Trwa kolejny etap prac na szczecińskiej Trasie Zamkowej, na jej nitce wjazdowej do centrum miasta. Do zamkniętego już tydzień temu zjazdu z niej w ul. Jana z Kolna kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić. Przypominamy jednak, że to nie jedyne miejsce, gdzie w związku z remontem przeprawy na zmotoryzowanych czekają teraz ograniczenia w ruchu. Zablokowany dla samochodów jest też wjazd łącznicą, prowadzącą do centrum, do której jest dojazd odcinkiem Nabrzeża Wieleckiego (fragment lewego pasa jezdni od przejścia dla pieszych), który biegnie wzdłuż Bulwaru Piastowskiego do Wałów Chrobrego.
Remont Trasy Zamkowej ruszył na początku października ubiegłego roku. Do tej pory rozebrano warstwy asfaltowe jezdni wraz z betonową płytą wyrównawczą, wszystkie elementy wyposażenia obiektu — bariery ochronne, krawężniki, balustrady i dylatacje. Trwają ostatnie prace związane z rozbiórką gzymsów. Zakończono montaż sączków odwadniających na mostach stalowych, a obecnie trwa montaż wsporników pod latarnie oświetleniowe.
Rozpoczęły się również prace związane z naprawą powierzchni betonowych filarów i ustroju nośnego (prace pod obiektem niewidoczne z góry). Przez najbliższy czas będą odbywały się roboty przy zbrojeniu nowych elementów (gzymsy, nadbeton płyty pomostu, mury oporowe) oraz ich zabetonowaniu. Równolegle w wytwórniach konstrukcji stalowych produkowane są elementy nowych balustrad, wpustów odwadniających, urządzeń dylatacyjnych itp. Trwają prace przy wymianie konstrukcji pobocza, po którym wyznaczony był pas dla rowerów m.in. na odcinku początkowym od wjazdu na trasę z ul. Gdańskiej na wysokości przystanku "Port Centralny nż" i dalej w kierunku Mostu Portowego nad Parnicą, wzdłuż odcinka estakady nad ul. Energetyków bliżej wylotu przeprawy w kierunku placów św. Piotra i Pawła i Solidarności.
Modernizacja tej części przeprawy zajmie aż 48 tygodni. Przypomnijmy, to gruntowny remont z ingerencją w elementy konstrukcyjne przeprawy. Z wymianą elementów jego wyposażenia, przebudową oświetlenia, remontem kanalizacji deszczowej, modernizacją dojazdów, montażem nowego oświetlenia dróg, naprawą nawierzchni betonowych i części stalowych, zabezpieczeniem antykorozyjnym, wykonaniem chodników. Poprawiona zostanie infrastruktura rowerowa. Wymienione zostanie oznakowanie nawigacyjne na Odrze Zachodniej – obecne tablice zastąpi nowoczesna sygnalizacja świetlna dla statków.
Odnowioną połówką trasy kierowcy będą mogli ponownie przejechać bez przeszkód najwcześniej po wakacjach. Za nimi póki co cztery miesiące utrudnień.
Kontrakt na całe zadanie realizuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia, które zaoferowało najniższą cenę za usługi w zakresie opisanym do wykonania w dokumentacji generalnego remontu – za 39 094 973,54 zł. A jednym z podwykonawców robót, które prowadzone są także w weekendy, jest spółka Niwa Szczecin. Ta sama, która obecnie w konsorcjum z firmą Kowal przebudowuje wiadukt na ul. Hożej, a wcześniej, jesienią ub.r. remontowała też tory w jezdni ul. Bolesława Krzywoustego. ©℗
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK