Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

"SKM ma pełnić rolę miastotwórczą". Czy przesiądziemy się z samochodu do pociągu? [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 07 listopada 2023 r. 15:34
Ostatnia aktualizacja: 09 listopada 2023 r. 09:22
"SKM ma pełnić rolę miastotwórczą". Czy przesiądziemy się z samochodu do pociągu?
Zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera opowiadał o tym, jak SKM ma zmienić funkcjonowanie Szczecina i regionu.  Fot. Dariusz Gorajski  

Szczecińska Kolej Metropolitalna będzie pełniła ważną funkcję miastotwórczą - mówił zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera podczas wtorkowej konferencji o SKM zorganizowanej w hotelu Radisson Blu. SKM ma zapewnić wygodne i szybkie kolejowe połączenie Szczecina z Policami, Stargardem, Gryfinem, Goleniowem. Stanowić będzie wraz ze skomunikowanymi węzłami przesiadkowymi główną oś transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym.

- W Szczecinie SKM to 26 przystanków, część całkowicie nowych - opowiadał Michał Przepiera. - Ciekawy jest przystanek Niemierzyn. To mała inwestycja, ale obok niej wybudowaliśmy duży parking obsługujący szpital wojewódzki. Te inwestycje w założeniach są w pewnych relacjach, z czasem te relacje są wzmacniane. Inny przykład: Stołczyn Północny nad Odrą. Tam będą funkcjonować silne podmioty z branży offshore. Ważna jest dla nich dostępność komunikacyjna. Co istotne, ze względu na sposób działania tych firm, często ze Skandynawii, ważne było dla nich to, żeby ten dostęp był środkami publicznymi, głównie torowo, bo to jest przez nich uważane za rozwiązanie najbardziej ekologiczne. 

Przystanek w Załomiu może mieć pozytywny wpływ na znajdujące się tam firmy, w których pracuje wiele osób. Z kolei w okolicy przystanku w Dunikowie pojawiają się inwestorzy, na przykład z branży elektromobilności. 

- Dla nas SKM ma przede wszystkim niezwykłą rolę miastotwórczą. Odmieni charakter Szczecina. Już to czujemy - podkreślał zastępca prezydenta. - Wielu naszych sąsiadów już przyjeżdża do Szczecina. 

Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, mówił, że SKM będzie ułatwiała życie i pozytywnie wpływała na rozwój. 

- Perspektywicznie myślimy o drugim etapie - zdradził Roman Walaszkowski. - W kierunku na Berlin, na Hamburg.

Paweł Ogrodnik z BSOM przekazał, że "roboty trwają pełne parą", zakupione są biletomaty, które trzeba będzie zintegrować z systemem Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. 

- Największym wyzwaniem była współpraca - ocenił. - To w pierwszy w historii Polski tak skomplikowany wspólny projekt, jeżeli chodzi o PKP PLK i samorządy, trzeba było dograć 28 projektów inwestycyjnych, razem z jednym głównym projektem PKP PLK, plus pozostałymi 10 przystankami po prawej strony Odry, do tego nakładały się inne projekty inwestycyjne. 

Jest szansa, że pociągi SKM w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu pojadą jeszcze pod koniec bieżącego lub na początku przyszłego roku. Trasa do Polic, przy której znajdują się przystanki Stołczyn i Skolwin, będzie otwarta prawdopodobnie dopiero w roku 2025.©℗

(as)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

klemens
2023-11-09 09:20:17
powoli wychodzi na moje . Będzie tak , jak z przekopem Mierzei Wiślanej . Bankructwo utopijnego pomysłu . SKM miała sens w czasach PRL . Przy okazji , ile obecnie wynosi składka wnoszona do kasy SOM przez samorządy ?
Wszyscy
2023-11-09 07:57:11
zachwycający się SKM (jak to nie będzie szybko w przemieszczaniu się) to po prostu inteligentni inaczej. Częstotliwość: aż co 30 min. !!! w szczycie. Jak to będzie zatrzymywać się na każdej stacji i przystanku to z Głównego do takich Polic będzie jechać minimum 45 minut, jak nie więcej. A gdzie dojście / dojazd do celu oddalonego od linii kolejowej o 500 m. i więcej ? To już lepsza nadal będzie autobusowa KM, dowożąca w pobliże miejsca docelowego. SKM będzie przydatna max. dla 10 % mieszkańców.
@Art
2023-11-09 07:52:58
Spokojnie, do Ciebie na wioskę i tak nie dojedzie.
TZ.
2023-11-08 21:22:34
Co to znaczy, że ta "kolej miejska" będzie szybka? Wagony będą wyprzedzały na trasie zwykłe pociągi? To może niech jeżdżą aż do Poznania. Czy może nie będą zatrzymywały się na wszystkich stacjach? Ale tylko tych istniejących, bo na tych nowych, specjalnie dla "szybkiej kolei" zbudowanych, to wiadomo. A może będą podjeżdżały jak taksówki, szybko, na zamówienie?
Art
2023-11-08 19:31:54
Potrzebna ta SKM, jak świni siodło.
Warszewo
2023-11-08 19:18:44
Czy Warszewo dzięki SKM nie będzie już stało w korkach? Może dzięki temu i Sz. Pan Prezydent nie będzie musiał dojeżdżać do magistratu samochodem, tylko skorzysta z miejskiego systemu komunikacji, a raz w tygodniu, np. w piątki, będzie mógł dotrzeć do skomunikowanej filii Urzędu Miasta Szczacin na os. Słonecznym i tam przepracuje zwykłe 8h.
@@kogoś poniosło?
2023-11-08 17:31:57
A jakie to ma znaczenie? Kasa bedzie z UE, KPO, sensowność tych rzeczy nie ma tu nic do znaczenia, cały fit for 55 jest jak religia, nie ma to żadnego sensu ale i tak będzie implementowane, a jak się coś porypie to zrobią fit for 77 i jeszcze bardziej przykręcą śrubę . Zapłacimy za to w cenach wszystkiego, będą nowe podatki i nawet jak będzie prąd za darmo jak to obiecała totalna opozycja to i tak nie będzie nas stać na życie.
@kogoś poniosło?
2023-11-08 14:38:05
Koncepcja remontu linii do Pyrzyc nie ma żadnego sensu ekonomicznego ze względu na czas przejazdu (przez Stargard) i niską gęstość zaludnienia wzdłuż tej linii. Tutaj kolej nie wygra z busami. Bardziej realna byłaby odbudowa linii do Starego Czarnowa i poprowadzenia nowej linii ze Starego Czarnowa do Pyrzyc. Pozostaje kwestia bardzo wysokich kosztów takiej inwestycji.
@kogoś poniosło?
2023-11-08 14:31:09
Kierunek na Berlin i Hamburg nie oznacza od razu poprowadzenia SKM-ki do Niemiec, tylko odpowiednio do: Warzymic, Przecławia i Kołbaskowa (pierwszy kierunek) oraz Stobna, Dołuj i Dobrej (drugi kierunek).
@Simca
2023-11-08 13:21:30
Nie stoję w korkach, wolałbym transport publiczny a nie prowadzić samochód bo w tym czasie mógłbym robić coś innego np czytać książkę ale jak widzę miasto raczej idzie w tym kierunku żebym stał w korkach niż wybrał transport publiczny. Swoją drogą nie rozumiem dlaczego nie wprowadzimy w miastach obowiązku posiadania udokumentowanego miejsca parkingowego przy rejestracji 3 i kolejnych samochodów.
hecht
2023-11-08 12:25:49
Nie ma pieniędzy na przewozy tramwajami i autobusami a ci jeszcze o kolei która jest jeszcze droższa w eksploatacji. Będziecie Panie Przepiera mieli to samo co z waszym wspaniałym dalej zamkniętym aquaparkiem a szczegóły dobrze znacie. Gó... z was a nie włodarze.
@Majki
2023-11-08 09:36:51
Zatrudnij się w wojsku, jak ci tak żal cztery litery ściska.
M
2023-11-08 07:28:03
Również ze względu na polskich mieszkańców mieszkających w niemieckiej części aglomeracji SKM musi łączyć ze Szczecinem niemieckie gminy. Jeżeli uparcie będziemy ograniczać rozwój aglomeracyjny Szczecina tylko do polskiej części, będziemy na zawsze aglomeracją na pół gwizdka.
Wojtek
2023-11-08 06:56:29
Jeśli SKM zacznie działać trzeba na poważnie podejść do siatki połączeń autobusowych. Powinny one jeździć tylko tam, gdzie nie będzie można dotrzeć koleją i dowozić do przystanków kolejowych. Nie ma sensu dublować tras z SKM, a tym bardziej z tramwajami jak to ma miejsce dziś.
500 m
2023-11-08 00:34:08
Zgodnie ze specustawą mieszkaniową z 2018 r., "inwestycje mieszkaniowe mogą powstawać w odległości nie większej niż 1000 m od przystanku komunikacyjnego, a w miastach, w których liczba mieszkańców przekracza 100 000 mieszkańców – nie większej niż 500 m". Dla Szczecinia jest to więc 500 m. I rzeczywiście, taka odległość od przystanku komonikacji może zachęcić do skrzystania z niej. Jeśli jednak ktoś mieszka dalej niż 500 m, to nie można się dziwić, że woli dojazd samochodem.
kogoś poniosło?
2023-11-07 23:49:02
Będziemy rozwijać kolejkę dojazdową z przedmieść do miasta w kierunku na Berlin, na Hamburg... Kogoś chyba za bardzo poniosło. Kolejka o lokalnym charakterze ma dowozić ludzi do pracy, szkoły itp. a nie wozić powietrze po niemieckich wsiach. Niemcy dopłacą do DB Regio, a nie do naszych kolejek, więc niech się nasi tam nie pchają, a np. zaproponują odbudowę linii do Dobrej, Starego Czarnowa, czy Pyrzyc, na których znaleźliby się polscy pasażerowie.
Majki
2023-11-07 20:23:45
Parking w Podjuchach wybudowany pod potrzeby SKM, która jeszcze nie funkcjonuje, jest notorycznie zapchany autami pracowników jednostki wojskowej (takie wojsko co pracuje od 7 do 15). Sam chętnie bym skorzystał- z Podjuch do Portu Centralnego-ale już wiem, że będzie problem z parkowaniem
@Jaro
2023-11-07 20:19:06
Słuszna uwaga
Simca
2023-11-07 19:43:10
SKM wszędzie tam gdzie została zbudowana, sprawdza się. Trzeba oczywiście czasu, żeby ludzie przestawili się z opcji stania w korkach - w swoich autach - do trybu przesiadki na SKM. Z czasem mieszkańcy zrozumieją, że to się po prostu opłaca. Poza tym dzielnice z dostępem do kolei miejskiej, po prostu zyskują na wartości. Może też doczekam się kiedyś wydłużenia SKM do pięknej plaży w Trzebieży (choćby tylko latem).
Jaro
2023-11-07 18:51:00
Zamiast nazwy przystanku Niemierzyn bardziej logiczna jest nazwa Szpital Arkońska, dla wielu będzie zapewne bardziej czytelna
Pasażer
2023-11-07 18:19:01
Jeśli częstotliwość pociągów pozostanie taka sama, to poza mapkami i kosztowną akcją promocyjną nic się nie zmieni. Przykład: osoby dojeżdżające na trasie Gryfino-Szczecin-Gryfino jeśli pracują albo uczą się do 16.00 i zwykle nie zdążą dojechać na dworzec w pół godziny, to wracają do domu kolo 19.00. Godziny szczytu i brak pociągów. Totalna głupota. Póki lamusy nie znające potrzeb ludzi będą zatwierdzać nieżyciowe rozkłady jazdy, to SKM to tylko czcze gadanie, mimo wielomilionowych inwestycji.
