Niedziela, 28 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Telebus 904 w Podjuchach zostaje, a 908 z Gumieniec znika. ZDiTM zmienił decyzję

Data publikacji: 31 grudnia 2021 r. 20:19
Ostatnia aktualizacja: 31 grudnia 2021 r. 20:21
Telebus 904 w Podjuchach zostaje, a 908 z Gumieniec znika. ZDiTM zmienił decyzję
Fot. Mirosław WINCONEK (arch.)  

Telebus linii 904 od poniedziałku, 3 stycznia, miał już nie jeździć po szczecińskich Podjuchach. Z decyzji o zawieszeniu jego kursów bezterminowo ZDiTM wycofał się jednak w ostatniej chwili. To oznacza, że z komunikacji miejskiej w tej formule mieszkańcy tej części prawobrzeża będą nadal korzystać. Natomiast  busa linii 908 zamawianego telefonicznie na dany przystanek nie zobaczą już na ulicach mieszkańcy innego dużego osiedla, ale na lewobrzeżu – Gumieniec.

Przypomnijmy, że jeszcze w połowie grudnia los obu z ostatnich linii busowych miejskiego transportu na żądanie wydawał się być ostatecznie przesądzony. Zawieszenie kursów ZDiTM tłumaczył brakiem pieniędzy w budżecie miasta na dalsze ich funkcjonowanie w dotychczasowym już i tak okrojonym zakresie.

Osiedlowcy: to komunikacyjne wykluczenie

Na plany organizatora siatki połączeń zareagowali społecznicy z samorządowej Rady Osiedla Podjuchy. Wystosowali apel do mieszkańców, by ci pisali petycje do magistratu w tej sprawie, by nie powtórzył się scenariusz z początku 2021 roku, kiedy to przez dwa miesiące bus linii 904 nie kursował. Podobnie zresztą było wówczas z linią 908 na Gumieńcach. Jak przekonywali osiedlowcy z Podjuch w uzasadnieniu podjętej uchwały, to by oznaczało znów komunikacyjne wykluczenie dużego obszaru tej części miasta. Bus od kilku lat zapewniał połączenie rozległych terenów górnych Podjuch z pozostałą częścią osiedla i główną trasą przejazdów autobusów linii regularnych w tym rejonie, którą jest ul. Metalowa z nową pętlą w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej.

Telebus linii 904 w Szczecinie Fot. Mirosław Winconek

Informacja o odwołaniu zawieszenia kursowania busa linii 904 zbiegła się w czasie (w miniony czwartek) z rozstrzygnięciem tego samego dnia przez ZDiTM przetargu na obsługę 17 linii dziennych zwykłych, 7 linii nocnych i linii właśnie w formule transportu na żądanie w 2022 roku.

PKS Szczecin obsłuży transport na żądanie

Tak jak w latach poprzednich ofertę w nim złożył znów tylko jeden przewoźnik i - co niespodzianką nie było - wpłynęła ona od spółki PKS Szczecin. Ta wyceniła w nim swoje usługi na łączną kwotę ponad 30,2 mln zł. Wynagrodzenie za zamówienie podstawowe – na linie dzienne i nocne – spółka skalkulowała według stawki 9,87 zł za wozokilometr (w 2021 r. było to 7,77 zł), co w skali roku daje łącznie 29 751 119,88 zł brutto. Natomiast w przypadku wynagrodzenia za zamówienie objęte prawem opcji na transport na żądanie przedstawiła stawkę za wozogodzinę na poziomie 120,60 zł (taką samą jak w minionych trzech latach), co w łącznym rozrachunku przy zakreślonym zapotrzebowaniu ZDiTM  w skali roku dało tym razem sumę ledwie 521 595 zł brutto. Na tę ofertę ZDiTM przystał mimo że przekracza ona o prawie 7 mln zł kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zakresu wyżej wymienionych usług, a założoną wcześniej na poziomie 23 406 625,74 zł. Brakującą kwotę miasto będzie musiało zatem zabezpieczyć, korygując bieżące wydatki.

W 2021 r. łączny rachunek za kursowanie telebusów ma zamknąć się kwotą 832 622 zł. W całym 2020 r. na transport na żądanie wydano z budżetu miasta 1 920 074 zł. W 2019 r. była to kwota 2 414 165 zł. W budżecie Szczecina na rok 2022 uchwalonym przez radnych na ten cel też nie ma zabezpieczonej na razie ani złotówki. ©℗

(MIR)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Remik 1
2021-12-31 22:08:04
Darmowa taksówka. Dlaczego wszyscy mamy za to płacić?
Remik
2021-12-31 20:30:59
A dlaczego mieszkańcy innych osiedli maja płacić za tę prawie darmową taxi dla Podjuch? Autobus na telefon to nic innego niż przewóz indywidualny. Taniej każdemu dzwoniącemu wręczyć rowerek, skoro jest taka presja aby wszyscy przy tym parszywym klimacie pedałowali.
teletubisie
2021-12-31 20:28:40
udało się im.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA