Dwa lata na przebudowę skrzyżowania drogowego i urządzenie nowego węzła przesiadkowego komunikacji miejskiej w rejonie obecnej pętli Głębokie w Szczecinie będzie mieć pruszkowska spółka Strabag, z którą w piątek (20 grudnia) podpisana została umowa na realizację tego zadania. Kontrakt opiewa na 65 808 473,15 zł.
Część kosztów całego przedsięwzięcia pokryje dofinansowanie z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 2 Gospodarka Niskoemisyjna, Działania 2.2. Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Zabezpieczona kwota na projekt wynosi 26 428 291,31 zł.
Przypomnijmy, że będzie to pierwsza z listy zaplanowanych inwestycji komunikacyjno-drogowych, za której realizację w imieniu gminy odpowiada powołana specjalna komunalna spółka celowa pn. Szczecińskie Inwestycje Miejskie.
Projekt zakłada budowę nowej pętli tramwajowo-autobusowej z peronami tramwajowo-autobusowymi door to door (drzwi w drzwi), miejscami postojowymi kiss&ride, stanowiskami do postoju taksówek, parkingiem rowerowym, stanowiskiem wypożyczalni roweru miejskiego. Na terenie pętli zamontowanych zostanie 8 dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury, takie jak m.in. ławki, przysiadki i kosze na śmieci. Na nowej pętli powstanie budynek socjalny z poczekalnią dla pasażerów. Węzeł zostanie wyposażony w system informacji pasażerskiej oraz system zasilania telefonów komórkowych, działający dzięki montażowi paneli słonecznych.
Tak ma wyglądać węzeł Głębokie Wizualizacja: UM Szczecin
W ramach przebudowy u zbiegu al. Wojska Polskiego z ulicami: Emila Zegadłowicza, Hieronima Kupczyka i Miodową urządzone zostanie czterowlotowe rondo turbinowe. Powstać ma również nowy parking z zachowaniem walorów parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu. Prace obejmą budowę nowego oświetlenia, kanalizacji deszczowej oraz przebudowę pozostałych instalacji podziemnych.
Projekt jednocześnie obejmuje przebudowę odcinka samej al. Wojska Polskiego. Przewiduje on dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po stronie zachodniej znajdzie się wydzielony ciąg pieszo-rowerowy, oddzielony od jezdni pasem zieleni o szerokości 3 m.
Z kolei ul. Emila Zegadłowicza na odcinku od skrzyżowania al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Kąpieliskową (na długości ok. 300 m) zyska nową jezdnię o szerokości 7 m (2 x 3,5 m). Wykonane zostanie także z niej włączenie do nowego układu drogowego ul. Kąpieliskowej. Po stronie zachodniej zaprojektowano – pomiędzy krawędzią jezdni i ogrodzeniem kąpieliska Głębokie – ścieżkę rowerową dwukierunkową o szerokości 2,5 m i chodnik o szerokości 2,25 m.
Ponadto zmodernizowany zostanie odcinek ul. Miodowej w zakresie niezbędnym do bezkolizyjnego jej włączenia w nowe skrzyżowanie z rondem turbinowym oraz wjazdem na pętlę. Wzdłuż ul. Miodowej, między istniejącym budynkiem restauracji i przyszłą pętlą tramwajowo-autobusową, pojawi się dodatkowo pas ścieżki rowerowej o szerokości 2 m z włączeniem do układu dróg leśnych. W pobliżu skrzyżowania wykonany zostanie wlot na układ ścieżek rowerowych z jezdni ul. Miodowej. Przebudowany doczeka się też ul. Hieronima Kupczyka biegnąca wzdłuż jeziora i łącząca Szczecin z terenami sąsiedniej gminy Dobra, na odcinku ponad 1,8 km. Tam ma być urządzona nowa jezdnia o szerokości 6 m (2 x 3 m) z ciągami pieszo-rowerowymi i ścieżką rowerową.
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK