Szczecin zamawia 22 autobusy z napędem mild hybrid
Szczecin zamawia 22 autobusy z napędem mild hybrid
Data publikacji: 29 października 2025 r. 14:49
Ostatnia aktualizacja: 31 października 2025 r. 22:35
Na zdjęciu od lewej: Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedaży Polska Solaris Bus & Coach, zastępy prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski i Michał Przepiera, w głębi: Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”. Fot. SPA Dąbie
Firma Solaris Bus & Coach dostarczy do Szczecina 22 nowoczesne autobusy z napędem mild hybrid. Umowa została podpisana w Urzędzie Miasta Szczecin. Wartość kontraktu wynosi 62,3 mln zł. Zamówienie obejmuje cztery autobusy jednoczłonowe i osiemnaście przegubowych. Zamawiającym jest Gmina Miasto Szczecin, a SPA „Dąbie” pełni rolę pełnomocnika w realizacji tego zadania.
REKLAMA
W imieniu miasta umowę podpisali zastępcy prezydenta Michał Przepiera i Łukasz Kadłubowski, natomiast firmę Solaris reprezentował dyrektor sprzedaży na Polskę Waldemar Wlazło.
Nowe autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane i w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Każdy pojazd zostanie wyposażony w system monitoringu, energooszczędne oświetlenie LED oraz przestrzeń do przewozu wózków dziecięcych, inwalidzkich i rowerów. Napęd hybrydowy, łączący silnik spalinowy z elektrycznym, pozwoli ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin, a także poprawi komfort jazdy.
Pierwsze autobusy trafią do Szczecina w 2027 roku. Do końca kwietnia tego roku dostarczone zostaną cztery krótsze pojazdy i dziewięć przegubowych. Kolejnych dziewięć autobusów przyjedzie w pierwszym kwartale 2028 roku.
Podpisana umowa przewiduje również możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 22 pojazdy w tej samej cenie. Miasto ma na to sześć miesięcy od dnia podpisania kontraktu. Jest to szczególnie istotne, ponieważ od 2026 roku – zgodnie z ustawą o elektromobilności – miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne, czyli elektryczne lub wodorowe.
- Jesteśmy zdeterminowani, by z tej opcji skorzystać – podkreśla Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina. – Realizujemy plan modernizacji komunikacji miejskiej. W ostatnich miesiącach zakontraktowaliśmy zakupy taboru o wartości blisko 300 milionów złotych. Nowe autobusy elektryczne są już w produkcji, a teraz zamawiamy hybrydowe. To realny krok w stronę nowoczesnego i ekologicznego Szczecina.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 30.10.2025 r.
(dg)
REKLAMA
Komentarze
@@ najsuchszejsze ic
2025-10-31 22:26:48
daj spokój - klasyczne typo - g jest obok h a ja dodatkowo nie lubię wirtualnych klawiatur - i na boku - zamiast się skupiać na błędach skonfrontuj się z przedstawionymi liczbami.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
autobusy zeroemisyjn
2025-10-31 18:36:47
to daleko w Szczecinie nie zajedziemy z taką polityką.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ najsuchszejsze icz
2025-10-31 15:14:37
" transformacji enerhetycznej" - Sasza, w ruskim h czyta się jak g, w polskim to nie działa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
najsuchszejsze iczby
2025-10-31 10:24:31
"10% najbogatszych Europejczyków produkuje tyle samo dwutlenku węgla, co 50% najuboższych razem wziętych..uboższe 50% Europejczyków zmniejszyło swoje emisje o 27%, podczas gdy najbogatsze 0,1% zwiększyło swoje emisje o 14%." Unia Europejska przerzuciła koszty redukcji emisji CO2 na najbiedniejszych Europejczyków. To najbiedniejsi a nie najbogatsi poniosą bilionowe koszty transformacji enerhetycznej będącej kluczową częścią religi klimatyzmu. UE zwolniła najbogatszych z tych kosztów.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Jurek
2025-10-30 20:13:38
Mnie Szczecin podoba się, ale tramwaje helmuty nie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
To nie sensu,
2025-10-30 16:59:02
same kwiatki do kożucha!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Niech mi
2025-10-30 16:52:46
te tuskowe debile wytłumaczą, że jak Niemcy mieli tani gaz z ruskiej rury, to gaz był dobry, i kazali kopciuchy zastępować kotłami na gaz! Teraz mówią, że to złe i każą płacić ETS-2! Kocioł gazowy,to nie rolka papieru do wycierania dupy! Odkupisz ode mnie ten kociołek jak działkę CPK,czy mam Ci ten piecyk do dupy przez gardło wsadzić?Dawaj tę głupą ministerę!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mild hybrid😁
2025-10-30 15:36:04
Miasto wygląda jak slums,jeżdżą stare graty na liniach tramwajowych,ale mild hybrid będzie za 62,3mln zł.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Jurek
2025-10-30 14:23:05
Jak ci się tak Szczecin nie podoba to po co się męczysz? Wyprowadź się!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jurek
2025-10-30 12:44:22
Szczecin ma najbrzydsze tramwaje w Polsce. Wstyd dla miasta i nas szczecinan, przed innymi.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Na zapałkach
2025-10-30 11:24:11
oszczędza, a litra na raz! Tak debile od czystego powietrza w mieście wygląda Wasz ekologiczny zakup! Będzie zimno to ze starych kamienic, które MIasto było dysponentem, a dokładnie z ich kominów poleci nocą w atmosferę niekontrolowany wyciek chemii rakotwórczej z palonych paździerzy, malowanego drewna i plastyku.Bądą tacy co i oponę zapalą jak mróz przyciśnie!Sprawdzicie i ukaracie? Kogo? I akurat Wam zapłaci, jak ma długi niespłacalne?!Mieszka dalej, bo macie zryte berety komuną UE!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ No i ok
2025-10-30 06:23:41
Niedługo będzie wymiana taboru szynowego w Berlinie to pewnie Szczecin zakupi kilka "nowych" sztuk.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
"od 2026 roku
2025-10-29 21:29:21
– zgodnie z ustawą o elektromobilności – miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne, czyli elektryczne lub wodorowe" - no to chyba trzeba tę ustawę wykasować, a nie brnąć w to szaleństwo, które powoduje, że urzędnicy na łeb, na szyję kupują na koniec roku autobusy hybrydowe. Pewnie chcieliby kupić tanie, niezawodne diesle, ale brakuje im odwagi po tym jak utopili bez sensu miliony w bateryjne bezużytki. Teraz musieliby własne języki połknąć.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
No i ok
2025-10-29 19:23:16
To bardzo dobra decyzja a teraz trzeba ukłonić się w stronę taboru szynowego którego wydaje się że połowa nadaje się na złom
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tak trzymać!
2025-10-29 19:21:02
Bardzo dobra decyzja. Raz że Solarisy to naprawdę bardzo dobre pojazdy z resztą służą nam z zadowoleniem już bardzo długo a po drugie hybryda to zawsze lepiej niż bezsensowne elektryki.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gość
2025-10-29 18:11:14
Czym tu się szczycić .Na liniach tramwajowych jeżdżą składy,które powinny być już dawno wycofane.Wysokie stopnie są często nie do pokonania dla osób starszych lub z niepełnosprawnością.Na liniach 11 i 6 uciążliwe dla pasażerów stare "rzęchy " to standard.Lepiej byłoby zainwestować w tabor tramwajowy lub przebudowę torowisk ,a nie w hybrydy na liniach autobusowych .Te ostatnie nie są w tak tragicznym stanie jak tabor tramwajowy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Mirko
2025-10-29 17:36:45
Możesz chodzić pieszo.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
eko w ciul
2025-10-29 16:18:28
Fajnie ze miasto za naszą kasę inwestuje w ekologiczne pojazdy. Tylko co to zmieni w sprawie czystości powietrza, które jest psute przez helikoptery "ćwiczące" się bez sensu nad miastem, oraz płonące rafinerie atakowane przez ukraińców. My tu zbawiamy świat autobusikami na prąd, a ukraińcy wypuszczają tyle spalin do atmosfery podczas jednego ataku, co cała flota startych diesli w ciągu 10 lat.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ZS
2025-10-29 15:43:37
Już nie elektryki a hybrydy...dlaczego?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ryba
2025-10-29 15:22:46
Bardzo dobra informacja choć mnie martwi stan naszych tramwajów bo dziś miałem okazję przejechać się linią 1 i 9 i takie trupy tam jechały że szok. Miałem chyba pecha trafiając na szroty . Pominę że motorniczy przez Kościuszki wjechał na red i zablokował skrzyżowanie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Lucyfer
2025-10-29 15:12:00
Już nie elektryki wyleczyli się z nich
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mirko
2025-10-29 14:54:47
Najgorszy syf.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.