Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Tańsza wiosna w szczecińskiej komunikacji

Data publikacji: 15 października 2020 r. 17:02
Ostatnia aktualizacja: 17 października 2020 r. 14:04
Tańsza wiosna w szczecińskiej komunikacji
 

Po ośmiu latach, jakie upłynęły od ostatniej podwyżki, radni Szczecina jeszcze w tym miesiącu, na sesji 20 października, mają głosować nad projektem uchwały o zmianie cen biletów w komunikacji miejskiej. Tym razem jednak nowością w proponowanej taryfie będą propozycje obniżek opłat za przejazdy dla tych, którzy korzystają z biletów dobowych, wielodniowych bądź okresowych, potocznie zwanych sieciówkami, czy biletów rodzinnych. Nowa taryfa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2021 roku.

Według przygotowanego projektu uchwały, na dotychczasowym poziomie pozostaną jedynie ceny biletów jednorazowych czasowych na liniach zwykłych dziennych i nocnych oraz pośpiesznych, jak też karnetów 10-przejazdowych. W przypadku pozostałych rodzajów biletów odpłatność za nie będzie niższa.

- Podczas, gdy w trudnym czasie pandemii władze metropolii, szukając oszczędności, podnoszą ceny biletów, Szczecin przyjmuje odwrotną strategię. Zmniejszenie opłat za bilety okresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej. Działania są spójne i zawierają się nie tylko w polityce zrównoważonego transportu, ale także części parkingowej. Plany są długofalowe, a ich kierunek został już nadany - zaznacza Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, który odpowiada obecnie za organizację usług przewozowych środkami transportu zbiorowego nie tylko na terenie miasta, ale także kilku gmin ościennych: Polic, Kołbaskowa i Dobrej.

Analiza taryf i opłat za komunikację miejską w największych aglomeracjach jest trudna ze względu na zróżnicowany obszar, liczbę mieszkańców oraz wprowadzone strefy. Nie zmienia to jednak faktu, że - jak twierdzi Hanna Pieczyńska - w tych porównaniach i zestawieniach Szczecin wypada najlepiej. I jako przykład podaje koszt zakupu przez pasażera biletów miesięcznych na jedną linię i na wszystkie linie. Od 2012 r., czyli od wprowadzenia ostatniej podwyżki, w Szczecinie zainteresowani płacą za nie odpowiednio 60 lub 100 zł. W innych miastach ceny wynoszą odpowiednio: po podwyżkach na przestrzeni ostatnich lat w Lublinie w 87 zł/128 zł (w zależności od stref) i 119 zł/172 zł (w zależności od stref) oraz w Łodzi 86 zł i 96 zł. Natomiast w pozostałych z miast wojewódzkich kraju, ujętych w wykazie, jak Gdańsk, Kraków, Poznań, Warszawa i Wrocław za bilet miesięczny na wszystkie linie pasażer płaci odpowiednio 88 zł (tylko w granicach miasta), 106 zł /158 zł (w zależności od stref), 133 zł /272,64 zł (w zależności od stref), 110 zł/180 zł (w zależności od stref) i 110 zł.

Od wiosny przyszłego roku - wedle zapowiedzi - w Szczecinie bilety okresowe, dobowe i wielodobowe powinny potanieć - w zależności od rodzaju - o 10-25 procent. Obniżki obejmą również przejazdówki semestralne dla uprawnionych do ulg uczniów i studentów, bilety okresowe dla dzieci i rodziców z rodzin wielodzietnych - uczestników programu pn.„Szczecin Przyjazny Rodzinie", bilety dla seniorów (osób w wieku 67-70 lat) i aktywizujące dla bezrobotnych.

Przykładowo: bilet czasowy ważny do 24 godzin od skasowania potanieje z 12 do 10 zł, 5-dobowy z 35 do 30 zł, a 10-dobowy z 60 do 50 zł. Za normalny bilet sieciowy (miesięczny) na jedną linię zwykłą dzienną, który teraz kosztuje 70 zł, pasażer zapłaci 10 zł mniej, a za imienny sieciowy na jedną linię pośpieszną zamiast 106 zł będzie to 80 zł. Imienny bilet miesięczny sieciowy na wszystkie linie zwykłe i noce to dziś wydatek 100 zł, a o kwietnia ma być o 10 zł mniej. Wykupując sieciowy uprawniający także do przejazdów liniami pośpiesznymi bez ograniczeń obecnie wydajemy 162 zł, po korekcie w dół koszt wyniesie 140 zł. Miesięczny sieciowy na okaziciela na wszystkie linie teraz to wydatek 170 zł, po zmianie będzie to 150 zł. W przypadku ulg taryfa wynosi połowę wyżej podanych kwot.

Natomiast  jeśli ktoś dziś za kwartalny bilet na jedną linię zwykłą płaci 182 zł, to zapłaci po nowemu 160 zł, za sieciówkę kwartalną na wszystkie linie zwykłe już nie 260 z zł, ale o 30 zł mniej. Trzymiesięczna sieciówka imienna uprawniająca także do przejazdów pośpiechami to obecnie wydatek 422 zł, a po zmianie wyniesie 370 zł. ©℗

(MIR)

Fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

czytelnik
2020-10-17 13:44:42
a kto teraz w ogóle płaci za bilety, większość pasażerów ( cwaniaków- oszustów ) jeździ za darmo, bo nie ma kontrolerów
nie mają co robić?
2020-10-16 17:55:03
obniżki obniżkami a smród i brud w tramwajach i autobusach niesamowity - tego to już nasi radni nie widzą!, bo nie korzystają z komunikacji miejskiej?.
Kto
2020-10-16 14:40:55
Tylko kto doczeka wiosny ?
brawo prezydencie
2020-10-16 13:57:17
obniżki cen komunikacji to ruch w dobra stronę
zed
2020-10-16 11:15:47
Jeżeli Krzystek faktycznie doprowadzi do obniżki cen biletów w komunikacji to ma mój głos na następną kadencję prezydencką.
Dawid
2020-10-16 10:29:34
Nareszcie władze miasta przejrzały na oczy i zaczęły robić to co powinno być zrobione wiele lat temu. Idzie zmiana na lepsze w Szczecinie.
Pola
2020-10-16 09:55:19
Należy podkreślić że radni PO wnioskują żeby bilety w komunikacji miejskiej były jeszcze tańsze, niż przedstawia to ZDiTM.
Brawo Prezydencie Krzystek
2020-10-16 09:36:34
Właśnie o takie zmiany chodziło.
oceniacz
2020-10-16 08:14:00
Komunikacje w mieście dotują już ponad 200 milionami rocznie. Dlaczego mamy dalej finansować puste tramwaje i autobusy ? Nikt tym nie chce jeździć to ograniczać i likwidować. Socjalizm skończył się w 1989.
DeltaOne
2020-10-16 01:00:05
Szkoda powinniśmy jak w Warszawie podnosić ceny. 500+ ludzie są bogatsze to stać ich teraz na bilety
atanazy
2020-10-15 22:03:33
Ale młodzież, nasza przyszłość(której nie mamy), jeździ za darmo.
dla kogo
2020-10-15 20:27:54
A ilu z nas dożyje do wiosny przy braku dosteou do lekarza ? Dla kogo te obniżki ?
Ii
2020-10-15 18:20:44
To ja się pytam tych mądrych ludzi a gdzie podwyżki dla kierowców i motorniczych nie długo ich zabraknie bo pójdą do pracy w biedronkach i Amazonie tam lepiej płacić zaczynają może w tedy ktoś pomyśli albo jak zmieni się Prezydent i cała ta świta w urzedzie i znajomi w spółkach miasta
Spokojnie
2020-10-15 18:06:24
To na razie projekt. Dalej, życzę aby się srogo przeliczyli na proponowanym łupieniu kierowców nie dając nic w zamian. A swoją drogą, może być tak, że z obniżkaą cen biletów będzie... obniżona jeszcze częstotliwość kursowania KM :).

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA