Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

TSKŻ uczci pamięć szczecińskich i pomorskich Żydów

Data publikacji: 11 lutego 2023 r. 16:30
Ostatnia aktualizacja: 21 lutego 2023 r. 13:41
TSKŻ uczci pamięć szczecińskich i pomorskich Żydów
13 lutego TSKŻ złoży kwiaty i zapali znicze pod muralem z synagogą. Fot. Anna GNIAZDOWSKA  

Zbliża się ważna rocznica dla historii żydowskiej społeczności Szczecina. Z tej okazji w dniach 12 i 13 lutego lokalne środowiska żydowskie przygotowały kilka wydarzeń, które mają upamiętnić tamtą tragiczną historię w dziejach naszego miasta.

13 lutego miną 83 lata od dokonanej przez nazistów deportacji Żydów ze Szczecina i prowincji pomorskich do gett w dystrykcie lubelskim na terenie Generalnego Gubernatorstwa. Była to pierwsza w Rzeszy Niemieckiej deportacja Żydów – obywateli Niemiec. Aby uczcić tę rocznicę, szczeciński oddział Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Szczecinie w niedzielę 12 lutego o godzinie 14.30 zaprasza na wykład pt.: „Miejsca deportacji Żydów Pomorskich dzisiaj”, który wygłosi Zygmunt Cywiński. Prelegent przygotuje również prezentację multimedialną. Wykład odbędzie się w siedzibie TSKŻ przy ulicy Niemcewicza1/1.

Tego samego dnia organizowany jest spacer z dr. hab. prof. US Erykiem Krasuckim, który opowie o historii żydowskich mieszkańców Szczecina. Początek o godzinie 12.00 przed Willą Lentza. Wydarzenie jest biletowane.

Następnego dnia, czyli w poniedziałek 13 lutego TSKŻ zaprasza do wzięcia udziału w uroczystości upamiętniającej deportacje szczecińskich Żydów. O godzinie 11.00 pod muralem z synagogą przy ulicy Dworcowej 8 uczestnicy zapalą znicze i złożą kwiaty. ©℗ 

(aj)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@ortografia
2023-02-21 13:38:06
Technicznie to powinni być Niemcy narodowości żydowskiej, ponad 90% Niemców ż/Żydow było zasymilowanych, wielu nie wyznawało judaizmu, w Polsce te proporcje są dokładnie na odwrót, ponad 90% Żydów mieszkających w Polsce nie zna języka polskiego i nie czuje się obywatelami Polski. W tym kontekście najwłaściwsze byłoby mówienie o Niemcach narodowości żydowskiej.
ortografia
2023-02-21 11:31:44
Ortografia polska odróżnia pisownię Żyd (członek narodu żydowskiego) i żyd (wyznawca judaizmu). Synagoga jako miejsce kultu religijnego dotyczy raczej żydów niż Żydów. Oczywiście, żydzi są zazwyczaj Żydami, ale jednocześnie nie wszyscy Żydzi są żydami. Niewierzący Żyd nie jest żydem. Czy więc artykuł nie powinien raczej nosić tytułu "TSKŻ uczci pamięć szczecińskich i pomorskich żydów" ?
@@@FIGO
2023-02-20 19:14:00
Rozumiem że w tej chwili zmuszony jesteś używać reductio ad absurdum i zaraz zaczniesz przywoływać walki australopiteków, trudno... Erystyka, sofistyka, mógłbym i ja ale mi się nie chce. Po prostu mimo że minęło tyle lat to jak widać sprawy są niezałatwione i kiedyś trzeba będzie je załatwić, im wcześniej tym mniejszy problem dla Europy. Mi pozostaje wyrazić opinię że jeśli nam się uda uzbroić to Niemcy będą mialy problem w anulowaniu porządku po IIWŚ.
@@FIGO
2023-02-20 10:45:28
Tak jak sprawa reparacji od Mongolii za najazdy Genghis Khana
@FIGO
2023-02-18 12:43:57
Dodam że jak masz chęć dowiedzieć się dlaczego to na co się powołujesz nie jest ważne to mozesz zapoznać się np z tym co pisze o sfałszowanym dokumencie z 1953 roku np prof. Grzegorz Kucharczyk. Bez problemu znajdziesz wypowiedzi np niemieckich ekspertów którzy również uważają że sprawa reparacji nigdy nie została zamknięta.
@@FIGO
2023-02-18 11:32:00
To co wskazałeś to była prywatna opinia podsekretarza stanu zaraz po studiach w komunistycznym rządzie który później okazało się otrzymywał wynagrodzenie w niemieckiej fundacji. Szukasz opinii to szukaj ekspertów prawa miedzynarodowego. A III Rzesza istnieje co stwierdzają wyroki niemieckich sądów. Sprawa kapitualcji Niemiec to sprawa którą dopiero trzeba zrobić w ONZ. Traktat pokojowy powinny podpisać Niemcy chyba że jesteś zainteresowany przekształceniem RFN w III Rzeszę.
@FIGO
2023-02-17 15:40:03
Nie, nic już w temacie nie napiszę, bo dalsza dyskusja nie ma sensu. Twoje argumenty opierają sie na jakiś dziwnych przesłankach, które nawet według oficjalnych ekspertyz rządowych, nie mają podstaw. Uparłeś się że tylko traktat pokojowy może zamknąć sprawę, a jednocześnie przyznajesz że NIKT TAKIEGO TRAKTATU NIE PODPISAŁ, bo państwo które wojnę zaczęło, czyli III Rzesza, już nie istnieje. Nie ma traktatu ale było to uregulowane w inny sposób. Tak czy inaczej, temat reparacji jest zamknięty
@@FIGO
2023-02-17 13:24:24
Wybacz, copy paste nie wstawiłem at z przodu... A coś poza partyjnymi podsrywajkami napiszesz?
FIGO
2023-02-17 12:40:37
Fajnie tak samemu sobie odpowiadać...
@FIGO
2023-02-17 08:23:34
Jak widzę cenzura wolnych mediów broni wolności słowa... Fakty: 8 maja 1945 kapitulacja dotyczyła wyłącznie sił zbrojnych III Rzeszy. W punkcie 4 tej kapitulacji wyraźnie zapisano że akt kapitulacji jest ograniczony do wojska i w przyszłości ma zostać zastąpiony aktem pełnej kapitulacji Niemiec przygotowanym przez UN. 17 sierpnia 1956 roku niemiecki Trybunał Konstytucyjny, uznał, że „Rzesza Niemiecka mimo załamania w 1945 roku nie uległa likwidacji”. Jest tego więcej w "Deutschland GmbH".
@@FIGO
2023-02-17 00:39:55
Dodam że twoje argumenty nie mają sensu, żebyś chociaż zarobił pieniążki za to wypisywanie proniemieckich komentarzy, byłoby mi łatwiej zrozumieć dlaczego kłamiesz, być może byłoby to bardziej racjonalne...
@@FIGO
2023-02-17 00:36:26
Niezwykłe... I ty się obrażasz o kanalię... FYI, III Rzesza nie skapitulowała i dalej istnieje. Na takim stanowisku stoją sądy RFN oraz tzw reichsburger, by było zabawniej RFN zarejestrowana jest jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Sprawdź co zostało podpisane 8 maja 1945, co tam jest poza kapitulacją sił zbrojonych, sprawdź traktat poczdamski... Chciałbym by to co piszę było moją prywatną obsesją. Powiedz mi jeszcze dlaczego RFN tyle lat po zjednoczeniu dalej nie ma konstytucji...?
@FIGO
2023-02-16 19:35:52
NRD już nie ma, podobnie jak III Rzeszy, z którą walczyliśmy. Nawet Polska nie jest już tą samą Polską co w 39 roku oraz w 45. Reszta tego co wypisujesz, to jakieś fanatyczne bzdury, których mi się nawet nie chce komentować. To może jeszcze domagajmy się reparacji od Szwecji za potop? Albo jeszcze lepiej, niech nam Mongolia zapłaci za najazdy mongolskie w XIII wieku? Fanatyzm to choroba i należy leczyć, znajdź jakiegoś dobrego specjalistę i umów się na wizytę
@@FIGO
2023-02-15 23:03:36
W 1953 utrzymywaliśmy stosunki dyplomatyczne i uznawaliśmy wyłącznie NRD, jak wiemy NRD już nie ma, do dziś nie ma też potwierdzonej granicy miedzy RFN i Polską. W 1956 roku ZSRR zaatakowało Budapeszt... Tyle w temacie niepodległości Polski w 1953 roku. Sprawy traktatów reguluje się w traktatach pokojowych. 8 maja 1945 skapitulowały wyłącznie siły zbrojne III Rzeszy traktat poczdamski odkłada sprawę reparacji do właśnie traktatów pokojowych. Takie są fakty zgodne z orzecznictwem sądów RFN.
