Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Szereg błędów przy budowie mariny

Data publikacji: 16 stycznia 2017 r. 07:11
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:26
Szereg błędów przy budowie mariny
 

Szczeciński magistrat udostępnił dziennikarzom ekspertyzę techniczną, z której wynika, że przy budowie portu jachtowego na Wyspie Grodzkiej popełniono cały szereg błędów. Zarówno na etapie projektowania, jak i wykonania. W efekcie zapadła się część nabrzeża na wyspie i osiadł przyczółek łączącego ją z Łasztownią mostu.

Nowa marina na Wyspie Grodzkiej już niszczeje. Zapadła się część nabrzeża na wyspie, tuż obok mostu łączącego ją z Łasztownią. Osiadł też przyczółek tej przeprawy. W efekcie nawierzchnia nabrzeża nie jest równa (widać mocno powykrzywiane płytki), a deski na bocznych ścianach pieszo-jezdnej kładki odstają od konstrukcji, tworząc duże szczeliny.
 Problem zauważono wiele miesięcy temu. Miasto zleciło jesienią 2016 r. wykonanie ekspertyzy technicznej. Opracowała ją Pracownia Projektowo-Budowlana „A-Plus” Adrian Jaroszek z Mierzyna.

Już z wcześniejszej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej wynikało, że każde pogłębianie dna rzeki powoduje, iż Wyspa Grodzka „rozpływa się” – osiada. Trudności, z jakimi będą się borykać projektanci i wykonawcy, opisał też prof. Zygmunt Meyer w swoich dwóch ekspertyzach z roku 2013 i 2014.

Ostatnie badania, przeprowadzone od października do grudnia 2016 r., potwierdziły osiadanie dla części podłoża. Nie pomogło jego obciążenie  tzw. warstwą konsolidującą. Autorzy ekspertyzy ostrzegają, że brak ścianki szczelnej wokół całej wyspy może w przyszłości powodować dalsze nadmierne i niekontrolowane osiadanie oraz przemieszczanie się jej powierzchni. Miasto „zaoszczędziło” na tym zabezpieczeniu, ale – jak widać – tylko pozornie. Eksperci wytykają błędy zarówno projektantom, jak i wykonawcy. Zalecają obserwację (monitoring geodezyjny) całego terenu przez co najmniej 2 do 5 lat.

– Dopiero po upływie dwóch lat, na podstawie kolejnych pomiarów i oględzin oraz badań, będzie można podjąć decyzję o przyjęciu optymalnych i właściwych rozwiązań technicznych kolejnych etapów naprawczych i realizacyjnych inwestycji – czytamy we wnioskach dokumentu. – Obecnie należy wykonać naprawy nawierzchni, rampy zjazdowej i bariero-poręczy jedynie w zakresie niezbędnym dla bezpiecznego użytkowania obiektu.

Nabrzeże i most są częścią Portu Jachtowego w Szczecinie, którego budowa kosztowała ok. 40 mln zł.

Tekst i fot. (ek)

Więcej w poniedziałkowym "Kurierze Szczecińskim", e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 16 stycznia 2016 r.

Zobacz ekspertyzę techniczną

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

łon
2017-04-03 17:51:42
Kto to budował? Budowę nalezało rozpocząc od zabicia na odpowiednią głebokośc ścianki szczelnej ,wykonac na palach oczep ,a nastepnie pas płyty wzdłuż całego brzegu wyspy/tak jak to sie robi przy budowie nabrzeża/Winni śą wszyscy ,projektant ,który zle projektował ,wykonawca jesli w pore nie interweniował i nie wskazywłał błedów projektowych i inwestor ,który nie podjął odpowiednich działań.
Marek II
2017-01-18 18:40:11
Wykonawcą tej inwestycji była znana firma w Szczecinie : Energopol-Szczecin. S.A. Czyli autorzy złego budowania. Sami się przyznają, że znali ekspertyzy wcześniejsze mówiące o ryzyku budowy na gruntach nieskonsolidowanych. Mimo tego "przeprowadzili" inwestycję za 40 mln zł ... i znowu kicha. Za ten cyrk kierownictwo inwestycji miejskich powinno z marszu być odwołane, za narażenie na szkody znacznych rozmiarów. To samo dotyczy wielu innych inwestycji miejskich.
Honorat
2017-01-17 21:10:11
W Rotterdamie kanały Mariny przebiegają w parku pomiędzy wielkimi starymi drzewami. Jakoś nikomu nie przyszło do głowy, żeby je wycinać. Jak się wytnie drzewa, oskalpuje Wyspę Grodzką i wysypie piasek, to nie można mieć pretensji do natury, że ten piasek spływa Odrą a wyspa i mostki się zapadają. A potem trzeba pogłębiać Odrę do 12,5 m, żeby statki mogły znowu wpływać do portu. Ciekawe, czy to przedsięwzięcie projektował ten sam inżynier co osadził zegar słoneczny spóźniający się 40 minut. A podobno słowo "inżynier" pochodzi od łacińskiego "ingenium" oznaczającego "talent, wrodzone zdolności".
george
2017-01-17 15:17:13
..patrzeć tylko jak zaczną pękać szyby tego Pseudo Bosmanatu Mariny- smutek mnie ogarnia na temat Megalomanii Magistratu.Przed budowa trzeba było się skonsultować z Tajami, a Oni wbiliby ręcznie kilka pali w grunt i stałoby to dziesiątki lat... a tam grucha za grucha z betonem..!Nawet szczecińscy żeglarze tam nie płyną bo po co?! - na spacer po żużlu albo obejrzeć obrazek w Rzeźni... Aleja Kwiatowa, Rdzawa Buda,Pękające Szyny Najszybszego Tramwaju na Świecie,Fryga,Zegar Niesłoneczny, Betonowa Dżungla itd.- toć to setki milionów złotych Podatników a wszystko Martwe... Ciekawe co szykuje się na Placu Żolnierza?- oho znowu jakieś Cudo!
Marian
2017-01-16 21:42:59
To prawda ze drzewa i ich system korzenny dzialaja wzmacniajaco na glebe. Niestety jak juz to zauwazono wszystkie zostaly wyciete. a mozna bylo wyciac 1/3 i w nie wkomponowac ladna zielona marine. Ale nasi wlodarze za nic maja zielen i co krok to udowadniaja pozbywajac sie pieknych drzew w roznych miejscach naszego miasta. Zamiast pieknego zielonego miasta bedziemy mieli juz niedlugo betonowa dzungle Dla czego nie mozna czerpac pomyslow ze starych zdjec Szczecina i odbudowac Lasztownie tak jak z przed bombardowan w II ws? Na pewno by sie znalezli chetni na mieszkania w tym miejscu ktore moze byc naprawde bardzo urokliwe.
Krzystek co ty wiesz co
2017-01-16 21:19:16
Nie ma cwaniaka nad warszewiaka.
cded
2017-01-16 21:18:33
Nie ma cwaniaka nad warszewiaka.
mejdej
2017-01-16 18:21:45
to z tej wyspy wycieli wszystkie drzewa?! zachciało się mariny - gratulacje dla zarządu miasta.
tylko pytam...
2017-01-16 14:47:22
Czy projektanci wiedzieli, że ta wyspa jest łachą piaszczystą na rzece-z niekiedy wartkim nurtem, z cofkami? Czy ktokolwiek pomyślał o przyjrzeniu się jak Niemcy zabezpieczali brzegi np. Parnicy, Przekopu Parnickiego, Kanału Zielonego? Czy widzą co wody rzeki robią z brzegiem, mimo tych zabezpieczeń? Czy decydenci pomyśleli o zasięgnięciu opinii np. ekspertów z Holandii lub Anglii czy Niemiec? tylko pytam...
Dan
2017-01-16 12:25:47
Czas na ściankę szczelną. Im szybciej, tym koszry mniejsze. Nie ma innej metody. A wtenczas to i muzeum, czy hotele tam można postawić
Ale FRYGA była super !!!
2017-01-16 10:24:29
.
kicha
2017-01-16 09:34:58
Miasto pompuje ciężką kasę w Łasztownię, a efektu nie widać. Przystań stoi pusta i jeszcze się rozwala. Byłem tam w sierpniu i widok był raczej przygnębiający. Kilkoro spacerowiczów, rozległy teren(parking?) porośnięty chwastami i stare barki, które nie zdobią. No i sama przystań z plażą, pusta i smutna. Nawet na twarzach pracowników było widać rezygnację. Rewitalizacja jest Łasztowni prowadzona na siłę i bez wizji. Mieszkańcy omijają to miejsce z daleka. Może lepiej tam zorganizować wielkie centrum handlowe, zamiast istniejących.
cap kościelny
2017-01-16 09:26:33
Jestem przekonany , że do pokropku arcybi skop użył nieswieżej świętej wody albo modły zanosił do niewłasciwej patronki... Ja polecałbym litanię do Prozerpiny... Nadto, należy natychmiast przystąpić do budowy Mostu Kłodnego (ze wsparciem na tej wyspie), wówczas te drobne 40 mln ,rozpłynie się jak łyżka dziegciu w Odrze....
bee
2017-01-16 09:06:14
I co, pytam się i co dalej ????
SST - inwestycja wzorcowa
2017-01-16 08:00:56
A co z ekspertyzami dot. super szybkiego tramwaju? Czy szczeciński magistrat udostępni je dziennikarzom?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA