O konieczności wybudowania trasy średnicowej, która odciąży główne ulice Barlinka, zaczęto mówić kilka lat temu. Pierwszy projekt trasy pojawił się w 2010 r. Po siedmiu latach od tego czasu budowa ruszy. Podpisano już umowę z wykonawcą drogi.
Głównymi ulicami miasta, Niepodległości i 1 Maja miesięcznie porusza się kilka tysięcy samochodów. W tym wiele ciężarowych. Dlatego coraz więcej narzekań na trudności z tym związane wpływało do władz miasta. Skarżyli się zarówno piesi, rowerzyści, jak i osoby, których mieszkania bezpośrednio sąsiadują ze wspomnianymi ulicami. Na coraz większe problemy z wyjazdami z bocznych uliczek narzekali miejscowi kierowcy. Stąd pomysł na trasę średnicową. Pierwsze rozmowy w tej sprawie rozpoczął były burmistrz Barlinka, Zygmunt Siarkiewicz. Ustalono, że nowa droga będzie prowadzić po byłym torowisku.
Rozpoczęły się rozmowy z PKP i innymi zainteresowanymi stronami, w tym z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim, który był głównym inwestorem budowy trasy średnicowej. W trakcie prac projektowych rozmawiano z mieszkańcami, którzy swoje domy mają najbliżej nowej trasy. Słuchano ich uwag i propozycji (na części trasy pojawią się m.in. ekrany dźwiękochłonne).
Pierwsze prace budowlane miały się rozpocząć w 2010 r. Z różnych przyczyn do tego nie doszło. W międzyczasie ustalono, że gmina dołoży się do inwestycji. Padały różne kwoty dofinansowania. Obecnie jest to 25 proc. z całości zadania, które kosztować będzie ok. 17 mln zł. Gmina będzie musiała także zapłacić odszkodowania za przejęcie nieruchomości potrzebnych do realizacji inwestycji.
Wykonawcą inwestycji jest firma Skanska S.A. Przedsięwzięcie rozpocznie się rozbiórką byłego wiaduktu kolejowego na ulicy Ogrodowej. Zakres prac obejmie także m.in. rozbiórkę starych budynków kolejowych oraz rozbiórkę i budowę szeregu obiektów inżynierskich, w tym kładki dla pieszych na przedłużeniu ul. Kasprowicza, nowych wiaduktów nad ulicami Tunelową i Ogrodową oraz przebudowę przepustu (nad kanałem Młynówki). Przewidziana jest też m.in. budowa dwóch skrzyżowań typu rondo (z ul. św. Bonifacego oraz ulicami Dworcową i Fabryczną).
Prace będą prowadzone etapami. Powinny się zakończyć we wrześniu 2018 roku. Nowa droga będzie miała około trzech kilometrów długości. ©℗
Tekst i fot. J. Słomka
Na zdjęciu: Za rok w tym miejscu zamiast pozostałości po torach, powinna być trasa średnicowa.