@@@@FIGO
2023-02-15 19:42:40
Poczytaj, doedukuj się..., po IIWŚ żadne państwo nie podpisało traktatu pokojowego z Niemcami, Rosja w latach 90 nawet przez chwilę była zainteresowana rozpoczęciem takiego procesu który formalnie kończyłby IIWŚ właśnie traktatem pokojowym. Informację podsekretarza stanu zatrudnionego w niemieckiej fundacji nie jest warte papieru na którym zostało spisane. Tylko traktat pokojowy ureguluje sprawę reparacji między Polską i Niemcami. A ty powtarzając argumenty zbrodniarzy jesteś współzbrodniarzem.
@FIGO
2023-02-15 19:31:41
"Biorąc pod uwagę, że Niemcy zadośćuczyniły już w znacznym stopniu swoim zobowiązaniom z tytułu odszkodowań i że poprawa sytuacji gospodarczej Niemiec leży w interesie ich pokojowego rozwoju, rząd PRL - pragnąc wnieść swój dalszy wkład w dzieło uregulowania problemu niemieckiego w duchu pokojowym i demokratycznym oraz zgodnie z interesami narodu polskiego i wszystkich pokój miłujących narodów - powziął decyzję o zrzeczeniu się z dniem 1 stycznia 1954 r. spłaty odszkodowań na rzecz Polski"
@@@FIGO
2023-02-15 16:00:01
Poczytaj trochę, doedukuj się, a dopiero potem wypowiadaj. W imieniu Polski, za Polskim pełnomocnictwem, traktat pokojowy z Niemcami zawarł ZSRR, podkreślając że wszelkie roszczenia zostały uregulowane. Już podawałem link do strony rządowej, gdzie jest to dobrze wyjaśnione. Ale oczywiście podważanie faktów historycznych, jest jedną z ulubionych rozrywek pisowców. I nie ma znaczenia czy twierdzisz że jesteś zwolennikiem pis, czy nie, skoro agitujesz nieustannie na ich korzyść, to jesteś
@@FIGO
2023-02-15 15:17:17
Nie jestem zwolennikiem PiS, uważam ich za nieudaczników i szkodników takich samych jak totalna opozycja. Ty się nie martw o inflację i ty się nie martw o dyplomację, z zbrodniarzami nie robi się dyplomacji. Napisałem ci wyraźnie, Polska nie jest strona traktatu poczdamskiego i nie mamy traktatu pokojowego z Niemcami. Trzeba kiedyś zacząć przygotowywać do zawarcia po ponad 80 latach traktatu pokojowego i uporządkować sprawy związanej z granicą, reparacjami itd. To właśnie jest dyplomacja.
@FIGO
2023-02-15 14:05:28
"Nie mam z tym żadnego problemu" - bo ewidentnie nie znasz się na ekonomii i dyplomacji, to nie widzisz problemów. Już je wcześniej wymieniłem, nie chce mi się powtarzać. Z resztą nie pierwszy raz odnoszę wrażenie ze zwolennicy pisu nie mają pojęcia o ekonomii i dyplomacji, bo gdyby mieli, to by nie popierali szkodników którzy działają na szkodę Polski
@@FIGO
2023-02-14 19:26:43
Wg prawa miedzynarodowego sprawę reparacji reguluje się w traktacie pokojowym którego Niemcy i Polska nie zawarły. Możemy w tej chwili jedynie dyskutować czy obecne Niemcy mogą zawrzeć ważny traktat pokojowy skoro są panstwem okupowanym. Dlatego sprawę reparacji należy odłożyć do podpisania traktatu pokojowego DE-PL. W tej chwili należy zaś walczyć o częściowe odszkodowania które wraz z wcześniejszymi wypłatami będzie trzeba odliczyć od kwoty reparacji. Nie mam z tym żadnego problemu a ry?
@FIGO
2023-02-14 17:38:25
Jeszcze raz powtarzam, według prawa międzynarodowego nic nam się nie należy a domaganie się reparacji od Niemiec teraz, jest zwykłym dyplomatycznym pieniactwem i wkładaniem kija w mrowisko. Więc i tak nic nie dostaniemy, za to będziemy wyrzutkiem w Europie, takim państwem "januszem biznesu", co próbuje się nieuczciwie dorobić. A nawet gdybyśmy dostali tę kasę, to pomyśl jak by ona wpłynęła na siłę złotego. Już mamy problem z inflacją, po dodaniu miliardów zł znikąd, kurs złotówki spadł by na ryj
@@@@FIGO
2023-02-14 14:06:25
Dbasz o interes Niemiec powtarzając bzdury kraju który chce się wywinąć z odpowiedzialności za swoje zbrodnie. Co do dobrego sasiedztwa i noża w plecach. Nie ma tu miejsca na dyskusję więc krótko. Najlepszym sposobem ba dobre relacje Polski z sąsiadami bedzie silna armia, pozwoli to uniknąć wybijania noża w plecy i pieniądze z reparacji znacznie ułatwiłyby to zadanie jakim jest budowa bezpieczeństwa Polski i Polaków. Nie jesteś idiotą i wiem że to swietnie rozumiesz. Niemcy nie muszą nas kochać.
@@@FIGO
2023-02-14 12:41:04
Nie dbam o interes Niemiec tylko Polski, jeśli tego nie rozumiesz to jesteś po prostu idiotą. Bo roztrząsanie po tylu latach, dawno zamkniętego tematu reparacji, nie jest w naszym interesie. Nawet jeśli(co wątpliwe) udało by się cokolwiek od Niemiec wywalczyć, to Polska na tym ogromnie straci zarówno dyplomatycznie, jak i wizerunkowo. Mówiąc prościej, żebyś zrozumiał: ważniejsze od tych pieniędzy, są dobre stosunki z sąsiadami. Chyba że chcemy powtórki z '39, gdzie z każdej strony wbito nam nóż.
@@FIGO
2023-02-14 09:01:32
Jeszcze raz cenzura wolnych mediów, jesteś kanalią bo powtarzasz narrację ludzi dbajacych o interes Niemiec a nie Polski, za darmo czy za pieniądze to już nie mój problem. Co do opinii wyrażonej przez podsekretarz stanu która bierze pieniądze od niemieckiego rządu to pozwolisz że jednak będę tu polegał na opiniach specjalizujacych się w tych obszarach naukowców. Poza tym polecam zapoznanie się z traktatem zjednoczeniowym 2+4 oraz traktatem poczdamskim. Polska nigdy nie zrzekła się reparacji.
@FIGO
2023-02-13 21:12:25
Chyba jednak masz braki w edukacji " delegat rządu PRL w wygłoszonym 23 września 1953 r. na posiedzeniu plenarnym VIII sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ oświadczeniu potwierdził jednoznacznie fakt zrzeczenia się przez Polskę reparacji od Niemiec" - to cytat ze strony rządowej: https://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=684454A1 plus: "oświadczenie z 23 sierpnia 1953 r. jest do dziś skuteczne na gruncie obowiązującego prawa międzynarodowego" Dziękuję, dobranoc! A kanalie masz w lustrze
@@@@@@FIGO
2023-02-13 20:20:59
I nie rozumiem dlaczego uważasz że Niemcy zanegują swoje zjednoczenie i wypowiedzą traktat poczdamski tylko po to by odzyskać Szczecin i Wrocław. Zresztą pewnie tego nie wiesz ale Niemcy dalej znajdują się formalnie pod okupacją (na terenie Niemiec stacjonują wojska okupacyjne) a każdy nowy kanclerz podpisuje lojalkę wobec aliantów. Spokojnie sie rozliczymy, policzymy wartość ziemi, straty polskie i Niemcy zapłacą. Alternatywnie możemy wejść i zabić 3mln aryjskich Niemców oraz zniszczyć Niemcy
@@@@@@FIGO
2023-02-13 20:13:00
Nie mówię o tobie, kanalie, szubrawcy którzy piszą takie rzeczy jak napisałeś z reguły zakończyli edukację. Chodzi o nowe pokolenia. 1953, jest dokument co do którego istnieją poważne podejrzenia że jest dokumentem sfałszowanym (błędy ortograficzne, rusycyzmy itd) . PRL nigdy nie zrzekł się reparacji od Niemiec, takie zrzeczenie było podnoszone przez rząd Brandta ale PRL nigdy formalnie nie zrzekł się reparacji. Nie ma takiego dokumentu w ONZ w ktorym Polska zrzeka się reparacji.
@@@@@FIGO
2023-02-13 19:33:07
Czarnek to sobie może... Moja edukacja zakończyła się już dawno temu, jeszcze zanim nauka historii zaczęła być w tym kraju narzędziem propagandy. Powtarzam raz jeszcze Niemcy już zapłaciły i obie strony się na to zgodziły. Sprawa jest zamknięta: https://historia.interia.pl/prl/news-24-sierpnia-1953-roku-polska-zrzekla-sie-reparacji-od-niemie,nId,5437639 chyba że w ramach rozgrzebywania na nowo tego tematu, powrócimy do rozmów o zwrocie Szczecina i Wrocławia Niemcom. Albo rybka albo akwarium
@@@@FIGO
2023-02-13 19:30:40
Zaintrygowałeś mnie, czy mógłbyś podać prawną podstawę twierdzenia że "Niemcy zapłacili rządowi PRL". Podaj proszę szczegóły dotyczące dokumentów i kwot no i jacy Niemcy bo za czasów PRL były dwa państwa niemieckie. Nie martw się, rzetelnie się z wami rozliczymy, jeśli jakieś pieniądze zostały wypłacone to zostaną uwzględnione. Jeszcze raz napiszę, zaczęliście wojnę i ją przegraliście, yeraz trzeba ponieść wszystkie z tym zwiazane konsekwencje. Chyba że mamy napaść na Niemcy i zrobić to co wy.
@@@@FIGO
2023-02-13 19:24:31
Wg jakich historyków? Tych opłacanych przez niemieckie fundacje? Identycznie argumentuje Rosja w tej chwili atakując Ukrainę. Nie, Polska wojny nie zaczęła i nie była do niej gotowa, Niemcy zaś przygotowywali się do wojny od paktu z Rapallo zawierając sojusz z sowiecką Rosją. Mam nadzieję że chociaż ci ktoś płaci za te argumenty... Na to że będzie cię gryzło sumienie nie liczę, kanalie i szmalcownicy nie mają sumienia.
@@@@FIGO
2023-02-13 19:17:18
Jeszcze raz, Niemcy rozpoczęły wojnę którą przegrały, następstwem tej wojny są zmiany granic, zwycięzcy dokonali zmian granic, takie jest prawo zwycięzców... Niemcy prawem zwycięzców niszczyli, zabijali i rabowali i za to powinni ponieść karę, utrata części terytorium jest karą niezwykle niską za to co Niemcy uczynili światu. Trzeba było wojny nie zaczynać a jeśli się ją zaczęło to trzeba było ją wygrać. To nauczka. Widzę że Czarnek ma wiele jeszcze do zrobienia w kwestii edukacji...
@@@FIGO
2023-02-13 18:21:24
PS: "wojnie wywołanej i przegranej przez Niemcy" - Niemcy pierwsze zaatakowały, to fakt nie do podważenia. Ale czy na pewno wywołały, to jest kwestia sporna. Według wielu zgodnych historyków, do wojny doprowadziła beznadziejna dyplomacja w naszym wydaniu. Nasi nieudolni dyplomaci z lat 30 doprowadzili do takiej eskalacji napięć, która przerodziła się wojnę. Teraz mamy powtórkę z historii i znów rządzą nami głąby, które nie potrafią w ogóle w dyplomacje. Podobnie jak Ukraińcy którym pomgają
@@@FIGO
2023-02-13 18:17:00
No właśnie, czy Polska utraciła tereny na wschodzie na rzecz Niemiec, czy może jednak ZSRR? Skoro tak, to domagajcie się rekompensaty od ZSRR, bo Niemcy już zapłacili Polakom, dokładniej rządowi PRLu. Sprawa jest zamknięta a dalsze drążenie tematu, doprowadzi tylko do kryzysu dyplomatycznego. W aktualnej sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, powinniśmy dbać o dobre relacje z sąsiadami, bo niewielu sprzymierzeńców nam już pozostało. Idioci pisowscy będą drzeć koty ze wszystkimi jak w 1939 roku
@@@FIGO
2023-02-13 17:38:41
Ale czy Polska straciła jakieś tereny na rzecz Niemiec? Czy Niemcy zyskały coś na utracie sporego procentu swojego terytorium, w tym kilku bardzo dużych i bogatych miast?
@@FIGO
2023-02-13 15:43:30
Ot kolejna kanalia klakieruje... Polska po wojnie wywołanej i przegranej przez Niemcy ma mniejsze terytorium niż przed wojną. Państwa zwycięskie zadecydowały o zmianach granic. Większość miast niemieckich była zniszczona i rozszabrowana przez zwycięzców, szabrowanie to trwało do 1947 roku. Wiec nie tylko że Niemcy muszą zapłacić reperacje za zniszczenia i zbrodnie to jeszcze powinny zrekompensować straty terytorialne Polski. I tak załamała się twoja goownoargumentacja... Nie 1,6bln ale 16 bln!
@FIGO
2023-02-13 14:16:54
A czy ten pisowski rachmistrz co podliczał zniszczenia, doliczył do tego ziemie i miasta które Niemcy utraciły po wojnie? Czy zdajesz sobie z tego sprawę, ze Szczecin przed wojną był 3 największym i najważniejszym miastem Niemiec? A Koszalin, Kołobrzeg, Słupsk, Stargard, Gdańsk, Elbląg, Wrocław, Opole, Olsztyn itp... Jaka jest wartość tych miast? A poza miastami, ile zamków, pałaców i folwarków na tych terenach pozostawili... Na ile Niemcy wyceniają swoją stratę w porównaniu do roszczeń Polski?
brawo Pomorzanin
2023-02-13 14:07:15
Gość bardzo dobrze pisze, z sensem i w zgodzie z prawdą historyczną. Za co jest obrażany i atakowany przez zaściankowych pseudo-patriotów spod znaku kaczki i zera. Podkreślacie tym tylko swoją zaściankowość. Tak trzymaj @Pomorzanin i nie daj się burakom nie znającym i nie rozumiejącym historii.
@Pomorzanin
2023-02-13 10:23:21
Pomorze nie było samodzielnym państwem tylko lennem, zawsze było zależne od państw które wymieniłeś. Dlatego porównywanie Pomorza i np Szwecji to bzdura. Uprawiasz takie bzdury by na siłę uzasadnić swoje "900 letnie korzenie" przybłędo ze wschodu. Co do historii Polski nie będę cię uczył bo tu i miejsca na to nie ma ani nie jesteś tym specjalnie zainteresowany. W swoich kompleksach wolisz czapkować tym których uważasz za lepszych niż Polacy ja zaś nie podzielam tych twoich kompleksów.
Pomorzanin
2023-02-13 07:16:41
Jeśli wg ciebie Księstwo Pomorskie nie było samodzielnym państwem, z własnym prawem, dynastią, armią, administracją i uznaniem w ówczesnej Europie, potwierdzonym oficjalnymi dokumentami i koligacjami Gryfitów z najważniejszymi dworami Europy, to o czym tu dyskutować? Historii nie zmienisz, choć nie wiadomo jakbyś się wściekał i obrażał. Wschodnia i centralna część Pomorza jest Polska od 1945 roku. I to jest też fakt historyczny. Władcy polscy od 450r.? Chore. Wymień choć kilku z tego okresu.
Kapusie
2023-02-12 20:59:44
Przestańcie volksdojczów i gestapowskich kapusiów przypisywać do Polaków. W swoich geanalogiach z soqieckim rodowodem pewnie znajdziecie jakieś ślady. Precz z mordercami ludzi którzy tu wkroczyli z Niemiec i Rosji, teraz widać jak działają na Ukrainie
@Pomorzanin
2023-02-12 19:13:42
Chłopie, ogarnij się intelektualnie i nie kompromituj bardziej niż jest to konieczne. Sam to napisałeś w swoim pierwszym wpisie. Pomijam tu już to że skrzętnie ominąłeś polskość pomorza i uczyniłeś Pomorze samodzielnym państwem ale to ty sam wymieniłeś państwa... Mówimy nie o 1000 latach państwowości Polski ale znacznie dłuższym okresie, Niemcy wymieniają polskich władców od co najmniej 450 r n.e. 1000 lat to okres przyjęcia obrządku zachodniego...
Żydami
2023-02-12 18:34:28
ze Stettin niech się Niemcy zajmują. Nam nic do tego.
Pomorzanin
2023-02-12 16:17:06
A gdzie ty ze swej pokrętnej logiki wywnioskowałeś, że piszę o Pomorzu jako państwie? To region i nasza podstawowa mała ojczyzna, z której powinnismy być dumni, ze względu na osiągnięcia księstwa pomorskiego, dynastii Gryfitów, rozwój cywilizacyjny w XIX/XX w. Poza tym skoro państwa narodowe powstawały po 1600 r. to dlaczego mówimy o 1000 letniej polskiej państwowości, skoro nawet niepiśmienny Mieszko nie wiedział, że zarządza Polską? Regiony i ich tożsamość trzeba wzmacniać!
@@FIGO
2023-02-12 14:30:29
Technicznie to Żydzi zawsze są eksterytorialni. Ponad 90% Żydów nie identyfikowało się przed wojną jako Polacy, ponad 90% z nich nie znało języka polskiego, USA w swoich depeszach z czasów wojny polsko bolszewickiej podaje że ponad 95% Żydów pobrało błękitną kartę która czyniła ich praktycznie bezpaństwowcami. Większość Żydów żyła nie w Polsce ale jak to ujął ładnie w swoich wspomnieniach Shimon Peres "Żyliśmy w Izraelu od dnia moich narodzin, nawet przed emigracją." Takie są fakty.
@FIGO
2023-02-12 14:09:41
Co ty za bzdury opowiadasz? Po pierwsze Żydzi to biedota, w przeważającej części to byli ludzie wykonujący nisko płatne zajęcia np paskarze, ktorzy w jednej izbie mieszkali z kozą... Poczytaj co pisali o swojej biedzie. Bogatych Żydów jest niewielu z większość wyemigrowała do ukochanych Niemiec. Za mienie żydowskie Niemcy zapłaciły już odszkodowanie w trójstronnej umowie miedzy Niemcami, Izraelem i organizacjami żydowskimi tzw porozumienie luksemburskie z 10 września 1952. To zamknięty rozdział.
@Pomorzanin
2023-02-12 14:00:37
Masz jakiś problem z rozumieniem krótkich (500 znaków) wypowiedzi. Na czym polega ciągłość twojego istnienia z tymi ktorzy żyli w Szczecinie 900 lat temu? Zadałem proste pytanie ponieważ piszesz coś nie o Pomorzu jako regionie ale Pomorzu państwie pomijając już że koncepcja państw narodowych to dość późna innowacja (po roku1600). To nie ty masz tradycję tylko miasto i większość tej tradycji Niemcy zburzyli budując nowe obiekty bez wiekszej troski o "pomorskie dziedzictwo". I jesteś przybłędą.
@FIGO
2023-02-12 13:42:29
A Żydzi to byli eksterytorialni w tej Warszawie? Byli obywatelami Polski i na każdym kroku jak tu ktoś napisał podkreślają swoją lojalność wobec państwa, w którym zamieszkują. Stwierdzenie przeciwne jest uznawane przez nich za antysemityzm. Zatem w przypadku bezpotomnej śmierci dziedziczy po nich państwo, a nie współwyznawcy z Nowego Jorku. A tak z ciekawości... Izrael, państwo nieistniejące w latach IIWŚ otrzymał od Niemiec reparacje. Podzielił się wtedy z Polską?
@Zgred
2023-02-12 13:21:09
Masz rację, powinni być poinformowani i też uczestniczyć w uroczystościach. Myślę, że nie będą mieli z tym problemu, bo już wielokrotnie wyrażali „skruchę” i prosili o przebaczenie. My jako obecni gospodarze miejsca powinniśmy działać na rzecz pojednania niemieckich sprawców i żydowskich ofiar. Przy okazji można też promować „Sprawiedliwych wśród narodów świata”, którzy po wojnie zamieszkali w Szczecinie i na Pomorzu.
Pomorzanin
2023-02-12 13:09:38
Brak argumentów merytorycznych i usilne lansowanie zakompleksionych, ksenofobicznych poglądów, powoduje że za każdym razem próbujesz obrażać. Spójrz na siebie. To nie Podkarpacie ani Lubelskie, tu ludzie są światli a młode pokolenie ma ma szczęście otwarty światopogląd i nie posiada kompleksów. Nie musi więc ich zaspokajać antysemityzmem, germanofobią czy chęcią niszczenia tożsamości regionalnej.
do FIGO
2023-02-12 13:09:20
"Żadne 447 , tylko bogate Niemce mają bulić i kropka !" PO_gięło "nawróconego komucha". Ta "góralska szlachta" takiego cymesu nie odpuści mimo iż "O reparacjach coraz głośniej na świecie. Rośnie też poparcie dla... Polski!" Dokładniej jeśli się przeczyta "The Jerusalem Post" to brzmi; "Rośnie też poparcie dla Polski aby zapłaciła za "mienie pospadkowe".
Charakterystyczne
2023-02-12 12:50:33
" 24Kurier " bardzo wabi swymi nowinkami do dyskusji takich (tej klasy) wszelkiej maści "uczonych" i "filozofów" jak Pomorzanin.
@Pomorzanin
2023-02-12 12:33:21
Znaczy jesteśmy już wielokulturowi. Niebawem będziemy wielopłciowi. Coś dla ciebie.
Zgred
2023-02-12 11:26:14
"Była to pierwsza w Rzeszy Niemieckiej deportacja Żydów – obywateli Niemiec." Czy o obchodach w/w rocznicy zostali poinformowani sprawcy deportacji czyli Niemcy? Czy uczczą pamięć deportowanych swoją obecnością i skruchą?
Pomorzanin
2023-02-12 11:15:46
1. Nic nie chce przypisać obecnym mieszkańcom Szczecina. Pamiętajmy i kultywujmy wielonarodową historię naszego regionu. Także tę w strasznym okresie hitlerowskich Niemiec. 2. Przybłędą ze wschodu z pewnością jesteś ty, stąd te kompleksy, wynikające z cywilizacyjnego i mentalnego zacofania Polski B. 3. Jestem Szczecinianinem, Pomorzaninem od 3 pokoleń i Polakiem. Podobnie jak Katalończycy są Hiszpanami, a Bawarczycy Niemcami, czy Wielkopolanie Polakami. I jestem dumny z tego!
FIGO
2023-02-12 10:37:01
Naród Żydowski na ziemiach polskich skrzywdzony podobnie jak Polacy przez Niemców obecnie ma okazję się wykazać ! Mularczyk z PIS dokonał skromnego wyliczenia zniszczeń dokonanych przez Niemców na terenie Polski . Niewątpliwe jest to , że wiele posiadłości np. w Warszawie było własnością Żydów . Mają teraz okazję stanąć razem z PIS-em i ramię w ramię " wycisnąć " od Niemców to co się Nam i im oczywiście należy ! .Potem czas na Kacapów . Żadne 447 , tylko bogate Niemce mają bulić i kropka !
@Pomorzanin
2023-02-12 10:22:02
Jesteś dumny choć nie bardzo rozumny... Wiele razy pytałem jakie pomorskie korzenie ma twoja rodzina, twoje zachowanie to już nie gorliwość typowa dla neofitów ale śmieszność w tych żałosnych próbach podpinania się pod coś co nigdy nie było udziałem twoich przodków... Jesteś Polakiem a nie Pomorzaninem przybłędo z wschodu...
To kto
2023-02-12 10:02:45
Jest potomkoem Niemców z żydowskimi korzeniami skoro celebrują ciągłość losów z Niemcami z przedwojennego Szczecina, swoją drogą nie klei się to zupełnie, jest ta lojalność etnonarodowa czy jej nie ma bo oficjalnie Żydzi są lojalnymi obywatelami swoich państw narodowych a tu taki zonk i okazuje się że jest dokladnie inaczej a po drugie co z tym 1968? To w końcu komuna wywaliła tych Żydów z Polski czy jednak nie i nie było to tak jak przedstawia to żydowska propaganda historyczno-histeryczna.
@ nie odstępować
2023-02-12 08:37:18
słusznie, nie wszyscy wiedzą, że był Stettin i Szczecin, choć teraz to podobno to stchetsin???
@Pomorzanin
2023-02-12 00:10:22
I w związku z tym chcesz mieszkańcom Szczecina przypisać działania mieszkańców Stettin?
Pomorzanin
2023-02-11 22:16:31
Nawet ze zrozumieniem nie umiesz przeczytać. Nasze miasto należało do tych państw i miało takich mieszkańców, z czego ja jako szczecinianin jestem dumny. Pozdrowię, ale nie uciekaj już od nich, bo jak widać prostych przekazów nie rozumiesz. Nie można przerywać kuracji.
@Pomorzanin
2023-02-11 20:56:49
Spokojnie. Rozumiem. Byłeś Szwedem, Prusakiem, Francuzem, Niemcem, Polakiem, a teraz jesteś Pomorzaninem. Pozdrów lekarzy z Mącznej.
Ronert
2023-02-11 20:41:46
Cześć pamięci pomordowanym przez Niemców żydowskim mieszkańcom Szczecina!
Pomorzanin
2023-02-11 20:22:53
Miasto jest jedno od 1200 lat. Najpierw pomorskie, później szwedzkie. pruskie, francuskie, niemieckie, teraz polskie. Głupie jest mówienie o stettinie i Szczecinie. To ten sam punkt na ziemi. Jesteśmy dumni z wielokulturowej historii naszej pomorskiej stolicy.
RP
2023-02-11 19:25:10
Na pewno byli to szczecińscy żydzi?
Gg
2023-02-11 19:09:51
Polacy pamiętają o Żydach. Szkoda, że oni nie pamietają o Polakach.
Lucjan
2023-02-11 19:00:30
2 dni temu była rocznica deportacji i mordow na Polakach przez Rosjan. Dlaczego nie przyszliscie?
Adam
2023-02-11 18:58:10
Znowu ci wstrętni naziści a gdzie byli Niemcy dlaczego nie protestowali i nie obronili Zydów. Gdzie jest niemiecka Żegota? Czy pokażą kryjówki w których Nimcy ukrywali Żydów przed nazistami?
Hanna Hilton
2023-02-11 18:52:53
Habilitacja za książkę o kolskim, de domo Baruch Cukier. Co za inspirujący i ,, szlachetny,, życiorys.
Nie odstępować
2023-02-11 17:49:42
od faktów i nie manipulować nimi, a te są takie, że nie było żadnej deportacji Żydów ze Szczecina (polskiego miasta). Była deportacja z Stettin (niemieckie miasto). Dokonali tego Niemcy na swoich niemieckich obywatelach. Upamiętniać należy (i to na terenie Niemiec, bo tego państwa i narodu wydarzenia dotyczą) deportację niemieckich Żydów ze Stettin, a nie nieistniejącą deportację szczecińskich Żydów ze Szczecina. Nie zgadzam się na urabiania sprawstwa wśród niedouczonych poprzez geografię.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA