Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Szczecińska Kolej Metropolitalna na razie stoi

Data publikacji: 08 września 2020 r. 11:48
Ostatnia aktualizacja: 10 września 2020 r. 08:46
Szczecińska Kolej Metropolitalna na razie stoi
 

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej stanęła pod znakiem zapytania. Zamawiający, czyli spółka PKP PLK za półroczne opóźnienia obwinia wykonawcę - spółkę Trakcja. Natomiast ta przysłała do mediów obszerne stanowisko, w którym oskarża kolejową firmę o brak współpracy.

Przypomnijmy, że za modernizację linii kolejowej Szczecin-Police oraz dostosowanie odcinków w kierunku Podjuch, Gryfina, Stargardu i Świnoujścia odpowiada PKP PLK. Kolejowa spółka w 2018 roku rozstrzygnęła dwa przetargi na wykonanie projektów oraz robót, które wygrała Trakcja SA. Umowa została podpisana w lipcu 2018 roku.

Opóźnienia na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Już w maju br. pojawiły się pierwsze informacje o poślizgach w budowie SKM. Wówczas projektowanie węzłów dla Szczecina zostało wydłużone do września. Przeszkodą w dotrzymaniu terminu miał być koronawirus oraz "inne komplikacje".

Mamy wrzesień, a prace na trasie ze Szczecina do Polic nadal nie ruszyły - zostały zatrzymane na etapie rozbiórki i porządkowania terenu. Przypomnijmy, że Szczecińska Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2022 roku. To mało prawdopodobne bowiem obecnie opóźnienia wynoszą już pół roku. Zamawiający, czyli spółka PKP PLK, winą obarcza wykonawcę - Trakcję SA. Powodem ma być brak realizacji kontraktu pomimo przekazania placu budowy, zatwierdzenia dokumentacji technicznej oraz udzielenia zgody na zamknięcia torowe.

W odpowiedzi Trakcja SA przesłała pismo do mediów, w którym winą obarcza... kolejową spółkę. W piśmie przedstawia swoją ocenę oraz powody opóźnień. Zdaniem spółki to m.in. błędny opis przedmiotu zamówienia oraz obarczanie jej dodatkowymi pracami projektowymi oraz robotami.

Spotkają się na terenie budowy SKM

Kolejnym problemem ma być zwłoka PKP PLK w odbiorze dokumentacji projektowej. Przypomnijmy, że Trakcja wykonuje zamówienie w formule "zaprojektuj-wybuduj". Według umowy czas przeglądu dokumentacji nie może przekroczyć 21 dni.

"Tymczasem termin ten jest notorycznie przekraczany, a uwagi są przekazywane znacząco po upływie umownego terminu do ich udzielenia. Ponadto przekazywane uwagi są niezgodne z regulacjami zamawiającego. Takie działanie ma na celu doprowadzenie do jeszcze dłuższego okresu przeglądu dokumentacji" - uważa Trakcja SA.

Wykonawca w piśmie przesłanym do mediów wspomniał o wkroczeniu na sądową ścieżkę. Jednak, jak podkreśla zarząd Trakcji "postępowanie sądowe powinno być jednak ostatecznością, zainicjowaną w sytuacji braku możliwości dojścia stron do porozumienia".

Trakcja S.A. uważa, że terminowa realizacja projektów jest niemożliwa ze względu na działania kolejowej spółki. "Sytuacja, w której zamawiający nie podejmuje współpracy w wykonaniu umów, obciążając wykonawcę kosztami własnych zaniedbań, nie służy realizacji celu publicznego. Takie postępowanie godzi ponadto w prawnie chroniony interes wykonawcy".

Zarząd Trakcji SA poinformował, że we wtorek ma się odbyć spotkanie z przedstawicielami PKP PLK na terenie budowy w Szczecinie.

Karolina Nawrocka

Fot. Mirosław Winconek

Na zdjęciu: Prace na trasie ze Szczecina do Polic nadal nie ruszyły.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

kulfon
2021-01-14 09:27:59
jak dobrze ze Niemcy z po już nic nie maja do gadania, za ich czasów tylko zamykano, a ze teraz się buduje to musza chociaż szczekac
SKM
2020-09-10 08:19:52
Szczecin jeszcze nie dojrzał do SKM.Daleka droga niestety
wszędzie mają kłopoty
2020-09-09 13:04:40
"W dniu 17 sierpnia 2020 r. GDDKiA przekazała Trakcji S.A. oświadczenie dotyczące odstąpienia przez GDDKiA od umowy na rozbudowę drogi krajowej nr 22"
utopia
2020-09-09 07:28:37
No jak stoi? Przecież Krzystek chce wyrzucić ludzi z aut, żeby poruszali się właśnie świetnie działającą SKM. Przecież chce podwyższyć opłaty za korzystanie z parkingów w mieście (podobno dzienny abonament ma wynieść coś koło 36 zł), zlikwidować abonamenty w tym dla osób dojeżdżających z innych gmin, ponieważ mają się wszyscy przesiąść na świetnie funkcjonującą kolej SKM a auta mają zostawiać na przygotowanych "parkingowcach" przy stacyjkach. No to gdzie to opóźnienie? A gdzie ta SKM jest, nie wspominając już o tych świetnych "parkingowcach".
Nirej
2020-09-09 04:54:31
FH co ty bierzesz? Poznań jest słabiej rozwinięty w infrastrukturze kolejowej? Do niej nam daleko nie wspominając o ilości przewożonych osób która jest kilka razy większa od naszego regionu czy ilości połączeń gdzie te miasto po Warszawie ma ich najwięcej.
to powtórka jakby ze Spalarnią śmieci
2020-09-08 23:12:02
dobrze że nie rozebrali jeszcze ostatniego toru na Łęknie!
to powtórka jakby ze Spalarnią śmieci
2020-09-08 23:02:39
dobrze że nie rozebrali jeszcze ostatniego toru na Łęknie!
@FH
2020-09-08 22:56:34
Jasne, a transport zbiorowy niech odbywa się furmankami. Jakoś w Gdańsku funkcjonuje taka kolej bez przeszkód, a to miasto demograficznie najbardziej zbliżone do Szczecina. W słabiej rozwiniętym pod względem infrastruktury kolejowej Poznaniu też od dwóch lat nastąpił powrót do kolei. Tym bardziej Szczecin mając olbrzymi historyczny potencjał obwodnicy kolejowej musi wykorzystać swoją szansę. Kwestia dostosowania linii autobusowych i tramwajowych do przystanków kolei metropolitalnej. Czeka nas rewolucja, ale pozytywna. Niech inni nam zazdroszaczą!
Amex
2020-09-08 21:39:50
Trakcja zatrudnia obcokrajowców. Płacą im grosze to niedziwne że robią na pół gwizdka.
FH
2020-09-08 21:18:24
I bardzo dobrze się stało. Niech ten projekt padnie. Chcieli za kilkaset milionów zbudować kolej do wożenia powietrza bo przewozy pasażerskie na tej linii same się już raz zlikwidowały w 2002 brakiem chętnych do podróży.
Bezprawnik
2020-09-08 16:01:20
Czyli mamy kolejną aferę "Energopoll" Bis.Totalne bezhołowie i brak instytucjonalnej kontroli nad inwestycją.Czy jakakolwiek służba państwowa odpowiedzialna za kontrolę i związane z tym wydatki finansowe podejmie działania-? Czy czekamy kolejne lata jak było to w przypadku Energopolu by zorientować się że firma leży i kwiczy i nie zamierza czegokolwiek budować.Żyjemy w Państwie prawa czy bezprawia-?. Czy zawiadomienie do Prokuratury zostało już złożone
@ ck
2020-09-08 15:41:53
To nie jest " Miś ". To jest " Ojciec Chrzestny "
@Ruina
2020-09-08 14:32:29
Nie pleć, pleciugo. Tak się dziwnie składa, że inne inwestycje PKP PLK przebiegają bez problemów. Ogromne przedsięwzięcie w Szczecinie i Świnoujściu - modernizacja dojazdu do portów - idzie sprawnie i widać postęp prac. Tyle że tu jest solidny wykonawca, spółka Torpol.
Pacyna
2020-09-08 14:16:48
Proboszcz już święcił inwestycję? Może tu jest problem z tym pendolino.
ck
2020-09-08 14:16:44
A ile będzie kolizyjnych przejazdów ze szlabanami???? Nie jestem ze Szczecina, ale często bywam u dzieci i widzą takie przejazdy. W moim miasteczku dojeżdżając do pracy co rano mijam przejazd i popołudniu też mijam przejazd kolejowy ze szlabanami. W takiej małej mojej pipidówce pół miasta stoi w korku przy każdym przejeździe pociągu, a co dopiero Szczecin i spory ruch pociągów na torach. No to się miasto pięknie zakorkuje. A tak prywatnie: kolej pojeździ max dwa lata, potem ogłosi się że nierentowna, poczeka się jeszcze trzy lata aby minęła karencja i się pięknie wszystko zlikwiduje. To gdzie interes z tego projektu??? kto oglądał "Misia" Barei to wie.
strefa parkowania.
2020-09-08 14:15:56
W Szczecinie mieli podnieść ceny parkowania po uruchomieniu SKM. Podnoszą teraz, żeby zmniejszyć ruch na drogach - podobno? Co za harmonia Miasta i SKM
elm
2020-09-08 13:50:26
Kiedys kolej do Polic dzialala. Dlaczego nie zadbano o stan gotowosci.Teraz tylko problemy.Wlodarze miasta zawiedli czy jaka cholera.
Szanowni Państwo.. to proste:
2020-09-08 13:31:05
Cała ta SKM to tylko "wyobraźnia". Temat wygląda tak: na pewnym zebraniu zastanawiano się co zrobić aby "poprawić" drogi w mieście.. i jeszcze "coś przytulić". I padł genialny pomysł: robimy SKM i Obwodnicę Śródmiejską za jednym zamachem! Kasa z Unii, a najważniejsze, że przebudujemy "połowę" miasta za te pieniądze! Przecież taki np "Węzeł Łękno" (śmiać się chce od samej nazwy, wszyscy wiedzą że tu i tak nic nie będzie się działo - sami wymyślili TYLKO kilkanaście miejsc postojowych dla samochodów) pozwoli wyremontować wiadukt i dobrych kilkaset metrów ulic, a że wytniemy drzewa.. a kogo to? .. i tak ze wszystkimi projektami i ich wykonaniem.. Ale na całe szczęście dotarł COViD i jest na co "zwalić" właściwie wszystko co się nie udaje wykonać.... Czy wody gruntowe znikną.. bo ONI tak chcą? No.. nie. Ale kogo interesuje co wydarzy się za .. 10, 20 lat? Piękny kraj, wspaniały Naród tylko ludzie k... Ale to .. już też było, jakieś 100lat temu...
To wielki kant z potrzebą tej kolei. Ile to ma być miliardów ???!
2020-09-08 13:26:13
Rozsądne usprawnienie komunikacji miejskiej - drogowej. Zresztą i tak nie zrobi się ze Szczecina Nowego Jorku czy Madrytu. Ale kanty lepsze jak w Chicago.
pikuś
2020-09-08 13:08:29
Tak to jest przy realizacji inwestycji w formule zaprojektuj i wybuduj gdzie całe ryzyko przerzucane jest na wykonawcę a później zaczynają się "schody" i wymagania zamawiającego o których nie było mowy na etapie przetargu i zawierania umowy.
wrrr
2020-09-08 12:29:31
informacje o opóźnieniach pojawiły się dużo wcześniej ale nie ze strony pkp plk. Media lokalne (nieszanowane przez te większe) już dawno pisały o opóźnieniach, przez trzy lata nawet pozostałych pniaków i gałęzi nie uprzątnięto, zalegają w hałdach po całym mieście stwarzając zagrożenie dla mieszkańców i mienia. Kilkanaście z nich już płonęło. Jak drzew sprzątnąć nie potrafią to tym bardziej budować nie potrafią
Ruina
2020-09-08 12:17:14
Jeżeli w spółkach i zarządach skarbu panstwa dalej beda zasiadały osoby niekompetentne tylko posiadające twarde legitymacje partyjne wydane przez PiS to kraj doprowadza do kompletnej ruiny. Ta wataha pisowych na tych stanowiskach to typowi pozoranci i laicy gdxie ich praca ogranicza się tylko do pójścia co miesiąc do kasy spolek aby jak najwięcej nachapac kasy bo im się nalezy
A UM Szczecin
2020-09-08 11:58:23
oczami chorej wyobraźni, że SKM już funkcjonuje na 150%, chce drenowac kieszenie posiadaczy własnego transportu.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA