączenie lewo- i prawobrzeża zapewniają autobusy zastępcze linii 807 (Turkusowa – Walecznych – rondo Ułanów Podolskich – Leszczynowa – Eskadrowa – most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego – Brama Portowa). Szczegóły dotyczące lokalizacji przystanków i częstotliwości kursów do sprawdzenia w zakładce na stronie www.zditm.szczecin.pl.
Autobusy linii 75, 521, 527 i 528 po wycofaniu ich z ul. Wyszyńskiego jadą ulicami Nową i Dworcową z tymczasowym przystankiem „Plac Tobrucki” wspólnym z linią 3. Na Bramie Portowej autobusy zatrzymują się na przystankach wspólnych z liniami 61 i 87 (w obu kierunkach). Dla pozostałych linii, w tym pośpiesznych, przystanek tymczasowy jest na wysokości skrzyżowania z ul. Mściwoja, przy dotychczasowym peronie tramwajów w kierunku pętli „Turkusowa”. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK