Od kilku tygodni trwają intensywne prace remontowe na południowej nitce Trasy Zamkowej w Szczecinie. Miasto informuje, że odbywają się zgodnie z harmonogramem.
Zakończono już rozbiórkę nawierzchni jezdni i chodnika po prawej stronie obiektu, usunięto również bariery ochronne oraz inne elementy wyposażenia drogowego. Obecnie wykonawca przystępuje do kolejnych etapów modernizacji.
– Umożliwi to wykonawcy m.in. wykonanie zbrojonej warstwy reprofilacyjnej na górnej powierzchni płyty pomostu, na której powstanie nowa izolacja obiektu – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji. – Następnie będzie można przystąpić do odtworzenia warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni oraz ciągu pieszo-rowerowego.
Równolegle trwają roboty pod obiektem – na podporach i przęsłach. Prace obejmują czyszczenie i kompleksową naprawę betonowych powierzchni. W miejscach, gdzie występują zarysowania, pod ciśnieniem wtłaczane są specjalne materiały wiążące, które przywracają ciągłość struktury betonu oraz zabezpieczają przed dalszym rozwojem uszkodzeń.
– Wszelkie miejsca degradacji, ubytków betonu oraz odspojenia zabezpieczone zostaną po rozkuciu środkami z inhibitorami korozji i naprawione za pomocą zapraw naprawczych – wyjaśnia Zieliński. – Na tak przygotowanej powierzchni wykonywane jest torkretowanie, polegające na natrysku na powierzchnię obiektu betonowej mieszanki pod wysokim ciśnieniem. Dzięki temu zabiegowi beton ściśle przylega do podłoża, skutecznie wzmacniając konstrukcję i zabezpieczając ją przed czynnikami atmosferycznymi oraz dalszą degradacją. Do prac naprawczych wykorzystywane są również zaprawy z dodatkami polimerów, które cechują się zwiększoną trwałością i są wykorzystywane w miejscach szczególnie narażonych na oddziaływanie wilgoci, czy dużych obciążeń.
Generalnym wykonawcą jest firma NIWA Szczecin, a nadzór nad realizacją sprawuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Koszt inwestycji wynosi ponad 84,8 mln zł brutto. Projekt współfinansowany jest z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
(K)