W przyszłym roku jesienią powinny wreszcie wozić pasażerów po Szczecinie pierwsze autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Umowa na dostawę ośmiu tego typu niskopodłogowych pojazdów przegubowych podpisana została we wtorek (15 września) przez przedstawicieli producenta SOLARIS Bus & Coach SA i zastępcę prezydenta miasta Michała Przepierę.
Według specyfikacji istotnych warunków zamówienia mają to być autobusy o długości maksymalnie do 18,1 m, mogące przewieźć minimum po 120 osób, przy wynoszącej co najmniej 35 liczbie miejsc siedzących, w tym minimum 8 bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu oparte na zastosowaniu jednego lub wielu silników elektrycznych pod warunkiem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Lista wymogów technicznych jest bardzo szczegółowa i wyjątkowo długa, a liczy aż kilkanaście stron.
Układ napędowy ma być wyposażony m.in. w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji), blokadę ruszania pojazdem w czasie ładowania, zabezpieczenie (np. ukryty włącznik w kabinie kierowcy) uniemożliwiające ruszenie pojazdem przez osobę nieuprawnioną, zapewniać możliwość ładowania plug-in lub poprzez pantograf.
Przewiduje się dodatkowo montaż na dachu każdego z autobusów panelu fotowoltaicznego o mocy ok. 0,1 kW każdy. Te mają poprawiać bilans energetyczny. System ogniw fotowoltaicznych, w którym promieniowanie słoneczne przetwarzane jest na energię elektryczną, będzie wspomagał źródło zasilania autobusu podczas pracy silnika i jego postoju na przystankach końcowych.
Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) co najmniej 90 km bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach otoczenia od -20 do +40 stopni Celsjusza przez cały rok. Pojemność magazynu energii ma być nie mniejsza niż 145 kWh, a jej zużycie nie może przekraczać 1,5 kWh/km.
Normą przy tego rodzaju zamówieniach stało się, że pojazdy muszą być wyposażone w system klimatyzacji (to dotyczy zarówno przestrzeni dla pasażerów, jak i kabiny kierowcy). Do tego standardowo w przedziale pasażerskim rozkładana ręcznie platforma (rampa) najazdowa umożliwiająca wjazd do autobusu wózkom, hak i rączka do podnoszenia platformy, naprzeciwko drugich drzwi miejsce przystosowane do przewozu wózków, rowerów (mieszczące wózek dziecięcy, inwalidzki albo rower), wydzielone i oznakowane miejsce/miejsca dla psa przewodnika, po trzy dwuportowe ładowarki USB na ścianach bocznych pojazdu w przestrzeni pasażerskiej. Czy wreszcie oświetlenie wewnętrzne wykonane w technologii LED przez całą długość pojazdu z możliwością przyciemnienia oświetlenia przez kierowcę. A ponadto system informacji dla pasażerów.
Całościowa gwarancja na każdy autobus i jego wyposażenie to okres minimum 4 lat bez limitu kilometrów od daty odbioru autobusu. Na występowanie korozji bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji przez zamawiającego w trakcie eksploatacji oraz na trwałość konstrukcji i poszycia, tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia, odklejanie elementów to gwarancja 15 lat, na powłoki lakiernicze, lakierowane i malowane – 6 lat, zapewnienie możliwości zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu, jego konstrukcji, zespołów, podzespołów, urządzeń, etc. – 15 lat, a na okres użytkowania-trwałości eksploatacyjnej magazynu energii elektrycznej – gwarancja na okres 6 lat.
W ramach zamówienia dostawca będzie zobowiązany do przeszkolenia kierowców oraz techników i pracowników zaplecza technicznego odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów.
Zgodnie ze złożoną ofertą w przetargu, która była jedyną, miasto zapłaci za 8 autobusów 32 344 080 zł. Kontrahent będzie miał na dostawę nieco ponad rok od zawarcia z nim umowy (a dokładnie nie więcej niż 392 dni). Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dotacja jest zabezpieczona na 20 404 250 zł.
(MIR)
Fot. Solaris Bus&Coach SA
Na zdjęciu: Po autobusach z napędem hybrydowym od jesieni przyszłego roku na ulice Szczecina powinny wyjechać też w końcu pierwsze solarisy z zasilaniem wyłącznie na prąd.