Kierowcy mogą już korzystać z całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem o długości prawie 130 km. W czwartek (10 października) został udostępniony do ruchu odcinek od Kołobrzegu do Koszalina (44,2 km). Nowa S6 skróci czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o ok. 40 minut.
Jako pierwszy, w maju tego roku, do ruchu został oddany odcinek łączący drogę S3 w rejonie Goleniowa z obwodnicą Nowogardu. Na odcinku Nowogard-Płoty od sierpnia jedziemy już nową S6, na razie jeszcze jedną jezdnią. Kolejne dwa odcinki zostały oddane do ruchu 30 września, były to łączące Płoty z Kołobrzegiem.
Oddane w czwartek do użytkowania odcinki między Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa umożliwią spięcie całej trasy S6 w całość. Na odcinku Ustronie Morskie-Koszalin jeszcze przez najbliższe tygodnie będą wykonywane prace wykończeniowe, w szczególności poza jezdniami drogi ekspresowej.
Do końca października zostanie jeszcze udostępniony odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód oraz druga jezdnia na odcinku Nowogard-Płoty.
Planowanie drogi ekspresowej S6 w Zachodniopomorskiem rozpoczęło się kilkanaście lat temu. W 2010 r. została uzyskana decyzja środowiskowa, w której określono jej przebieg. Ekspresowa „szóstka” na odcinku od Modlimowa do Koszalina została poprowadzona nowym przebiegiem w kierunku na Kołobrzeg i dalej do Koszalina. Dzięki temu nie trzeba było budować S6 i S11 obok siebie na odcinku 30 km, komunikację zapewnia wspólny przebieg tych dróg od Kołobrzegu do Koszalina. W kolejnych etapach prac przygotowawczych została opracowana koncepcja programowa i wykonane badania geologiczne. Dla obwodnicy Koszalina i Sianowa przygotowano projekt budowlany.
Całą drogę od Goleniowa (połączenie z S3) podzielono na 7 odcinków realizacyjnych, 6 fragmentów od Goleniowa do Koszalina realizowanych w formule projektuj i buduj oraz realizowaną w formule buduj obwodnicę Koszalina i Sianowa. Umowy z wykonawcami były sukcesywnie podpisywane od września 2015 r. do początku 2016 roku. Roboty realizowali: Budimex SA (Goleniów-Nowogard i Płoty-Kiełpino), Mosty Łódź SA (Nowogard-Płoty), Polaqua i Dargados (Kiełpino-Kołobrzeg), PORR SA (Kołobrzeg-Ustronie oraz obwodnica Koszalina i Sianowa) i Strabag SA (Ustronie-Koszalin).
Roboty na odcinkach projektuj i buduj ruszyły wiosną 2017 r. po zakończeniu fazy opracowywania dokumentacji projektowych. Były finalizowane w tym roku. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły problemy z podłożem, co spowodowało konieczność zmiany projektu dla części odcinka. Stąd w tym roku gotowe będzie 12 z 20 km tej obwodnicy.
S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy przez węzły drogowe, których powstało 16. Na całej trasie zbudowano 146 obiektów mostowych.
Budowa drogi obejmuję również 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Trwają jeszcze tam prace.Jako pierwszy powinien zostać udostępniony MOP Jarkowo miedzy Kiełpinem a Kołobrzegiem. Na MOP Wyszogóra i Jarkowo będą jeszcze wykonywane stacje benzynowe i restauracje, przetargi na dzierżawę wkrótce się rozpoczną.
Zarządzanie i utrzymanie drogi umożliwią 3 obwody drogowe powstałe przy węzłach. W ramach inwestycji powstał również system zarządzania ruchem z wieloma kamerami, czujnikami i tablicami zmiennej treści, który będzie sukcesywnie wdrażany w użytkowanie.
Około 120 mln zł, zapewnionych na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin - Słupsk, umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości. W 2021 r. ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji.
Koszt całej S6 Goleniów-Koszalin to około 3,9 miliarda złotych. Inwestycja była współfinansowana (1,55 mld zł) ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020.
(g)
Fot. GDDKiA/Szczecin