Most nad Kanałem Zielonym dla wielu szczecinian nie ma żadnego znaczenia. Choć leży niemal w centrum, na co dzień służy najwyżej kilku tysiącom osób. Umożliwia dojazd do wielu budynków i firm, w tym Wojewódzkiego Sanepidu i bazy PKS Szczecin. Jest jednak w fatalnym stanie i grozi zawaleniem. A to jedyna przeprawa umożliwiająca wydostanie się z Kępy Parnickiej.
Od lutego ruch po moście odbywa się wahadłowo, a nośność obiektu została ograniczona. Choć i tak kilkaset razy dziennie przejeżdżają po nim ciężkie pojazdy, w tym autobusy, bez których sparaliżowana zostałaby komunikacja w dużej części Szczecina i okolic.
- Obiekt nad Kanałem Zielonym, tak jak inne w naszym mieście, przechodzą przeglądy określone w Prawie Budowlanym - roczne i pięcioletnie. Ostatni, tzw. przegląd rozszerzony, wykonany został we wrześniu 2018 roku - zapewnia Hanna Pieczyńska, rzecznik miasta ds. dróg i transportu miejskiego.
W ich efekcie jazda po moście odbywa się tylko środkiem, jezdnia po bokach została zawężona, a ruchem wahadłowo steruje sygnalizacja świetlna.
- Kroki, które podjęliśmy, mają na celu zapobiegnięcie dalszemu pogarszaniu się stanu mostu. Obecnie nie wymaga on zamknięcia - uspokaja Hanna Pieczyńska. - Zawężenie ma zagwarantować dalsze bezpieczne użytkowanie obiektu do czasu docelowego remontu.
Problem w tym, że nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Wrześniowy przegląd pokazał, że prefabrykowane dźwigary i łożyska wałkowe wykorzystane do budowy konstrukcji są mocno zdegradowane. Na podstawie oględzin stwierdzono, że miejscami obiekt został niedbale wykonany i zaprojektowany, co wpłynęło na jego małą trwałość. Ponadto zastosowane belki korytkowe nie były trafionym rozwiązaniem - szybko to zauważono i ich produkcja była stosunkowo krótka.
- Inne obiekty, wykonane z tych belek, zostały już rozebrane lub przeprowadzono na nich konieczne prace remontowe - tłumaczy Hanna Pieczyńska.
Być może w piątek przyszłość mieszkańców Kępy Parnickiej i położonych tam firm stanie się bardziej przewidywalna. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego do 5 kwietnia czeka na oferty na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. Remont mostu drogowego nad Kanałem Zielonym w ciągu ul. Heyki i Celnej w Szczecinie. Nie wiaqdomo jednak, czy uda sięzaplanować remont tak, by utrzymać ruch na istniejącym obiekcie, czy trzeba go będzie rozebrać w całości i skierować ruch na tymczasową przeprawę. Obok mostu nad Kanałem Zielonym, który powstał pod koniec lat 70. ub.w. są jeszcze przyczółki starego obiektu, a przez dziesięciolecia ruch w tej części Szczecina odbywał się po wojskowym moście, jaki stawiają saperzy. ©℗
Tomasz TOKARZEWSKI
Fot.: Mirosław WINCONEK