Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Trwa budowa mostu nad Regalicą. Ostatnie przęsło w środę

Data publikacji: 31 lipca 2023 r. 09:56
Ostatnia aktualizacja: 01 sierpnia 2023 r. 20:14
Trwa budowa mostu nad Regalicą. Ostatnie przęsło w środę
Konstrukcja stalowa mostu pod jeden z torów połączyła już oba brzegi Regalicy. Fot. nawodzie.uzs.gov.pl/kamery-live/  

Postępują prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad Regalicą w szczecińskich Podjuchach. Zastąpi on stary obiekt, który już został rozebrany. Pozostawiono jedynie zabytkowe zwodzone przęsło. Nowa przeprawa będzie wyższa i dwutorowa (na starym moście był tylko jeden tor). Ma być gotowa 20 grudnia br. W tych dniach na budowie wykonywane są kluczowe operacje, których efektem będzie scalenie konstrukcji.

– Od 24 lipca trwało wykonanie drugiego taktu nasuwu konstrukcji stalowej mostu na Regalicy pod tor nr 1 – poinformowała Natalia Chodań, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. – Konstrukcję przesunięto o kolejne 180 m i po wykonaniu nasuwu znalazła się bezpośrednio nad nowo projektowanymi podporami oraz połączyła oba brzegi rzeki Regalicy.

Masa przesuwanej konstrukcji stalowej dla jednego tylko toru wynosi 1300 ton.

– Prace przy obu konstrukcjach odbywają się równolegle – dodała N. Chodań. – Podczas nasuwu konstrukcji dla toru 1, trwały już prace przygotowawcze pod nasuw konstrukcji dla toru nr 2, który odbędzie się 31 lipca. Umieszczenie ostatniego przęsła planowane jest na środę – 2 sierpnia.

Most będzie trójprzęsłowym obiektem kratownicowym z nowym układem kolejowym odsuniętym nieco od dotychczasowego. Prześwit mostu ma wynosić 6,20 m powyżej tzw. wielkiej wody żeglownej (górnego limitu poziomu wody, przy którym możliwa jest żegluga rzeczna). Dzięki temu jednostki będą mogły swobodnie przepływać pod przeprawą.

Zadanie realizowane jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły. Nowy most umożliwi niezakłóconą pracę lodołamaczom na całym odcinku dolnej Odry oraz pozwoli na bardziej skuteczne ograniczanie skutków powodzi.

Poprawi się także przepustowość sieci, bezpieczeństwo ruchu, efektywność i sprawność kolejowych przewozów towarowych do portu Szczecin na linii 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny poprzez oszczędność czasu pracy taboru kolejowego i zmniejszenie zużycia energii.

Pierwotna wartość kontraktu wynosi 347 mln zł brutto. Środki finansowe na to zadanie pochodzą z różnych źródeł, z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, z Banku Rady Rozwoju Europy, z budżetu państwa, a także z instrumentu CEF. Wykonawcą prac jest Budimex.

Za budowę przeprawy odpowiada Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, a za część kolejową – PKP PLK. Układ torowy stacji w Podjuchach został przesunięty w kierunku południowym, docelowo powstanie ok. 12 km nowych torów. ©℗

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Do Klary
2023-08-01 19:48:01
Przestań tak wychwalać PIS bo oni nie są tacy świeci dość krzywdy wyrządzili Polakom
@Klara
2023-08-01 17:40:06
Nawet powiem Ci komu się nie chciało: rządzącym od 8 lat pisowcom.
@Klara
2023-08-01 14:28:11
Zagłosujesz na obecny rząd to ukończą ten most i zrobią wiele innych dobrych rzeczy dla miasta i regionu. Proste.
@Mietek
2023-08-01 08:34:24
Tak, działkowcy będą mogli tam sadzić pietruszkę i marchewkę :)
Ak68
2023-07-31 23:21:00
Technika przejazdu przez stary most była niesamowita ....z uwagi na brak zasilania na moście skład przejeżdżał siłą rozpędu... Jeden tor a obsługiwać musiał ruch towarowy do Portów.
@Mietek
2023-07-31 18:06:00
Mietku, to jest most kolejowy, dla pociągów. Nie dla samochodów, rowerów czy pieszych. Zapamiętaj, to most kolejowy i na mostach kolejowych nie ma ruchu pieszych ani rowerzystów , ba - nawet dla hulajnogów nie ma ruchu. Teraz odpowiedz sam sobie czy działkowiec może być uczestnikiem ruchu na moście kolejowym?
Mietek
2023-07-31 17:04:55
Czy most będzie dostępny dla działkowiczów?
@Klemens
2023-07-31 15:33:09
Ale w jakim celu miałaby tam być przeprawa dla pieszych czy rowerzystów? Przecież tam nic nie ma, chaszcze tylko i komary. Jedyny punkt do jakiego tam potrzeba dojazdu, to przystań barek na kanale leśnym. Nic poza tym zupełnie tam nie ma, więc i piesi nie mieli by po co tam przechodzić. Znaczy się rozumiem że mogli by korzystać z terenów zielonych ale akurat tych w okolicy nie brakuje, a koszty budowy przeprawy pieszo-rowerowej, znacząco przekroczyły by profity z takiej przeprawy.
@klemens
2023-07-31 15:06:32
Proszę dostarczyć świadectwo zdrowia od głowologa....
mmm
2023-07-31 14:32:28
Do Klara , -Inwestycja ważna dla kogo i do czego ??? Starym mostem przejeżdzał może jeden pociąg na godzinę. Barki pływające kiedyś po Odrze też już od wielu lat nie pływają i pewnie już zdążyły zerdzewieć. Zresztą jak kiedyś ( za komuny ) pływały barki i jeżdziło o wiele więcej pociągów to stary most świetnie dawał sobie radę. Inwestycja pewnie ważna tylko dla tych co skasowali te 347 mln za rozbiórkę starego i budowę nowego mostu.
klemens
2023-07-31 13:26:27
nie ma informacji o dostępności mostu dla pieszych i rowerzystów . Tak trudno myśleć na kilka lat do przodu ?
Klara
2023-07-31 13:12:41
Bardzo ważna inwestycja, szkoda że tak długo nam przyszło na nią czekać. Podobnie jak z Tunelem pod Świną. Komuś się nie chciało nic robić dla Regionu Zachodniopomorskiego

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA