Zamiast ubywać – przybywa. Reklam w Szczecinie jest coraz więcej, a skutecznych narzędzi do ich zwalczania wciąż brak. Radna Koalicji Obywatelskiej Dominika Jackowski podważa legalność niektórych z nich, powołując się na zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Pisaliśmy już o wielkim banerze, który zasłania detale architektoniczne elewacji kamienicy przy ulicy Śląskiej 43a. Teraz przygląda mu się radna Jackowski, która powołuje się na Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Centrum – plac Odrodzenia”. Jego zapisy dopuszczają lokalizację reklam, które nie przysłaniają wystroju elewacji na budynkach objętych ochroną konserwatorską. Radna zwraca uwagę, że kamienica objęta jest ową ochroną, jednak pomimo tego „zamieszczono banery reklamowe zasłaniające wystrój elewacji”.
Dominika Jackowski poinformowała o zgłoszeniu sprawy wątpliwej legalności reklamy do prezydenta Piotra Krzystka, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wydziału Urbanistyki i Administracji Budowlanej Urzędu Miasta.
Drugi nośnik reklamowy, który budzi wątpliwość radnej Jackowski, znajduje się na chodniku przy ul. Wyszyńskiego w sąsiedztwie zabytkowego kościoła.
Na zdjęciu: Ulica Wyszyńskiego w Szczecinie. Fot. Dariusz Gorajski
Tymczasem zapisy miejscowego planu dla tego terenu zakazują m.in. nowych i przedłużania lokalizacji istniejących reklam emitujących światło pulsujące, które mogą zakłócać życie mieszkańców pobliskich budynków. Miejscowy plan zakazuje także lokalizacji wolno stojących nośników reklamowych na tle zabytków i powiązanej z nimi zieleni.
„Na tym terenie znajduje się nośnik reklamowy emitujący światło (podświetlany). Ustawiony jest w sąsiedztwie zabytkowego kościoła, a więc na jego tle” – argumentuje Dominika Jackowski w interpelacji do prezydenta.
Radna chce wiedzieć, czy nośnik reklamowy na Wyszyńskiego posiada pozwolenia na budowę, ponieważ „to obiekt związany z gruntem, więc zgłoszenie nie byłoby wystarczające”, a także czy reklama usytuowana jest zgodnie z zapisami miejscowego planu, czy posiada zgodę na zajęcie pasa ruchu drogowego oraz jaki jest roczny przychód miasta z tytułu zajęcia pasa.
Przypomnijmy, że zarówno Dominika Jackowski, jak i radna Edyta Łongiewska-Wijas kierowały interpelacje do prezydenta z pytaniami o projekt szczecińskiej uchwały krajobrazowej, której zapisy mają regulować m.in. zasady umieszczania reklam.
Zastępca prezydenta Daniel Wacinkiewicz poinformował, że „w sierpniu 2017 r. wspomniany projekt uchwały został przekazany do Biura Rady Miasta. Do dnia dzisiejszego Rada Miasta Szczecin nie podjęła decyzji o umieszczeniu ww. projektu w porządku obrad sesji”. ©℗
Karolina Nawrocka
Na zdjęciu: Wielki baner zasłania detale architektoniczne elewacji kamienicy przy ulicy Śląskiej w Szczecinie.
Fot. Ryszard Pakieser