piątek, 05 marca 2021r.

Radni odrzucili inicjatywę obywatelską w sprawie SPP

Data publikacji: 2021-01-26 18:14
Ostatnia aktualizacja: 2021-01-28 11:04
Radni odrzucili inicjatywę obywatelską w sprawie SPP
Fot. Dariusz Gorajski (archiwum)  

Ponad dwie godziny szczecińscy radni dyskutowali na temat przesunięcia w czasie wprowadzenia zmian w Strefie Płatnego Parkowania. W efekcie większość radnych zagłosowała przeciwko inicjatywie obywatelskiej, która zakładała wprowadzenie zmian od 1 lipca 2022 roku. Tym samym podwyżki opłat za postój oraz powiększona strefa zaczną obowiązywać już 31 marca 2021 roku. 

Za odłożeniem zmian w SPP zagłosowało 11 radnych, a przeciw – 18. Przypomnijmy, że grupa mieszkańców Szczecina protestowała przeciwko zmianom w Strefie Płatnego Parkowania, które zaczną obowiązywać 1 kwietnia 2021 roku. Przez kilkanaście dni prowadzili akcję zbierania podpisów pod projektem uchwały obywatelskiej. Udało się ich zebrać prawie tysiąc. 

Inicjatywa obywatelska odrzucona

- Nie jesteśmy przeciwnikami podwyżek. Prosimy tylko o odroczenie ich wprowadzenia do momentu, w którym mieszkańcy będą mieli wybór, czyli kiedy uruchomiona zostanie między innymi Szczecińska Kolej Metropolitalna. Od września zeszłego roku spotkałem się i rozmawiałem z setkami kierowców. Żaden z nich nie powiedział, że na skutek tych podwyżek przesiądzie się z własnego samochodu do komunikacji publicznej, jak oczekuje tego pan prezydent. Nie dlatego, że nie chcą, bo wielu z nich chętnie by to zrobiło. Obecny system komunikacji publicznej nie stanowi w naszym mieście żadnej alternatywy - argumentował Damian Frycz, inicjator uchwały obywatelskiej. 

Przypomnijmy, że radni przyjęli uchwałę w sprawie powiększenia Strefy Płatnego Parkowania i podwyższenia opłat za postój we wrześniu ubiegłego roku. Za wprowadzeniem uchwały zagłosowało 15 radnych, przeciw było 11, a wstrzymało się 5. 

- W całej dyskusji o Strefie Płatnego Parkowania zapomina się o tym, że nie dotyczy ona tylko kierowców. Zawsze dyskutujemy o tym, ile będzie miejsc parkingowych i ile będą one kosztować. Według mnie SPP dotyczy wszystkich uczestników ruch. Przez to, że jest tak dużo samochodów w mieście, pozostali mają utrudnioną komunikację. W tej chwili osiągnęliśmy apogeum, jeśli chodzi o samochody w mieście. Uważam, że nie należy odwlekać tej reformy. Powinniśmy pomagać tym, którzy są dyskryminowani w ruchu - kontrargumentował lokalny aktywista Marcin Chruśliński. 

Nowa SPP obejmie kilkadziesiąt nowych ulic

Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości zagłosował “za” inicjatywą obywatelską. Przeciwni byli radni Koalicji Obywatelskiej oraz Bezpartyjni. 

- Inicjatywa obywatelska, którą składa prawie tysiąc mieszkańców, jest działaniem naprawdę przemyślanym. Te osoby nie są przeciwnikami zmian, tylko w sposób konkretny chcą te zmiany powiązać z poprawą transportu zbiorowego w mieście - dodał radny Prawa i Sprawiedliwości Leszek Duklanowski.  - Uważam, że należy docenić tę inicjatywę.

- Jako klub Bezpartyjnych jesteśmy przeciwni tej uchwale. Szkoda, bowiem to inicjatywa obywatelska. Zrobiliśmy już za dużo w tej sprawie, abyśmy teraz się cofali - argumentował przewodniczący klubu Bezpartyjnych Mirosław Żylik. W podobnym tonie wypowiadali się radni Koalicji Obywatelskiej. 

Nowa Strefa Płatnego Parkowania obejmie kilkadziesiąt nowych ulic i prawie pięć tysięcy nowych miejsc do parkowania. W strefie A za pierwszą godzinę zapłacimy 3,60 zł (zamiast 2,80 zł), a w strefie B – 2,80 zł (zamiast 1,60 zł). Wzrosną także ceny miesięcznych abonamentów. W czerwonej strefie będzie kosztować 240 zł, a w żółtej – 150 zł.  

- 1 kwietnia nadal nie będziemy mieć wyboru. Ludzie, którzy podpisali się pod projektem, są za wprowadzeniem podwyżek, ale widzą, że nie mają obecnie żadnej alternatywy. To wcale nie jest łatwe zebrać tyle głosów. My nie chcemy czegoś za darmo. Cały czas przerzucaliście się (radni – red.) podwyżkami. Liczyłem na to, że ulżycie mieszkańcom i odłożycie je w czasie. Obydwoje z radnym Słowikiem jesteśmy zwolennikami transportu zrównoważonego, ale z dniem 1 kwietnia nie będziemy z takiego korzystać. Myślałem, że wysłuchacie głosów mieszkańców. Niestety - przyznał gorzko Damian Frycz. 

Karolina Nawrocka 

Komentarze

Alicja
2021-02-09 12:06:08
Myślicie, że podnosząc maksymalnie ceny za parkowanie od 1.04 dla tych co dojeżdżają do pracy z innych gmin niż Szczecin się obłowicie. Otóż myślenie chyba nie jest najmocniejszą stroną tych z magistratu. Otóż dostawaliście ode mnie 140 zł miesięcznie (takich jak ja jest trochę) a od kwietnia dostaniecie okrągłe 0. Tak, właśnie znalazłam miejsce gdzie będę mogła spokojnie dojść do pracy w 5 minut a parking jest bezpłatny. Nie powiem wam gdzie bo zaraz rozszerzycie strefę. Takich osób jak ja będzie chyba sporo, ponieważ moi współpracownicy już szukają gdzie będą mogli zaparkować za 0 zł.
mk777
2021-01-28 14:18:13
Z grubsza wygląda to tak: Niech nie przyjeżdżają autami do miasta.. ale nie ma czym i jak. Ci co mieszkają w Centrum z kolei.. to niech sprzedadzą samochody a pieniądze oddadzą miastu, bo potrzebuje! Wszyscy mają jakieś interesy i chcą żyć w tym mieście a u nas stale nie ma rozwiązań: Transport jest niesprawny i źle zorganizowany. Do tego ryzyko w pandemii. Drogi są zwężane, przez co potęgują się korki i ludzie wdychają spaliny. Nie ma sensownego rozwiązania parkowania, i nikt nawet nie próbuje o tym mówić. Dla rowerzystów też nie jest dobrze: ścieżki w remontach, nie łączące się w całość. Kontrapasy źle wytyczone i fatalnie oznaczone, przykład: Jagiellońska, kontrapas niewidoczny bo szary w szarości.. do tego jak autobus puścili, to się rowerzysta nie mieści jadąc, bo autobus musi po jego drodze. Czas by było nie myśleć pieniędzmi, tylko pomyśleć o wszystkich mieszkańcach, o tym że chcą żyć, wypoczywać, ale i pracować, jeździć...A nie tylko pozorowane działania, które się sprowadziły do podwyżek.
Czytelnik
2021-01-28 10:34:02
Radni są jednak nieodpowiedzialni. W dobie PANDEMII ZMUSZAJĄ LUDZI do korzystania z komunikacji miejskiej zamiast własnych samochodów. Rozum im odebrało? Przecież inicjatywa przesunięcia rozbudowy strefy i podniesienia opłat zgodnie z wnioskiem społecznym dotyczyła tylko czasu. Oczywiście prezydent i radni nie korzystają z komunikacji miejskiej więc los ludzi stłoczonych w autobusach i tramwajach jest im obojętny. Pewnie się zaszczepią poza kolejką i tym bardziej zagrożenie epidemiczne ich nie dotyczy. Wstyd - nie za zwiększenie strefy - wstyd za głupotę tej decyzji w dobie pandemii.
obywatel
2021-01-27 21:41:38
I po inicjatywie obywatelskiej. a tak ją sobą po wcy lansują. Do wyborow bedzie fajna lista sprzedawczykow glosujących przeciwko petycjom i inicjatywom obywatelskim. Jest niezwykle interesująca. Bedzie na fb
Do osiołków
2021-01-27 12:26:39
które tu z uporem maniaka wciskają bzdury o przesiadce minimum 50% z użytkowników samochodów prywatnych na KM. Krótką 100% prawdę napisali "gość" i "Helikopter z Misia". Samochód po to, aby nie tracić dużej ilości czasu przez KM (dojście, oczekiwanie na pojazd KM + ewentualna przesiadka i znów dojście). Jak ktoś porusza się z tylko punktu A do punktu B i potem z powrotem to i może skorzystać z niej. Ale jeżeli ktoś przemieszcza się nie tylko do pracy, ale ma jeszcze po do załatwienia coś " tu i tam" to tylko samochód... Jedyny szybki środek KM to... metro w Warszawie. Osobiście to przetestowałem, gdy było się trza przesiąść "z innych przyczyn" z metra na KM naziemną. No i obecnie jeszcze wirusik... Częstotliwość KM co 3 - 5 minut może być za mała.
Helikopter z Misia
2021-01-27 10:46:30
zacznijmy od tego, że SPP istnieje 25 lat i pasie się tam już drugie pokolenie różnych prezesów, dyrektorów i kierowników. Przez ten czas kierowcy wpłacili do SPP około 1 miliarda pln . Gdzie są te pieniądze ? Przez 25 lat nie wybudowano ani jednego parkingowca, malowano tylko linie białą farbą a szczytowe osiągnięcie tego chorego systemu to parking na basenie górniczym.
Filiks
2021-01-27 09:53:04
I bardzo dobrze. SPP powinna być droga.
tomato
2021-01-27 09:46:34
zakaz poruszania sie w miescie aut starszych niz 12 lat i ponizej normy "euro 5".....i problem duzej ilosci samochodow rozwiazany..:)))
gość
2021-01-27 08:52:55
Radni piS teraz za inicjatywa obywatelską, a sami robili przeróżne podwyzki w poprzednich kadencjach gdy byli w koalicji z Krzystkiem. Wysokie koszty za wywóz śmieci to zasługa centrali PiSu. Wszyscy politycy bez wzgledu na barwy sa po jednych pieniadzach
wybór jest
2021-01-27 08:45:31
Równocześnie z podwyżkami w SPP zostają znacząco obniżone ceny za bilety w komunikacji miejskiej.
przecież
2021-01-27 08:28:51
Nikt nikogo nie zmusza do parkowania w centrum Szczecina. Nie chcesz płacić - nie parkuj.
"Ałtorytet"
2021-01-27 07:56:24
Jak czytam te wszystkie komentarze to odnosze wrazenie ze wszyscy ktorzy są kontra "podwyżkom i opłatom" za parkowanie w ogóle - przyzwaczailo sie do parkowania za darmo i i są zdziwieni tym ze mają za to płacic . "Jak to mam płacic - przeciez u tatula na wiosce stawialo się "furę" za stodołą/na łące/polu a tu nagle nie dośc ze wydałem na "ałto" prawie tysiąc ojro to mam płacic za kawałek chodnika/jezdni." Nie podoba się to....
zed
2021-01-27 07:45:05
Duklanowski nie powinien nawet się odzywać bo był głównym inicjatorem podwyżek w SPP w 2012 roku.
Ta się pytam
2021-01-27 06:59:04
To kiedy te wybory do Rady Miasta ?
A co na to ?
2021-01-26 23:41:02
Pan G.G. ktory tak "Walczy" z SPP i Prezydentem w tej sprawie ?/?
Heniek
2021-01-26 22:05:40
Mnie biurokracjj w magistracie i będą oszczędnosci
Dobra decyzja
2021-01-26 22:03:35
Lobby samochodowe chciało przechytrzyć Szczecinian
Mam nadzieje
2021-01-26 21:57:56
Mam nadzieje ze stawka za drugą godzine to bedzie min. 7.60 a trzecia i nastepne min.15.00. To jedyny sposob aby wymusic rotacje...
Duze Brawa ...!!
2021-01-26 21:32:03
Dle Radnego Pana Leszka Duklanowskiego ! Ale co z tego: jak w Stettinie glosuje sie jeszcze na "PO-trzaskanych" i po-noc Bezpartyjnych oraz Stara Kaste...
Helikopter z Misia
2021-01-26 21:11:33
jak obywatele chcą odsunięcia podwyżek to są be, ale jak 2 razy pakują pieniądze w boisko szkolne gdzie radny Żylik jest dyrektorem to są cacy. Moderator Kuriera zamiast wycinać posty może przejedzie się na ulicę Hożą i zrobi wywiad z ochroniarzami , którzy bronią wstępu na to boisko.
haloooooooooooo
2021-01-26 20:47:21
Ludzie, zbierzmy się i pokażmy nasz brak zgody na nie liczenie się z nami. To ostatni moment żeby zobaczyli, że nie godzimy się na takie traktowanie Szczecinian! Zorganizujmy się i zamanifestujmy. Pokażmy, że na coś nas stać. Duże, codzienne pikiety na dziedzińcu przed Urzędem Miejskim to jedyna metoda. Codziennie o 17-ej aż do skutku.
11 sprawiedliwych
2021-01-26 20:18:47
Warto zapamiętać i w następnych wyborach głosować na PiS.
ktoś
2021-01-26 19:30:30
Halo Radni .Potraficie tylko brać diety i głosować przeciwko mieszkańcom z których podatków nieźle żyjecie. „Kurier Szczeciński” z dnia 12 marca 1952 r. cytat " Usprawnienie komunikacji tramwajowej Od 15 marca br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Szczecinie wprowadza usprawnienia w komunikacji tramwajowej oraz wiele zmian w przepisach. Już od soboty rano i po południu tramwaje będą kursowały co 8 minut, a w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta – co 10 minut. Zwiększenie częstotliwości w kursowaniu tramwajów będzie możliwe dzięki skróceniu postojów na przystankach końcowych. (….) Ponadto od 15 bm. będą kursowały na wszystkich liniach tramwaje nocne oznaczone literą „N”. (…)
Jędruś
2021-01-26 19:26:03
A czy nasi radni parkują za darmo ? Należy zablokować im samochody i niech bulą tak jak my wszyscy.
Ja i moi znajomi
2021-01-26 19:24:40
przypomnimy Słowikowi, Żylikowi i im podobnym o dzisiejszym dniu przy następnych wyborach.
SAD
2021-01-26 19:22:01
Moją uwagę zwróciło, że autorka nie napisała jacy radni głosowali za a jacy przeciw.
Przeciw ludziom
2021-01-26 19:10:05
Co to za władze samorządowe, jeżeli podejmują decyzje utrudniające życie mieszkańcom? I to w czasach pandemii, gdy własny środek transportu jest szczególnie potrzebny...
Fin
2021-01-26 18:39:08
Biorąc pod uwagę średnie zarobki u nas drożej niż w Warszawie

Dodaj komentarz

HEJT STOP


Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