To już ostatni etap przebudowy szczecińskiego Dworca Głównego. Od niedzieli, 10 marca, niedostępna będzie stara kładka łącząca ul. Kolumba z ul. Owocową. W decydującą fazę wkroczyły też prace przy modernizacji peronu 3. Wszystkie działania powinny się zakończyć jeszcze w tym roku.
- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - zapewnia Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK SA. - Prowadzone są pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, ale nie utrudniało to ich przebiegu na żadnym etapie.
Od niedzieli pasażerowie będą korzystać z wyremontowanego już całkowicie peronu 1. Rusza też przebudowa kładki – powstanie komfortowe, nowoczesne przejście w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. PKP Polskie Linie Kolejowe SA na drugi etap modernizacji stacji przeznaczyły ok. 60 mln zł. Projekt współfinansowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Wszystkie prace skończyły się już na peronie nr 1, zyskał on pełne zadaszenie - informuje Zbigniew Wolny. - Wiata od strony budynku dworca została wydłużona o odnowione elementy przeniesione z zabytkowych zadaszeń sąsiednich peronów. Na peronie, już wcześniej powstała antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i słabowidzących.
Są też nowe ławki i oświetlenie. Poziom bezpieczeństwa pasażerów podnosi monitoring. Z nowoczesnego peronu odjeżdżają przede wszystkim pociągi regionalne i szynobusy w kierunku Niemiec.
- Przebudowana kładka będzie przeszklona i całkowicie zadaszona - dodaje Grzegorz Gorczyński, kierownik projektu. - Ochroni podróżnych przed śniegiem, deszczem i ułatwi dojście na perony. Zamontowane będą 4 windy prowadzące na perony i jedna przy ul. Kolumba.
Obiekt zostanie połączony blisko 150-metrowym łącznikiem z drugą istniejącą kładką, wybudowaną w 2016 roku. Obecnie z pomocą ciężkiego sprzętu montowane są ważące po kilkaset kilogramów podpory, które będą podtrzymywały przeszklony łącznik.
Od niedzieli, 10 marca, na czas prac przy przebudowie kładki, obiekt będzie częściowo wyłączony z użytku. Dla podróżnych dostępne będzie jedynie dojście od strony ul. Czarnieckiego - na peron nr 4. Znajduje się tam pochylnia, z której mogą korzystać osoby z ograniczoną mobilnością. Dojście na pozostałe perony będzie możliwe wyłącznie z nowszej kładki, od strony ul. Kolumba i ul. Owocowej oraz z budynku dworca.
Podczas prowadzonej od kilku lat modernizacji na stacji Szczecin Główny zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to sprawniejszą obsługę i większy poziom bezpieczeństwa. Wydłużenie toru przy peronie nr 2 zwiększyło też przepustowość stacji, na którą może wjechać teraz większa liczba składów. Trwająca obecnie inwestycja jest kontynuacją przebudowy realizowanej między 2014 a 2016 r. wspólnie z PKP S.A. Przebudowany został dworzec, wybudowano nowoczesną kładkę, zmodernizowano perony nr 1 i 4.
Prace prowadzone są w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) Etap I Szczecin Główny”. Realizowany obecnie drugi etap prac warty jest ok. 60 mln zł netto. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach PO IiŚ. Dofinansowanie wynosi ok. 51 mln zł netto. ©℗
Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI
Wizualizacje: PKP PLK