Latamito
2023-11-07 17:54:56
Już kilkanaście lat temu szczecinianie płacili za ekspertyzy o powstaniu banku komunalnego. Teraz przy zadluzeniu miasta na 2,5 mld i wiecznych problemach z już istniejącą komunikacja miejska kolejne nierealne wizje, czyli SKM. Wszystkim etatowcom którzy tylko gadają że to powinno powstać zycze otwarcia własnej firmy i utrzymania się na rynku. Najłatwiej wydaje się publiczne pieniądze, od 25 lat te same twarze na pensjach publicznych i kolejne pomysły.
skm
2023-11-07 17:36:38
Bardzo dobrze że powstanie powinna być bezpłatna tak by wszystkie auta zniknęły ze Śródmieścia,szczególnie te z podwórek. Masz auto jedziesz SKM. na parking i podróżujesz. A obecnie mamy "warsztaty, muzea,bazy" na XlX wiecznych podwórkach miast zieleni.Ja rozumiem mini firmy ale ta część miasta została zbudowana dla ludzi a nie aut..Tak jest we wszystkich większych miastach po sąsiedzku. Miasto dla ludzi a auta na parkingi
I co?
2023-11-07 17:25:06
Mam jechać z Gryfina do Goleniowa przez Szczecin? Żart
Hdhdhd
2023-11-07 17:08:30
Pytanie bo mapy pokazują różnie: czy linie z Gryfina, Stargardu, Goleniowa będą kończyły trasę na głównym czy na niebuszewie?
Niewypał
2023-11-07 16:50:17
Star Gryf to normalnie czynne linie co to za skm, ale Gumieńce nie uwzględnia a Police to PKP zawalił całkiem.
@ awaria
2023-11-07 16:42:54
Haha . Przeprosin się zachciało. Może jeszcze pisemnie w trzech egzemplarzach. Wcale takie duże zamieszanie nie było. Wiem bo sam odczułem ta awarię. Na tablicach na przystankach była info. o awarii. Jakby w mediach mieli mówić o każdej awarii w każdym mieście to nie byłoby czasu na to co najciekawsze w telewizji czyli na reklamy.
@awaria
2023-11-07 16:22:41
Awaria sieci tramwajowej w żaden sposób nie obniża potrzeby funkcjonowania kolei metropolitalnej. Wręcz przeciwnie. Gdyby kolej już funkcjonowała, ta awaria byłaby mniej uciążliwa, bo część potoków pasażerskich podróżowałoby SKM. A kierunek na Berlin czy Hamburg to naturalny i historyczny kierunek ciążenia naszej aglomeracji.
@Awaria
2023-11-07 16:19:10
Awarie byly, są i będą... W domu też czasami coś się zepsuję.. nie ma na to rady
2025 a może 2030
2023-11-07 15:47:02
"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zakończenie budowy nowych oraz modernizację obecnych przystanków na liniach do Goleniowa, Stargardu i Gryfina do końca IV kwartału 2023. Udostępnienie ich dla podróżnych planowane jest w I kwartale 2024 roku - powiedział nam Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." Jak więc tu wieżyć w jakiekolwiek terminy
Awaria 06,11.2023
2023-11-07 15:40:20
Wczoraj miała miejsce potężna awaria ruchu tramwajowego. Armageddon dla pasażerów, zdezorientowani na przystankach. Autobusy przepełnione nie przyjmowały nowych pasażerów. W mediach żadnej informacji, żadnych przeprosin, żadnych przyczyn tej potężnej awarii. Znowu przemilczane problemy z komunikacją miejską odezwą się mocniej dla pasażerów. A wy mydlicie nam oczy SKM czy kierunkiem na Berlin i Hamburg. Stop nieudolności zarządczej komunikacji miejskiej

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA