Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Przywrócić zysk operacyjny w PŻM

Data publikacji: 03 marca 2017 r. 19:27
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:30
Przywrócić zysk operacyjny w PŻM
 

Nie wielkość zadłużenia, ale brak zysku operacyjnego jest głównym problemem Polskiej Żeglugi Morskiej. Przekonywał o tym w piątek (3 marca) Paweł Brzezicki, powołany niedawno na zarządcę komisarycznego tego państwowego przedsiębiorstwa. Jak podkreślał, jego podstawowym zadaniem jest przywrócenie tego zysku.

Brzezicki, przypomnijmy, był dyrektorem PŻM w latach 1998-2005, a ostatnio wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

– Nie mogę powiedzieć, że przez 12 lat PŻM był źle zarządzana – mówił na konferencji prasowej. – Mam wrażenie, że w ogóle nie była zarządzana. Toczyła się.

Jak dodał, odchodząc z tej firmy zostawił 93 statki, a obecnie jest ich niespełna 50. Na odbudowę dawnej świetności potrzeba jego zdaniem dwóch cykli koniunkturalnych, czyli 15 lat, ale na postawienie PŻM na nogi powinien wystarczyć rok. Na taki okres wprowadzono w przedsiębiorstwie zarząd komisaryczny.

Firmę czeka restrukturyzacja i i być może redukcja zatrudnienia. Obecnie w PŻM – jak podał zarządca komisaryczny – 250 osób pracuje na lądzie, a 2600 na morzu. Pracownicy, zwłaszcza ci z najwyższymi zarobkami, mogą się spodziewać obniżek pensji. Wstępny program naprawczy ma być przedstawiony w przyszłym tygodniu. Przygotowuje go powołany do tego komitet sterujący, we współpracy z ekspertami. Na wdrożenie programu będzie miała wpływ zgoda związków zawodowych. 

– Banki utraciły zaufanie do poprzedniego zarządu – tłumaczył P. Brzezicki. Zaznaczył, że niepokój zagranicznych instytucji finansowych wywołuje brak zysku operacyjnego w PŻM, a nie wielkość zadłużenia.

Przyznał, że sytuacja na rynku jest ciągle zła, ale latem można się spodziewać pewnej poprawy. Jak dodał, PŻM nie rezygnuje ze statków zamówionych w Chinach. Przeciąga te inwestycje, by uzyskać lepsze ceny.

Tekst i fot. (ek)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

lopez
2017-11-08 09:44:06
do cdc Fedex mieści się na Przecławiu a w Pazimie mieści się Federal Courier który jest podwykonawcą Fdx i faktycznie Stankiewicz jest szefem. Napisz proszę jak ta umowa może powodować kłopoty PŻM? Ceny maja bardzo dobre, konkurencja od lat nie jest w stanie ich przebić (wiem to z doświadczenia).
Thorton
2017-05-12 20:51:55
Wiele prawdy o PŻM-ie , ale jeszcze nie wszystko . Największa wada PŻM to to że jest państwowa i ...związki zawodowe , rada pracownicza, wszechobecny nepotyzm . Remonty i budowy statków :))) . Przerost zatrudnienia i to ogromny , oraz ...brak kadry zarządzającej od co najmniej 20 lat . Na statkach debilne oceny wystawiane przez ....,,oficerów''. Dlaczego oficerowie i marynarze z poza PŻM, na rynku pracy są bardziej poważani i doceniani ?
Matros
2017-03-06 02:29:04
2600 pływajacych a 250 osób w biurze !!! to nie moze byc prawda 10% wszystkich zatrudnionych stanowia zarzadzajacy? Światowy standard to max 2% czyli 5cio krotne przeludnienie. Poza tym podobno za mycie talerzy stewardowi płacą wiecej niz za mycie ładowni marynarzowi?!?
proste jak parasol
2017-03-04 15:51:59
Niech Polska zacznie eksportować broń do Iranu, Wenezueli, Kuby, Iraqu, Pakistanu itp. to i będzie co wozić. PZM zszedl na psy, bo rzad niewiele eksportuje i nie ma co wozic
kris
2017-03-04 14:21:06
Mialem okazje popracowac w PZM... takiego balaganu, niekompetencji i marnotrawstwa nigdy potem nie widzialem. Najwieksza wada tej firmy jest to ze jest panstwowa i ze sa w niej zwiazki zawodowe ktore dzialaja na jej zgube. Panstwo powinna sprzedac polowe udzialow zachowujac sobie pakiet kontrolny i oglosic konkurs na zarzad ludzi kompetentnych spoza ''ukladu''. Proponuje rowniez zeby PZM otorzyl sie na inna kategorie statkow np. gazowce. Po pierwsze dlatego ze nie beda mogli sprostac w przyszlosci konkurencji np. z Chinami a po drugie w Policach otworzy sie zaraz instalacja do produkcji propylenu wiec bedzie zapotrzebowanie na statki LPG do jego transportu. ZCH Police i PZM to firmy panstwowe wiec ktos powinien sie za to zabrac w mysl zasady nasz propylen-nasze statki. Zagraniczne firmy juz ostrza sobie na ten interes zeby.
stewart
2017-03-04 08:29:13
załogi plywajace 2600 osob i 50 statkow policz i masz 52 osoby zalogi to nie moze byc prawdziwe jednak 80-letni zwiazkowiec rzadzi firma od 50 lat bo ma haki na kazdego pracownika PZM.i zero odpowiedzialności za firmę.Przecież była to najbogatsza firma w Polsce jednak inżynierowie od polityki spolecznej lub kadrowej dokonali tyle co trzeba redukcji załog by nikt nie przeszkadzał rozkradać firme.co sie da warto przenieść choćby do społdzielni rybackiej "Szkuner" w darłowie a resztę Zeglugi rozgonic na cztery wiatry gdyz bedą sypac piasek w tryby caly czas az dyrektor komisaryczny sam poprosi o dymisję..W 'Szkunerze" nikt nie kradnie wiec PZM ma szanse odbudowac sie
AP
2017-03-04 05:11:17
Na swiecie panstwo ma udzialy w duzych firmach, prywatyzacja to bzdura balcerowiczow, talaskeiczow, itp. Zwolnic 100 osob z biura(etaty finansowe,kadrowe); zamowic statki w Polsce; mozna duzo jak sie chce
Tak tak
2017-03-04 00:17:30
Zatrudnijcie kapelana to i zysk operacyjny sie znajdzie.
pzm
2017-03-03 22:30:00
Ciekawe, czy komukolwiek włos z głowy spadnie na więzięnną pryczę.
Mary nasz
2017-03-03 21:03:35
Na świecie duże firmy armatorskie są prywatne. PZM jest państwowa, PKP są państwowe, kopalnie są państwowe i wszystkie te państwowe firmy mają kłopoty. na prawdziwym rynku shippingowym nie ma firm państwowych tylko w tzw. byłych demoludach flota należała do państwa czyli do wszystkich, czyli do nikogo. PZM nadal jest państwowa i to jest odpowiedź na wiele pytań.
Marynarz
2017-03-03 20:48:05
To co sie dzieje wewnatrz spolki juz dano powinno podlegac pod postepowanie prokuratorskie. Sprawdzenie kto i za co odpowiada, Kto wysyla statki na pusto. Spolka panstwowa buduje w chinach zamias w swoim wlasnym kraju dajac zatrudnienie wlasnym obywatelom A 1den ze statkow budowanych w chinach w dziewiczym rejsie nastapilo rozszczelnienie kadluba czyli statek pekl w pol i nikt nie poniosl konsekwencji itp itd!!!!!
cdc
2017-03-03 19:36:18
W Pazimie mieści się siedziba Fedex-u, której szefem jest radny PiS-u Robert Stankiewicz. Fedex obsługuje PŻM. Ciekawe, czy umowy Fedex-u jako firmy kurierskiej z PM-em nie są jedną z przyczyn kłopotów niegdyś morskiego potentata? 2 lata temu do PŻM-u weszło CBA. Wczoraj do PKP SA. Jakieś skojarzenia?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA