Centrum handlowo-rozrywkowe Galaxy oraz Outlet Park Szczecin wprowadziły kilka godzin w tygodniu, podczas których wyłączana będzie muzyka, a komunikaty głosowe zostaną ograniczone do minimum. Wszędzie, gdzie to możliwe, zostaną również przygaszone światła. Akcja ma na celu zapewnienie komfortu podczas zakupów osobom o wysokiej wrażliwości. Ma również wymiar edukacyjny.
Jak tłumaczą organizatorzy przedsięwzięcia, celem akcji, podjętej przez Outlet Park Szczecin, jest nie tylko zwrócenie uwagi na problem odbierania otoczenia przez osoby o wysokiej wrażliwości, ale przede wszystkim stworzenie dla nich przyjaznego środowiska, w którym bez obaw zdecydują się na zrobienie zakupów, wyjście na kawę, czy skorzystanie z usług. Działania są kontynuacją praktyki, która sprawdza się w Galaxy (oba centra należą do tego samego właściciela). Tu godziny ciszy funkcjonują od kilku miesięcy.
- Do działania zainspirował nas hipermarket w naszym obiekcie, który jako pierwszy zaoferował swoim klientom, unikającym zbyt dużej ilości bodźców, możliwość zakupów w przyjaznym ich zmysłom środowisku. Zmniejszamy intensywność oświetlenia w pasażach i wyłączamy muzykę w obiekcie w godzinach trwania akcji - mówi Monika Gogacz, dyrektor Galaxy.
Muzyka jest elementem centrów handlowych. Nie każdy jednak odbiera ją w ten sam sposób. Jak podaje Fundacja Synapsis zaburzenia integracji sensorycznej występują bardzo często u osób w spektrum autyzmu, ale nadwrażliwość na bodźce może dotyczyć też osób np. cierpiących na migrenę lub wysoko wrażliwych. Pewne bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe czy zapachowe napływające ze środowiska, są odbierane przez nie jako zbyt silne. Ostre światło, głośne dźwięki, zatłoczone pomieszczenia czy intensywne zapachy mogą dezorganizować, rozpraszać uwagę, wywołać niepokój, a nawet powodować ból. W takich okolicznościach z pozoru proste czynności jak wypicie ulubionej kawy czy zrobienie zakupów, dla osób wrażliwych na bodźce mogą być ponad ich siły.
„Godziny ciszy” będą obowiązywały w każdy wtorek od 15 do 18.
(gan)