Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta szczecińskim radnym zostaną przedstawione do uchwalenia nowe plany zagospodarowania dla kilku obszarów. Radni mają też zdecydować o dotacjach dla kilku parafii i instytucji na ratowanie zabytków. Najbardziej ożywiona dyskusja będzie się jednak zapewne toczyła nad przywróceniem płatnego parkowania na Starym Mieście. Co ciekawe, skłania się ku temu także część przedsiębiorców prowadzących działalność w tym rejonie.
Wśród planów zagospodarowania przestrzennego czekających na uchwalenie jest m.in. dokument dotyczący obszaru „Stare Miasto-Świętego Ducha". Obejmuje teren o powierzchni 2,1 ha ograniczony ulicami Świętego Ducha, Nabrzeże Wieleckie, Podwale i Nowa.
- To kolejny plan dla Starego Miasta i pierwszy, nowy dla frontu wodnego na Starym Mieście. Sporządzono go w celu ochrony i uzupełnienia staromiejskiego frontu wodnego w układzie urbanistycznym Starego Miasta wzdłuż ul. Nabrzeże Wieleckie – mówi Zofia Fiuk-Dymek, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta.
Ustalenia planu regulują w szczególności uzupełnienie panoramy Starego Miasta o zabudowę frontową zwartą z zabytkami wzdłuż rzeki, chroniąc i rozwijając w ten sposób wartości krajobrazowe, wzmacniają i wykształcają nowe funkcje centrotwórcze w tym rejonie Starego Miasta, wskazują przestrzenie publiczne, w tym bulwary nadrzeczne wraz z możliwościami ich wyposażenia.
Z kolei głównym założeniem planu „Golęcino–Świętojańska” jest odtworzenie rekreacyjnej tradycji tego miejsca poprzez utrzymanie zielonych stoków Wzgórza Kupały oraz ochronę i odbudowę infrastruktury wypoczynkowej, na którą składają się historyczne ciągi spacerowe z obsadzeniami, zabytkowy most pieszy nad linią kolejową, usług gastronomii z punktem widokowym na wzgórzu.
- Zadaniem planu jest przywrócenie dawnej funkcji miejsca, dobrze znanej szczecinianom przedwojennym i powojennym, jako miejsca weekendowego wypoczynku w plenerze i zieleni, z restauracją, z tarasu której rozpościerał się spektakularny widok na panoramę Odry i jeziora Dąbie – tłumaczy Zofia Fiuk–Dymek.
Omawiane mają być też plany dla obszarów „Krzekowo-Żyzna-Szeroka3" i „Pomorzany-szpital.
Kolejny blok projektów uchwał dotyczy dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków m.in. dla Parafii Ewangelicko-Augsburskiej pw. św. Trójcy w Szczecinie, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Serca NMP w Szczecinie, Zachodniopomorskiemu Oddziałowi Okręgowemu PCK w Szczecinie czy Wspólnocie Mieszkaniowej przy ul. Ściegiennego 57.
Radnych najbardziej rozgrzeje jednak zapewne dyskusja na temat płatnego parkowania na Starym Mieście. Na mocy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Szczecin w sprawie pozbawienia kategorii dróg gminnych 6 ulic na Starym Mieście, od około miesiąca parkowanie jest bezpłatne na ul. Łaziebnej, Mariackiej oraz części Tkackiej, Staromłyńskiej, Koński Kierat i Staromiejskiej. Od tego czasu zastawione jest praktycznie każde wolne miejsce na tym obszarze, także te, w których parkować nie wolno. Miasto proponuje, by na wspomnianym obszarze przywrócić Strefę Płatnego Parkowania, co zmusiłoby kierowców do wniesienia opłat, choć znacznie niższych, niż miało to miejsce gdy obowiązywała w tym miejscu Strefa Zamieszkania Stare Miasto. Co ciekawe, za płatnym parkowaniem jest część mieszkańców, którzy mają problem z dojazdem do własnych garaży oraz prowadzący działalność gospodarczą. Samochody z dostawami do lokali gastronomicznych czy kurierzy nie mają gdzie się zatrzymać. Dostawcy zmuszeni są blokować ulice lub pokonywać z towarem na wózkach po kilkaset metrów. Niektórzy wręcz odmawiają dowożenia towarów w tym rejonie.
Jeśli radni zgodzą się na ponowne wprowadzenie opłat za parkowanie w tym rejonie, może się to stać najwcześniej 1 lipca.
Tekst i foto: Tomasz TOKARZEWSKI