Umowy dotyczące budowy tunelu w Świnoujściu i nadzoru nad tą inwestycją zostały podpisane. Na uroczystość przybył premier Mateusz Morawiecki oraz ministrowie rządu Prawa i Sprawiedliwości. Padło wiele podziękowań dla osób, które przyczyniły się do tego, że ta inwestycja ma być realizowana. Budowa stałej przeprawy potrwa cztery lata.
- Trzy pokolenia świnoujścian czekały na tę chwilę. Czekaliśmy wierząc w to, że przestaniemy mówić, a zaczniemy robić - rozpoczął swoje przemówienie na placu Słowiańskim Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Gospodarz podkreślał, że w roku 2006 ówczesny premier Jarosław Kaczyński podjął decyzję o budowie tunelu i pojawiły się pierwsze pieniądze z państwowego budżetu na studium wykonalności. Podziękowania padały także do wielu innych osób, w tym obecnego na uroczystości premiera Mateusza Morawieckiego oraz ministrów Andrzeja Adamczyka i Joachima Brudzińskiego.
Ale podziękowania gospodarz kurortu skierował także m.in. do Olgierda Geblewicza, marszałka województwa za decyzję o finansowaniu programu funkcjonalno-użytkowego, który stanowi podstawę do zlecania dla firm dokumentacji technicznej. Na koniec zwrócił się do pracowników urzędu i mieszkańców.
- Wierzymy, że w ciągu czterech lat będziecie nas wspierać - mówił.
Później przemawiał premier.
- Ta inwestycja jest symboliczna dla Polski; dla jej scalania. Dzisiaj jest smutna data w historii Polski, tj. 17 września, gdy Związek Sowiecki w ślad za Niemcami napadł na Polskę. I to jest symboliczna data rozdarcia Polski. Ale ten ruch, który dzisiaj przeprowadzamy jest działaniem odwrotnym. Jest działaniem, które ma doprowadzić, żeby Polska była jedna, połączona drogami, żeby przemieszczanie się ludzi było wygodne, bezpieczne i sprawne. Stała przeprawa między wyspami Uznam i Wolin jest symbolicznym scaleniem północnego kawałka Polski, który kiedyś, dawno temu, u zarania naszej państwowości, do Polski należał - mówił M. Morawiecki.
Przemówienia kolejnych oficjeli obserwowali mieszkańcy Świnoujścia. Wśród nich były osoby sprzeciwiające się sposobowi sprawowania rządów przez Prawo i Sprawiedliwość, z koszulkami z napisem „konstytucja”.
Po przeszło godzinie przemówień doszło do podpisania umowy. Stosowne podpisy pod dokumentami składali Janusz Żmurkiewicz oraz przedstawiciele film, które tunel będą budować, a po nich przedstawiciele firm nadzorujących inwestycję. Stałą przeprawę ma wybudować konsorcjum firm Porr SA (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin SA. Inżynierem Kontraktu jest konsorcjum Sweco Consulting z Poznania (lider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania. Koszt inwestycji to 793 mln złotych ze środków unijnych oraz budżetu Miasta Świnoujście.
Więcej o świnoujskim tunelu przeczytacie we wtorkowym (18.09.2018) Kurierze Szczecińskim.
Tekst i fot. Bartosz TURLEJSKI
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@:) spokojnie
2018-09-18 17:14:43
wszystko w swoim czasie, na razie musimy ściągnąć imigrantów skoro premier Morawiecki podpisał tajny (u nas) protokół z Marrakeszu.
@do :)
2018-09-18 15:44:48
Pieniądze na tunel w Świnoujściu były już lata temu. Ale rząd Tuska po dojściu do władzy przekierował je na budowę tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
:)
2018-09-18 10:25:14
@@:) tak sobie to tłumacz,jak tam wodowanie niewidzialnego promu i łodzi podwodnych ?
Pancio
2018-09-18 07:32:59
A jak będzie ulewa to nie zaleje tego tunelu ??
Dajdyche
2018-09-18 07:26:56
Yhm tyaa na pewno
do :)
2018-09-18 06:27:40
Bez UE tunel też byłby. Pieniądze na ten cel znalazłyby się w budżecie państwa - już rok temu o tym zdecydowano.
@:)
2018-09-17 22:44:15
To nie partie liberano-demokratyczno-centrowe zadecydowały, czy mamy wejść do UE, lecz Polacy w referendum. I SLD oraz UP, które wtedy rządziły nie pozostało nic innego jak wykonać wyrok referendum. "Koniunktura i rozsądna polityka" poprzedników z PO była taka, że pieniądze przeznaczone wcześniej przez pierwszy rząd PiS-u na tunel w Świnoujściu rząd Tuska skierował na budowę tunelu w Gdańsku pod Martwą Wisłą. Gdyby nie spotkało nas nieszczęście dwóch kadencji rządów PO-PSL tunel w Świnoujściu byłby już dawno zbudowany.
@:)
2018-09-17 21:45:45
Owszem dofinansowanie z EU na poziomie 85% - gdyby nie EU to nie byłoby wielu rzeczy np nie zamknięto by Stoczni Szczecińskiej.
Warto pamiętać ze dofinansowanie z EU jest do inwestycji które służyć będą Europejczykom (np Niemcom) nie tylko Polakom. Na podobnych zasadach EU dofinansowuje przebudowę autostrad w Holandii (np węzła Amsterdam - polecam zobaczyć - imponujące rozwiązania inżynieryjne) wiele autostrad w Holandii poszerza się z 3 do np 5 pasów. Podobne inwestycje EU dofinansowuje w Belgi, Niemczech itd.
Warto pamiętać ze dług Polski miedzy 2008 a 2015 wzrósł o ponad 450mld zł ten dług ktoś będzie musiał spłacić - mamy w tej chwili ponad 1 bilion zł do spłacenia - duża cześć tego długu związana jest z kosztami bycia członkiem EU - beneficjentami tego długu są w dużej części państwa EU.
Każdy sugerujący ze EU to są wyłącznie pieniądze dawane Polsce dokonuje bardzo jednostronnego przedstawienia problemu.
:)
2018-09-17 17:30:33
Dofinansowanie z UE 85% ,gdyby nie partie liberano-demokratyczno-centrowe w UE bysmy nie byli i tunelu by nigdy nie było, jak by mieli zabrac z kasy na pincet i dac na tunel to mogli by sie chwalic a tak to nie jest zadn ich zasluga jak zwykle jada na koniunkturze i rozsadnej polityce poprzednikow
Viola
2018-09-17 16:56:32
I gdzie temu pacanowi z naszego magistratu do prezydenta Świnoujścia?
Ola
2018-09-17 16:30:46
Malkontenci jak zwykle marudzą. Świnoujścianie kilkadziesiąt lat czekali na ten tunel i w końcu będzie. Chwała PiS-owi, że dotrzymał słowa. Członkowie sekty konstytutów też będą z tego dobrodziejstwa korzystać, bez obaw.
realista - pesymista
2018-09-17 16:08:05
inżynier kontraktu z Poznania a wśród wykonawców Energopol, niedobrze to wygląda
mariner
2018-09-17 15:56:04
Jak mam w perspektywie kilka godzin czekania na prom to jade do Swinoujscia przez Niemcy :)
@@Brawo PiS
2018-09-17 15:04:08
Kika godzin w kolejce do tunelu powiadasz? :))) Masz fantazję. To jednak chyba szybciej będzie promem :)))) Skoro wcześniej się mieścili, to budowie tunelu też się pomieszczą :)))) Można powiedzieć, że to działa w dwie strony. Ci co wcześniej blokowali wyspy wyjeżdżając ze Świnoujścia, teraz będą szybciej go opuszczać tunelem i odblokowywać :))))
Szkoda ze nie zdecydowano sie na budowe tunelu z 3 pasami ruchu.
2018-09-17 15:00:04
I dynamicznym przydziałem pasa do bardziej obciążonego kierunku i/lub na cele specjalne (np karetka czy straż).
@Hmmm
2018-09-17 14:57:48
No masz, kłopot - PO się nie lansowało na tunelu w Świnoujściu tylko zabrało z niego pieniądze i dało Gdańskowi na tunel pod Martwą Wisłą (mimo istnienia innych przepraw). Nie zapomnę też jak PO w swoich mapkach wyborczych z kampanii bodajże w 2007 zapomniało o Świnoujściu i lewobrzeżnym Szczecinie w granicach Polski.
@Brawo PiS
2018-09-17 14:45:58
Kilka godzin postoisz w kolejce do tunelu. Jest jakaś ograniczona pojemność tych wysp, no chyba że się będzie parkowało w morzu.
Ważne
2018-09-17 14:25:20
Ważne że wykonawcą też jest Energopol Szczecin ...ałć chyba niedobrze :( ...ale tam torów nie będzie :)
Hmmm
2018-09-17 14:06:20
No, no... się lansuje(my) na ścianie zachodniej. W sobotę na oddaniu dla kierowców (z poślizgiem) ponad 33 km S3 za Nową Solą w kierunku na Legnicę, dzisiaj podpisanie umowy na tunel w Świnoujściu w ramach tej samej drogi. Ciekawe, czy jak w ciągu kolejnych kilku(nastu) tygodni będą oddawać kolejne kawałki S3 będzie ciąg dalszy promowania się...?
Brawo PiS
2018-09-17 13:50:45
Nareszcie w sezonie urlopowym nie trzeba będzie stać samochodem kilka godzin w kolejce na prom.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.