Sto milionów złotych. Tyle gmina Szczecin jest gotowa dołożyć do budowy Zachodniego Obejścia Szczecina. Suma ta jeszcze wzrośnie, bo podobne deklaracje złożyły samorządy, przez których tereny ma w przyszłości przebiegać ekspresówka. Pismo z propozycją wsparcia inwestycji wysłał wczoraj do Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prezydent Szczecina Piotr Krzystek.
Deklaracja współfinansowania przez władze lokalne rządowej inwestycji, jaką jest budowa dróg krajowych, pojawiła się po zakończeniu przetargu na opracowanie koncepcji zachodniego drogowego obejścia Szczecina wraz z tunelem Police – Święta. Ogłoszony przez GDDKiA w Szczecinie przetarg niestety się nie powiódł. Złożone przez firmy oferty okazały się za drogie.
– Nasza propozycja wynika z determinacji. To dla Szczecina, Polic, zakładów chemicznych czy lotniska w Goleniowie inwestycja pierwszej wagi. Wręcz priorytetowa – twierdzi prezydent Piotr Krzystek. – Bardzo nam zależy na jej realizacji. Jest dla nas za ważna, by po nieudanym przetargu odłożyć cały pomysł na półkę. Dlatego chcemy z Generalną Dyrekcją rozmawiać, przy okazji proponując wsparcie.
Nie jest wykluczone, że proponowane pieniądze (lub ich część) zostałyby wykorzystane w następnym przetargu. Przypomnijmy, wykonanie opracowania koncepcji programowej obejmującej również badania geologiczne gruntu pierwotnie wyceniono na 8 mln zł. Jak się okazało po otwarciu ofert firm, zabrakło aż 6 mln zł. Najtańsza propozycja sięgała bowiem 14 mln zł.
– Pomimo trudności, które mogą wynikać z przetargów, jesteśmy za kontynuacją realizacji tego projektu – mówi Władysław Diakun, burmistrz gminy Police. – Chcemy działać razem w tej sprawie.
Police i sąsiednie powiaty są gotowe do partycypowania w kosztach budowy zachodniego obejścia. Nie jest jednak jeszcze ustalone, ile są skłonne na ten cel przeznaczyć.
Co to jest Zachodnie Obejście Szczecina? To przyszła droga ekspresowa długości około 51 km. Ma przebiegać od autostrady A6 w okolicach Kołbaskowa (na zachód i północ od granic Szczecina) do węzła w Goleniowie.
Najbardziej skomplikowanym i jednocześnie najdroższym elementem planowanej trasy jest przeprawa przez Odrę na wysokości Polic i wsi Święta – zdecydowano już, że ekspresówka ma pokonać Odrę w tunelu. Stąd wysokie koszty budowy. Wstępnie oszacowano, że domknięcie obwodnicy Szczecina miałoby kosztować około 4 mld zł. Dużo, ale jej powstanie znacznie ułatwiłoby życie mieszkańcom podszczecińskich miejscowości – szczególnie tych położonych po zachodniej stronie Odry i na południe od Zalewu Szczecińskiego.
Zyskaliby również szczecinianie, bo obecnie cały transport do Zakładów Chemicznych Police przebiega przez centrum miasta. Zachodnie Obejście Szczecina zapewniłoby też lepszą komunikację zakładów z resztą kraju. ©℗
Leszek WÓJCIK
Fot. Dariusz Gorajski