poniedziałek, 22 lipca 2019.
Strona główna > Wiadomości > Racja wyższego rzędu

Racja wyższego rzędu

Racja wyższego rzędu
Data publikacji: 2019-01-19 14:29
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:30
Wywietleń: 1998 371978

„Rozumiem, że realizacja tej inwestycji wymaga mnóstwa sił, środków i ofiar w zieleni, ale… Czy rzeczywiście trzeba wszystko ciąć w pień? Czy nawet drzewa i krzewy rosnące w donicach, które na obecnym placu budowy pozostały po dawnym centrum ogrodniczym?" - pytał nasz Czytelnik. Projekt zagospodarowania zieleni dla inwestycji Węzła Łękno - kolejnego fragmentu Trasy Średnicowej i jej skrzyżowania z al. Wojska Polskiego - zostanie zrealizowany - jak przekazało Centrum Informacji Miasta. Czyli bez zbędnych sentymentów.

W rejonie al. Wojska Polskiego i ul. Zaleskiego trwają prace poprzedzające zasadnicze roboty budowlane, czyli m.in. usuwana zieleń kolidująca z inwestycją. Tadeusz Turek, nasz Czytelnik - jak informowaliśmy przed kilkoma dniami - upomniał się o sadzonki drzew i krzewów, pozostawione w donicach na terenie dawnego centrum ogrodniczego. Przekonywał: „To niepotrzebna szkoda. Sadzonki w donicach można by przenieść i posadzić w innych punktach miasta. Można by też przynajmniej część z nich, czyli choćby zimozielone żywotniki, użyć jako fragment zielonych osłon przed hasałem i kurzem, jaki z pewnością będzie generował wzmożony ruch pojazdów, jaki za sprawą Węzła Łękno już w przyszłym roku się pojawi w tym rejonie.

Sugestie naszego Czytelnika przekazaliśmy do magistratu. Z Centrum Informacji Miasta właśnie otrzymaliśmy odpowiedź:

„Rośliny pozostawione w donicach, o których pisze mieszkaniec, nie są własnością miasta lecz dzierżawcy dawnego terenu centrum ogrodniczego, który opuścił teren i porzucił materiał roślinny. W ramach prac projektowych przeprowadzono szczegółową inwentaryzację geodezyjną lokalizacji drzew oraz inwentaryzacją dendrologiczną. W projekcie do wycinki wskazano wyłącznie drzewa, które bezpośrednio kolidują z inwestycją. Oczywiście zaplanowano również nasadzenia kompensacyjne w ilości 800 sztuk drzew oraz krzewów w ilości 7600 m kw. Nasadzenia zostaną wykonane na terenie inwestycji oraz w innych lokalizacjach miasta. Zważając na powyższe, nie przewidujemy zagospodarowywania pozostawionych roślin w innych lokalizacjach".

Mimo apelu naszego Czytelnika, służby odpowiedzialne za stan miejskiej zieleni nie cofnęły wyroku wydanego na sadzonki z donic. Będzie jak w projekcie: bez niespodzianek, opóźnień i zbędnych sentymentów. Miejsce starej zieleni - w tym blisko 1 tysiąca drzew - zajmą nowe nasadzenia. A Węzeł Łękno, mający pełnić funkcję centrum przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, zostanie zrealizowany do końca przyszłego roku.

(an)

Fot. Tadeusz TUREK

Racja wyższego rzędu Racja wyższego rzędu Racja wyższego rzędu

Komentarze

Richard
Taki Poznań też nam pozazdrościł nazwy i powołali sobie poznańską kolej metropolitalną :) nasz szczęście mogą nam pozazdrościć układu torowego, po ich przy naszym to wiocha. Podobnie beznadziejny mają tabor i zero inwestycji w dworce i przystanki. Za to naklejki poznańska kolej Metropolitalna do tego badziewia wszędzie są :) jak my zbudujemy swoją pyry padną z zawiści
2019-01-20 22:18:24
Robert
Takie pierdziele jak uhu.uhu nic i tak nie zrozumieją. Ważne żeby była stocznia i kopcilo się czarnym dymem z fabrycznych kominów. Kolej Metropolitalna to super pomysł i godna nazwa. Trzeba tylko pozmieniać totalnie trasy autobusów, aby na pasażerach wymusić niejako korzystanie z kolei w obrębie metropolii szczecińskiej. Jak nastąpią zmiany mentalne, to wszyscy przywykną że kolejką najszybciej, jak w trójmiejskie czy warszawie
2019-01-20 18:06:08
@uhu.uhu
Szczecińska kolej Metropolitalna nie ma na siebie zarabiać, ale jest częścią główną układu komunikacji zbiorowej dla całego szczecińskiego obszaru metropolitalnego. A komunikacja zbiorowa, publiczna na całym świecie jest dotowana. Argument zupełnie nie trafiony, jeśli zna się realia współczesnej ekonomii. Ważne aby dostosować możliwości przesiadki z innych środków komunikacji do SKM, czyli ograniczyć rolę autobusów i dobrze skomunikować węzły przesiadkowe z tramwajami itd. Kiedyś tego nie czyniono, bo kolej sobie a komunikacja miejska sobie. Nazwa jak najbardziej fajna i trafna, bo Szczecin jak na polskie warunki jest metropolią. Wystarczy zapoznać się co to oznacza, a nie pisać bzdury że nie jest bo nie ma stoczni czy przemysłu. Metropolia to miasto centralne związane funkcjonalnie z miastami satelickimi w zakresie komunikacji!, kultury, szkolnictwa i nauki, usług zdrowotnych i rekreacyjnych, powiązaniami gospodarczymi i społecznymi o minimalnej licznie ludności 500tys. Znacznie mniejsze i mniej istotne miasta w naszym kraju, takie jak Bydgoszcz, Lublin, Rzeszów tworzą obszary metropolitalne, a porównywalny wielkością ze Szczecinem Gdańsk skopiował nazwę swojej kolei od nas tworząc pomorską kolej metropolitalną. Jak na polskie warunki Szczecin i okoliczne jednostki są metropolią a nazwa kolei metropolitalnej w pełni uzasadniona
2019-01-20 08:11:50
uhu.uhu
"zaplanowano również nasadzenia kompensacyjne w ilości 800 sztuk drzew oraz krzewów w ilości 7600 m kw. Nasadzenia zostaną wykonane na terenie inwestycji oraz w innych lokalizacjach miastazaplanowano również nasadzenia kompensacyjne w ilości 800 sztuk drzew oraz krzewów w ilości 7600 m kw. Nasadzenia zostaną wykonane na terenie inwestycji oraz w innych lokalizacjach miasta" - czyli.. w innym rejonie bo w tym raczej nic poza asfaltem nie będzie. "Węzeł Łękno, mający pełnić funkcję centrum przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, " - węzeł i owszem ale z tą .. koleją "metropolitalną" ... pożal się boże .. Starsi mieszkańcy pamiętają że kolej jeździła do Trzebieży czy Gryfina.. i co ? i wszystko umarło naturalnym trybem.. U nas powstanie kolej "metropolitalna". I będzie , może kilka lat.. do momentu utraty dopłat.. wtedy okaże się, że cały pomysł był.. do"kitu", bo nie zarobi na siebie. Szczecin to nie metropolia, choćby nie wiem jak zaklinać rzeczywistość. Tu obecnie nie ma wielkiego przemysłu, stoczni itd. To gdzie niby ci "ludzie" mają dojeżdżać do pracy tą "metropolią"? Skrzyżowanie zmodernizować. Oczywiście. A ruch drogowy wyrzucić poza granice miasta - taki powinie mieć cel Krzystek z ekipą. A oni nam od kilku lat oferują korki w mieście i "obwodnicę" śródmiejską.. czyli Drogę Szybkiego Ruchu Środkiem Miasta!!! Bo obwodnica raczej z czymś innym się kojarzy. No i najlepiej wyciąć wszystkie drzwea jakie mamy w mieście, a co, kto nam zabroni. Pretekst zawsze się znajdzie. Fajnie, że mieszkałem kiedyś w mieście o jakim wszyscy mówili - zielone.
2019-01-19 18:18:17
Basta
Centrum ogrodnicze nie wzięło, tyle były warte. No ale temacik jest....
2019-01-19 15:59:24
Ulka
Miasto ma racje. To centrum ogrodnicze powinno wcześniej się tym przejmować. Widocznie im nie zależało. Ale mogli chociaż obwieścić - Oddamy darmo
2019-01-19 15:09:58
dino
a może już pora, by decyzje które nie są Zrządzeniem Boskim, jak huragan czy gradobicie, były podpisywane imieniem i nazwiskiem osoby ich podjęcie firmującej?! Wyborcy się ciągle tłumaczą że "nie wiedzieli na kogo głosują", szefowie mają tłumaczenie że zatrudniając nie wiedzieli o szczegółach poprzedniej działalności delikwenta, o których wolał nie wspominać w "przebiegu pracy zawodowej".
2019-01-19 14:51:49

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
20
na godz. 12:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Masowe bieganie nad morzem

kondolencje

Sonda

Czy uważasz, że w ostatnich latach Szczecin utracił swój akademicki charakter?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie